AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Begagnad ABS styrenhet z3 2000

Visad 2.218 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10st
Postad/Inlagd2017-04-27 19:30
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
Jag har just bytt ABS styrmodulen på min z3 2000. Tyvärr verkar det inte som om det går att koppla den till bilen på ett korrekt sätt. Varningslampan med triangeln går inte att släcka. Dock fungerar ABS systemet korrekt.
2 BMW verkstäder har försökt utan att lyckas och säger att det inte går att montera en begagnad styrenhet utan det måste vara en ny.
Finns det någon med samma erfarenhet eller tips om hur man skall lösa problemet utan att behöva köpa nytt.

Pgl           IP: ...[.51.131]
Annons
Antal inlägg4.076 st
Postad/Inlagd2017-04-27 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
På e39 och e46 går det utmärkt att göra med NCS-expert.
Borde gå på z3 också tycker jag.
Jag ska forska lite i ärendet. Jag har hård och mjukvara som kan göra jobbet isåfall.

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]


          IP: ...[.99.226]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-04-27 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
olaO
Tackar för engagemanget
Hoppas att du har en lösning på problemet, skulle vara mycket enklare än att behöva köpa nytt och göra om alltihop.

Pgl           IP: ...[.51.131]
Antal inlägg4.076 st
Postad/Inlagd2017-04-27 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är alltså bara triangeln kvar?
Vet du vad det är för felkod kvar nu i bilen?

Mvh Ola           IP: ...[.99.226]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-04-27 21:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
Vet inte vilken kod det är. Skall kolla med verkstan imorgon.
Det är triangeln och pilen runt som lyser nget mer.

Pgl           IP: ...[.51.131]
Antal inlägg4.076 st
Postad/Inlagd2017-04-27 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok! Kolla och återkom.
Mycket möjligt att det som kvarstår är en okalibrerad styrvinkelgivare.

Mvh Ola           IP: ...[.99.226]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-04-28 08:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Hej!
Jag har nyligen rotat (felsökt) en ABS på min Z3 från 1998. Det gick så långt att jag köpte en begagnad ABS enhet med exakt samma beteckning vilket är ett måste om den skall bytas. Jag kontaktade en erfaren BMW tekniker, och han berättade att en ABS burk måste initieras till den bil där den är placerad. Ifall det fortfarande är liv i den gamla burken, kan initieringsvärden läsas ut och överföras till den nya burken, annars går man igenom steg för steg.
Jag kan bekräfta att det stämmer. På min bil hade jag sensor höger fram kod 33 och en okänd kod 128. Bytte sensor, men det visade sig vara falsklarm. Det egentliga felet var ABS reläet som inte drog.

Nu till fakta och slutledning: Med nytt ABS relä (felorsak funnen) och min nya icke initierade ABS box lyste fortfarande triangel och felkod 128. Felkoden går ej att radera!
När jag byter tillbaks till den gamla ABS boxen, ingen triangel och felkod kan nu raderas. Troligtvis betyder felkod 128 att programmering är fel. Jag jämförde mjukvara via felkodsläsare, och denna är samma, men det räcker ej. Jag är helt övertygad om att initiering behövs, men frågan är hur många verkstäder som har utrustning kvar för en gammal bil. I min bil sitter en box från Terves, typ Mark IV enligt felkodsläsare, på burken står det ATE,)           IP: ...[143.227]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-04-28 09:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Skrev fel, från början hade jag bara felkod 33 då ABS reläet var sönder.
Ifall någon vill köpa en beg ABS/ASCT-ES enhet har jag således en överbliven, pris 500 kr + frakt.
BMW nummer 34.52-1 164 094, som dock måste initieras.
Jag började läsa om denna Terves MArk IV, och det visar sig att den sitter även i en massa amerikanska bilar. Initieringen gör antagligen att den anpassas till BMW , typ Z3 osv.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-04-28 12:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
Initierad rapport från Prins Valiant. Skall lämna över den till min verkstadskille och kolla om det så dom också har gjort.

Verkstdskillen säger att det enda meddelande som dom får upp är "oprogrammerad" och ingen felkod.
Styrvinkelgivaren är kalibrerad.

Tacksam för era tips.


Pgl           IP: ...[.51.131]
Antal inlägg4.076 st
Postad/Inlagd2017-04-29 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Helt klart är att det som behövs är att "inititiera" eller "koda in" den mot bilen.
Ingen tvekan om det.
Det som är frågan är om man får kontakt med NCS-expert.
Det finns egentligen bara ett sätt att gå vidare, genom att prova helt enkelt.

Mvh Ola           IP: ...[.99.226]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2017-04-29 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gick det inte att reparera den gamla modulen?           IP: ...[.90.204]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-04-30 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Vad föranledde ditt byte till begagnad ABS. Mitt var att den larmade för felaktig hjulgivare, trots att den var utbytt, min slutsats, fel på ingång i ABS. Men som sagt, de verkar som om den kan sätta falska koder. Om du vill veta mer om givartest eller annat, kanske jag kan dela med mig av mina färska erfarenheter           IP: ...[143.227]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-05-17 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
Blev tyvärr lite indisponerad så problemlösningen har legat nere ett tag.
Gjorde ett nytt försök idag med riktig utrustning varvid det blev nya besked.
Code
S 0001 Keine kommunikation möglich mit Grundmodul
S 0018 Keine kommunikation möglich mit Schlupfregelsystem
S 0047 Keine kommunikation möglich mit Bordcomputer...
S 0213 Keine kommunikation möglich mit Grundmodul

Allt fungerar som det skall förutom lampan som fortfarande lyser.

