AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.179

ODB2 hårdvara till olika bilar

as
13
asseman
116i 2005 (E87)
Kan samma OBD2 hårdvara användas till BMW 320i (2005) som tidigare använts till Volvo V40 (2001) ?

Om det går tänkte jag använda samma OBD2/USB hårdvara och bara byta ut mjukvaran i datorn, använda BMW 6,5 Carsoft till min 320i istället för DICE programvara för Volvo
(2014D Vida Dice Diagnostic Tool for Volvo Vehicle After 1999, OBD2 med USB)
Länk

Den röda varningslampan Motor lyser ibland, tyvärr lyste den vid besiktningen som orsakade 2:a

Har planerat byte bränslefilter till att börja med, sen släcka felkoderna

Det är min första BMW
Hade i K-sprit i höstas, efter det har varningslampan Motor lyst nu och då.

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, samma OBD2 hårdvara ska generellt fungera på olika bilmodeller då OBD2 är standardiserat.

Här har jag skrivit liknande information
Länk

Men ibland tar kineserna lite genvägar och ansluter inte alla pinnar (OBD2 stödjer flera protokoll och dessa protokoll använder olika pinnar i OBD2 uttaget).

De felkoder du har brukar i många orsakas av tjuvluft (speciellt för din motormodell), men kan sättas av mååånga andra olika anledningar.

Men! Felkoderna säger inget om huruvida motorstyrsystemet måste lägga till eller dra ifrån bränsle. Om det skulle vara så att den måste dra ifrån bränsle så är det INTE tjuvluft.

Men det är gissningar och det ska man inte göra. Man ska felsöka.

Att du har felkod på båda banker är dock ännu en indikation på att det troligtvis rör sig om tjuvluft.

Bränslefiltret har med största sannolikhet inget med felkoderna att göra.

Innan du raderar felkoder, läs ut freeze frames på dessa felkoder.

Sen ska du använda din diagnostikutrustning till är att först och främst kolla på PID's som exempelvis short term fuel trim för bank 1 och 2, long term fuel trim för bank 1 och 2. Troligtvis kommer du se att de slagit i taket (typ fastnat på nånstans mellan 15%-25%).

Steg 1 : Byt inte bränslefiltret nu, då det med största sannolikhet inte har något med felkoderna att göra. Men vill du ändåså göra det som en ren servicepunkt (vilket inte är fel för en -05) så vänta att göra det tills du vet vad mer du måste byta.

Steg 2 : !Viktigt! !Viktigt! !Viktigt! !Viktigt! !Viktigt! Läs av fyra fuel trim värden (short term bank 1, short term bank 2, long term bank 1, long term bank 2). Räcker att du kollar på dessa siffror på tomgång. Troligtvis är dessa låsta då du har ovan nämnda felkoder, men det gör ingenting. Detta ska du sedan ha som referens! Viktigt!

Steg 3 : Läs ut freeze frame datan från de lagrade felkoderna.

Steg 4 : Nu kan vi radera felkoderna (vilket är bra för vi vet inte vilka som är nya och vilka som är gamla).

Steg 5 : Börja felsöka!

Om du vill ha mer läsning om dessa felkoder här på forumet, kolla länken nedan :-)
Länk
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
Tack för snabbt och utförligt svar

Som ny BMW ägare är det extra uppskattat

I höstas byttes olja, oljefilter och luftfilter

Funderar om nåt hände vid byte av luftfilter som orsakat nåt slags följdfel, efterson du nämner att felet ofta "orsakas av tjuvluft"

Den röda varningslamapan Motor lyser nån gång ibland, naturligtvis lyste den på besiktningen som orsakade 2:a
8.2.1.1 OBD felkod
- P0313 Feltändning detekterad
- P0171 System för mafert bank 1
- P0174 System för mafert bank 2

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är högst osannolikt att bytet av luftfilter har orsakat detta.

När du byter detta så fipplar man främst med detaljer som sitter före luftmassamätaren. Allt läckage som sker innan luftmassamätaren är inga problem (förutom att luften inte renas genom luftfiltret).

Självklart finns det alltid en minimal risk att man råkar komma åt något eller man lutar sig mot något rör som går av.

Men alla plastdetaljer på dessa motorer går av och trillar av pinnen så fort man tittar på dem och nyser man i närheten med öppen motorhuv är det kört - då är det bara att börja byta ut alla plastic fantastic saker som alla biltillverkare numera älskar... :-)

Motorn du har är i den åldern och såpass modern att tjuvluft pga gammal plast är otroligt vanligt. Detta är inte unikt för BMW-motorer, såhär kommer det att vara för alla moderna motorer framöver. Och det blir bara värre och värre...

Men jag vill än en gång poängtera att tjuvluft är bara en TEORI och är egentligen fullständigt värdelös information. Det är liksom bara kuriosa att veta, du måste ändåså felsöka på ett KORREKT SÄTT för att hitta felet.

Felkoden P0313 skulle jag väntat lite med i nuläget tills P0171 och P0174 är åtgärdade, finns en chans att det bara är ett följfel.

Det ABSOLUT FÖRSTA du måste göra är att läsa ut vad fuel trims ligger på. Det är kritiskt! Jag kan inte understryka tillräckligt hur pass kritiskt detta är!

Sen kan du faktiskt göra en enklare visuell inspektion. Och eftersom tjuvluft är prime suspect så kan man faktiskt rota runt lite i motorutrymmet och leta efter just detta. Problemet är att det är en modern motor och du ser inte ett skit... Du ser bara ungefär 5% av alla ställen som det kan läcka... 50% av alla ställen kan du inte ens komma åt med ett finger...

Här är faktiskt en bra översikt över de ***vanligaste*** ställen det kan läcka på en M52/M54-motor (vill minnas du har en M54-motor), tänk på att detta är bara det vanligaste ställen. Och att detta bara täcker tjuvluft. Det är inte ens säkert att du har någon tjuvluft, du kan ha ett helt annat fel...

Men du ***MÅSTE*** börja med att läsa av fuel trims så du har dessa som referens! Det ska du göra innnan du ens öppnar motorhuven och framförallt innan du börjar med en visuell inspektion!

Och verifiera att fuel trims är höga positiva. Är de negativa så kan du leta ihjäl dig efter tjuvluft...
De
605
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Asseman: hur gick det, har liknande fel på min. Hoppas på lite tips från dig :)
Bi
3.794
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Carsoft 6.5??!

finns de fortfarande?!:)
trodde de försvann i slutet av 80-talet,början av 90-talet
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
Haloj

Njae, det går långsamt framåt, lånade en BMW-odb2 och åkte till besiktning och nollställde allt där och slog av motorn direkt efter, sen kom besiktningsman och körde lite och kollade lite, till min förvåning godkände han allt, så nu har jag ett år på mig ett fixa läckaget i lufttillförsel.
Har inte tid att fixa felet nu, ska konstruera en grej först med min 3D skrivare som jag kan trycksätta med rök och se om nåt läckage kan hittas.

Carsoft 6.5?? finnns på nätet att få tag på, men annars tillhör det nog stenåldern....

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
5.045
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
.

/Ola
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
Gjorde en grej med min 3D-skrivare, och satte lite tryck och rök in i luftrören, det pös ut lite väl mycke rök på ett ställe, kom åt att känna med fingret och det var en spricka/öppning där i gummiröret.

Satte alu-tejp där tillfälligt över sprickan, ska nollställa när jag får tid och se hur mycke det hjälper, tills jag får hem reservdel.

Verkar svårt att hitta den på Ebay, det finns så många varianter.

MVH
Th
694
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
När jag köper reservdelar på eBay så söker jag alltid på reservdelsnumret. Gör du det så vet du att du får rätt.
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
#TheBear89

Japp, hittade nummer på undersidan på röret som va sprucket och beställde likadant på ebay, men andra röret fanns inget nummer på (men det röret var helt så hoppas det håller ett tag till)

MVH
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
Har nollställt felkoder nu igen efter att använt alutejp över sprucken rördel och felkoden bank1 & bank2 kommer inte tillbaks längre, äntligen.

Känns som man kan byta sprucket rör när man har tid framöver, inte lika akut längre när inte motorlampan lyser längre.

MVH
Läste du av fueltrimvärden innan och efter du tejpade?
Vad är det för grej du gjorde med 3D skrivaren, vilket för var sprucket, kan du lägga upp några bilder?
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
Jag gjorde ett rör med 3D skrivare med plats för liten 12V fläkt som tryckte in rök för att se var rök läckte ut genom spricka i gummit (finns rök på burk)
Länk

Bytte plats med plaströret från 3D skrivaren och sensorn (röd fyrkant) efter luftfiltret, tog bort filtret och fyllde det med rök som fläkten blåste in i systemet och då syntes vart rök läckte ut
Länk

Köpte ny gummibälg när fel hittats, Pil visar var sprickan var,
Länk

(ursäkta sent svar, kanske fler har liknande fel)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.