AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Köpt i3 94Ah BEV - första intrycken

Visad 2.162 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg246st
Postad/Inlagd2017-04-11 09:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Så, tack vare lite tips från Verdi och en engagerad säljare i Uppsala (tydligen finns det såna BMW-säljare även om de inte växer på träd), tog jag leverans av en i3 i fredags.
Stått som utställningsbil och demo (dock bara 38 mil).

Har tidigare bara provat i3 en kortare sträcka men nu var det på riktigt dags att köra en längre sträcka hem till Dalarna.
Uppsala - Gävle: Första laddstopp (i livet) på Max Gävle. Ändå tvungen att äta nånstans. Bilen fulladdad innan jag hade ätit färdigt... Stannade sedan på CCS-laddare uppöver bara för att testa, hade säkert ändå kommit nästan 20 mil i 90 knyck. All laddning funkade klockrent och gick snabbt. I Dalarna är det förresten riktigt bra försett med snabbladdare (gratis än så länge också) så jag såg aldrig behovet av REX-varianten och släpa runt på 100 kg i onödan.

Övrigt om bilen:
-Pigg! Betvivlar inte 0-100 på 7 sek. Väldigt smidig i stadstrafik, kort vändradie. Direktstyrd! Ovant först men man vänjer sig snabbt på landsväg.
-Suitepaketet med skinn ger MKT för den invändiga kvalitetskänslan! Skinn även på instrumentbrädan ser exklusivt ut.
-Bra ljud ur H/K-högtalarna.
-Skönt insteg/ursteg. Man sitter rätt högt. Lite SUV-känsla.
-Snyggt med 20"-hjul. Inte extremt stötigt heller.
-Connected-appen funkar bra! Smidigt att köra igång värmaren en stund innan man ska iväg och att kolla laddstatus.

Gillar verkligen vår senaste familjemedlem och den är ett perfekt komplement till de övriga!

IP: ...[2.79.80]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-04-19 08:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lyckats missa det här inlägget.

Kul att det blev affär! Var ju precis den spec du ville ha också.

Jag håller med om allt du skriver. Jag har en REX men har inte varit i närheten av att behöva tanka än så länge. Tror jag har kört ca 120 mil så här långt. Inga långresor och jag har bara laddat hemma och på jobbet. Har faktiskt inte ens en snabbladdningskabel.

Skulle jag fått ändra på min i3 hade jag velat ha suite-inredningen och gått ner på 19" hjulen. 20" är inte så farligt stötiga men de går lite hårt när vägen är dålig och ojämn. Däremot så tycker jag att REX ger en liten extra trygghet även om jag inte behöver använda den.

Ska nog svänga förbi Novation/Bavaria idag och hämta gummimattor och kanske köpa laddkabel. Funderar även på att skaffa wallbox där hemma. Nu går säkringen i garaget om man stoppar i dammsugaren eller strykjärnet samtidigt som man laddar. Är inte optimalt även om det inte heller är ett så stort problem.

Jag vet inte riktigt om BMW:s egen laddare är bäst eller om man ska skaffa nåt annat. Kan man ladda Tesla och andra elbilar med BMW-wallbox?

Hur gillar du i8:an förresten? Såg ett Top Gear avsnitt från ett par år sen när Jeremy ska välja mellan den och M3:an och han faktiskt valde i8:an. (även om han sen ångrade sig)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2017-04-19 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Fortfarande helnöjd! Ska utbilda frun i elbilslära/långresa till helgen. Får se hur det går... :-)

BMW:s egen laddbox är förvisso snygg, men dyr. Tänkte jag skulle installera annan laddbox som klarade av 11 kW innan jag fick hem bilen (3-fas 16A). Som tur var (?) var inte min carport förberedd för detta utan jag skulle behöva dra ny kabel ut till den. Dyrt! Hade i princip aldrig kunnat löda på så mycket iaf utan att alltid behöva tänka på om nåt annat i huset var igång. Räcker bra med 2,3 kW över natten iaf, de få ggr i veckan den överhuvudtaget behöver laddas.
Tror annars att BMW:s laddbox , och alla andra laddboxar för den delen, skiter i vilken bil den laddar, typ 2 är typ 2 liksom. :-)

i8:an gillas skarpt! Befinner sig i den lilla nischen mellan sportbil och GT-bil.
Sportig så det räcker (för mig) men ändå väldigt bekväm (för mig), och tar ledigt två fullvuxna samt 2 mindre barn. Drar just ingen soppa heller så att det är liten tank är inget större problem. Mitt största problem med den är uppmärksamheten den väcker. Så j-a kul att ALLTID prata med nån på parkeringsplatser är det inte... :-)

Antal inlägg14.611 st
Postad/Inlagd2017-04-19 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Snabb fråga (som särskilt egentligen går att googla).
- I3 BEV och REX har samma batteristorlek?

-------
//Lövet           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2017-04-19 15:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Ja, både BEV och REX finns med samma batteristorlekar (22 Kwh samt 33 kWh)           IP: ...[2.79.80]
Antal inlägg14.611 st
Postad/Inlagd2017-04-19 15:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok!

I takt med att det kommer ut fler och fler beggade i3or så kanske de kan bli relevanta för mig som pendlingsbil. Men jag måste komma MINST 12-13 mil vintertid enbart på laddning natttetid. Stolpe saknas på jobbet och det kommer inte komma heller (de som fanns har stulits allihop, tro det eller ej). Som ägare 3 kommer de nog ligga i en prisklass där totalkostnaden för mig privat blir samma som en fossilbil och det är ju alltid lite kul att åka ljud- och utsläppslöst(-ish).

-------
//Lövet           IP: ...[129.192]
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2017-04-19 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Förvärmer du bil inkopplad innan du åker hemifrån och inte kör över 100 km/h bör du absolut komma 13 mil vintertid med BEV 94Ah!           IP: ...[2.79.80]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-04-19 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ta en med REX så slipper du bli nojig de dagar det är tajt. Antagligen behövs det inte men är ju skönt att veta att man inte riskerar att bli stående 7 km hemifrån.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-04-20 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag känner mig lite dåligt påläst på det här med laddningen. Laddar alltid med den vanliga laddkabeln och har det inställt på mellanläget som enligt säljaren ska ge ca 9A. Lägsta läget var ca 6A och högsta 13-16A. Men det fungerar varken hemma eller på motorvärmarstolparna på jobbet och det ska väl inte vara att rekommendera ur säkerhetssynpunkt heller?

Är det bara CCS-laddare som gäller för snabbladdning av i3?

Om man skaffar laddbox hemma, är det 400V/16A trefas som gäller då som bäst? Det ska ge 11kW/h och då borde man ju ladda rätt snabbt ändå? Iaf upp till 80%? 33 * 0,8/11 ~ 2,5 timmar. Upp till 100% får man räkna med ytterligare en timme verkar det som.

Det ska ju finnas 400V/32A trefas också men det verkar inte i3 kunna ta emot.

Som jag laddar nu med 230V/9A så borde jag få bara ca 2kW/h? Tror det stämmer hyfsat för det tar en evighet att ladda fullt från 0%. Hittade en kalkylator och räknade baklänges. [LÄNK]

Vilken laddbox är bäst/billigast? Jag tycker ju BMW:s är snygg och matchar bilen men har även hört att den är onödigt dyr?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2017-04-21 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Styckesindelar som du så du ser vad jag svarar på... :-)

Vad är det som inte fungerar? Själv funderar jag lite på varför inte min propp (10A) löser ut när jag har bilen inställd på att ladda med max kapacitet (13A?)

Ja, bara CCS för snabbladdning (50 kW)

Ja. Men kolla hur mycket annat du kan ha igång samtidigt om du ska ladda 11 kW! 11 kW är mycket! Jag saknar förresten möjligheten att i appen (tillfälligt) kunna ställa ner/upp max laddstyrka och att momentant kunna se hur mycket den laddar! Nu framgår det ju bara ATT den laddar.

Korrekt.

Korrekt.

Se mina funderingar i inlägg 3 i tråden. Hade annars en sån här på gång innan jag avbokade den. "EVlink väggbox 11kW 3-fas 16A fast kabel T2" . Pris ca 8000 + moms.

Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2017-04-21 09:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Hade också gärna sett att man kunde ställa laddeffekt i appen eller på kabeln som Volvo har.

Länkade till en bra 3-fas laddbox från NL i en annan tråd för ca 600 € inkl moms. Kollegan beställde den och är jättenöjd med den.
Hittade länken: [LÄNK]

Med i3:an kan man tariff-ladda, alltså ställa in att den ska börja ladda en viss tid då elpriset är lägre eller såklart när storförbrukare som ugn, diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare mm inte kommer användas. Börjar man ladda reducerat från kl 22.00 har man lätt fullt om man kör 3-fas.

Jag laddade på full effekt tillsammans med en PHEV som laddade 6A i ett dubbel-schuko som var samsäkrat till endast 10A ;)
Min stickpropp smälte lite ibland och säkringen gick ibland. (Jag ville påvisa brandfaran och få dem att sätta upp riktiga grejer)

Jag hade inte temp-vakt i min kabel men det finns i i3:ans numera så det kunde gått riktigt illa. (Jobbar på företaget som tillverkar dem)           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-04-21 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 diesel,
8000:- plus moms är väl dyrare än BMW-boxen inklusive installation? Säljaren sa att man hade den installerad och klar hemma för ca 10 loppor. Det kan det ju vara värt bara för att det ser snyggt ut. :)

mephisto,
Sant, för mig skulle det räcka att ladda mellan 22:00 och 06:00 utan problem. Faktum är att jag BARA laddar på jobbet just nu. :)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.163 st
Postad/Inlagd2017-04-21 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Någon av er i3 ägare som laddat hos BMW ÅF?
Var igår hos Porsche Malmö som ligger mitt emot Förenade Bil och tänkte ladda när jag ändå var där. Laddstolpen där krävde någon form av kort som ingen i kundmottagningen nämnde när jag bad om att få tigga lite el.
Lite surt att komma tillbaka till bilen och inse att den inte laddat...           IP: ...[144.189]
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2017-04-21 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Verdi, 10000 kr inkl moms och installation låter fantastiskt bra. För bra tror jag... Be att få en riktig offert på jobbet så får vi se!           IP: ...[135.206]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-04-21 18:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Väntar på en offert...

IP: ...[134.133]
Antal inlägg613 st
Postad/Inlagd2017-04-22 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d xdrive Touring -10
Mazda MX-5 2.0 Sport -06
Opel Astra Kombi -01
Hur gick det? Blev du med i3:a?

IP: ...[2.3.137]
Antal inlägg613 st
Postad/Inlagd2017-04-22 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d xdrive Touring -10
Mazda MX-5 2.0 Sport -06
Opel Astra Kombi -01
Glöm mitt inlägg det hamnade i fel tråd tyvärr

IP: ...[2.3.137]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 275.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09