Var i bilen hittar jag Grundmodulen ?

Göran

Pgl           IP: ...[.51.131]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-05-17 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Jag återkommer till grundfrågan. Varför skaffade du en begagnad ABS modul? Vilka felsymptomer hade du då?

Nu är jag ingen expert på bilars bus- kommunikationssystem, men jag har arbetat inom industrin i många år med CAN bus som kommer från Bosch och skapades för bilar, men fann en industriell marknad, just p.g.a. dess tillförlitlighet och prisnivå.
Med denna industriella erfarenhet måste varje enhet i ett kommunikationssystem programmeras med en individuell adress för att övriga enheter skall kunna skicka och motta meddelade från enheten. I ditt fall med dina felkoder, rent generellt, skulle jag vilja påstå att ABS enheten saknar giltig adress. Förmodligen går BMW in med sina datorer i bilen datasystem och programmerar en adress, eller så måste detta programmeras före leverans, anpassad till din bil. Det kan vara skälet till att BMW säger att den måste vara ny. Har du inte rätt adress, kan troligtvis inte BMW verkstaden nå fram till enheten via datauttaget för att kommunicera med den. Som reservdel kan de förmodligen programmera den efter ditt VIN nummer före leverans.

På min -98 är det i alla fall ABS modulen med sina utgångar som tänder ABS och ACS lamporna. Upplever ABS modulen att kommunikationen saknas, tänder den troligtvis lampan eftersom den internt ej har en OK signal eftersom bus-kommunikation saknas.
Jag konstaterade när jag läste om det system som användes -98 ( fabrikat Terves) så finns det mycket säkerhetstänk och egenkontroll i systemet. Exempelvis så kollas ABS reläet, som var sönder på min bil, först via feedback att det inte är draget, samt efter det att reläets spole fåt spänning, kollas att det är draget. Om ej, lampan tänds!
Det blev långt med många spekulationer. Kan dock säga att elektroniken i ABS systemet går sällan sönder, därför vill jag veta "back to basic" varför du skaffade en begagnad.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg4.076 st
Postad/Inlagd2017-05-17 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Som sagt på e46 och e39 är det inga problem att koda in en beggad modul.
Även om BMW själva inte gör det utan hävdar att man måste ha en ny...
Borde gå på Z3 också tycker jag.

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]           IP: ...[.99.226]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2017-05-17 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Självklart går modulerna sönder dock är det ofta inte en krets utan trådarna till abs sensorerna inne i modulen.           IP: ...[243.119]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-05-17 23:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
Indikationsvarning ABS fungerr inte. Verkstaden skaffade en begagnad styrenhet.
Allt fungerar praktiskt förutom tt vrnimgslmpn inte går att släcka.

Ny info idag att det inte fanns kontakt med Grundmodulen vilket omöjliggör vidare arbete.
Var hittar jag denna modul i bilen så kag kan komma vidare.

Pgl           IP: ...[.51.131]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-05-17 23:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Hittade ett youtube klipp som visar kodning av en ABS modul för e39.
[LÄNK]
Visst går det, men det krävs en del....
Det ger en uppfattning om hur man faktiskt koppar upp sig direkt till ABS modulen via ett speciellt program.
Jag tror att de specialfirmor som reparerar dessa moduler kan göra programmering eller i bästa fall klona enheten. Det var vad min reparatör kunde göra. Enligt honom kan man läsa ut data och kopiera in i ersättningsmodulen.
          IP: ...[143.227]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-05-18 07:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
När jag hade problem besökte jag den mest rekommenderade firman i trakten när du har ABS problem. De anses ha en mycket erfaren expert som löser allt. Kom att tänka på hans svar kontra dina BMW verkstäder:
---En ABS enhet måste programmeras exakt, biltyp, motortyp, växellådstyp osv.... Eftersom jag ej jobbat på en Z3 vet jag ej om jag har utrustning så att jag klarar detta på din ABS enhet, har aldrig gjort det. Men om jag ej hittar yttre fel, kommer jag att skicka befintlig ABS enhet till Holland på reparation, så det löser sig. Det tar vanligtvis 2 veckor totalt.
Nu förstår man dina BMW verkstäder bättre, Kunskap / utrustning kanske ej finns på verkstaden för programmering av denna 17 år gamla enhet. Då beställer man en ny, anpassad vid leverans till din bil. Gammal del ut, ny del in, fixat. Du betalar! Har du tittat på företag som reparerar ABS; priset verkar ligga på strax under 3000 kronor. Innosund.com är en sådan firma. Att reparera har fördelen att passande initiering ligger kvar. Kanske de kan "klona" din nyare enhet, lika originalet. Innosund.com har ingen Z3 i sin lista, men flera 3-serier använder samma box.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg4.076 st
Postad/Inlagd2017-05-18 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Prins valiant, refererande till kodning av modul på e39.
Kör man NCS-expert istället för DIS så är det busenkelt. 5 min max.
Finns lathundar så man behöver inte ha några förkunskaper.
Bara ha en fungerande kabel och program.

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]           IP: ...[165.198]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-05-18 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring 2012
Z3 2,8. 2000
Tackar för matnyttig information men jag behöver komma åt min Grundmodulörst så det går att kommunicera.
Vet någon av er vad Grundmodulen finns att hitta i bilen.

Pgl           IP: ...[.51.131]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-

BMW 135i N55 LCI  -11
Pris: 289.000:-

BMW M140i xDrive  -18
Pris: 359.000:-

BMW 325d M-Sport  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen