|
|
---|---|
Hej! Jag har en 118d 2008 N47. Har tidigare kört med optimering och ca 200hk. Nu har jag snackat med en jag känner till om att öka upåt 300hk. Enligt honom är det inga problem för vare sig motor, växellåda, pump eller spridare. Finns tydligen en norrlänning som ska finnas här på sidan som har gjort detsamma utan större insatser mer än större intercooler och ny mjukvara. Så min tanke var ett nytt avgassystem, bort med partikelfilter och större intercooler. *Kamkedjespännare redan utbytt. Någon här som testat detsamma? Lämna gärna tips inför projektet! Tack på förhand! :) | |
Låter rätt mycket...tänk på att din 118d har samma spridare och turbo som 116d, 120d tex har större av bägge. | |
Nej, tvärt om. 118 och 120 har samma, enbart mjukvara som skiljer i de modellerna. Jag vet att några har kört med original setup och 300hk. Jag önskar bara lite erfarenheter. :) |
|
116d och 118d delar OEM# på spridare, 120d har annat nummer. Det gäller även turbon. | |
Det florerar väldigt mycket låtsashästkrafter i trimkretsar. Om det inte finns bänkpapper skulle jag vara extremt skeptisk till de effekterna från en 118d. ------- //Lövet |
|
Tyvärr är det som folk säger samma grejer i 116d och 118d. 120d har större spridare, turbo, etc. Men insidan av motorn verkar vara lika med kolvar, stakar, etc. 200hk med steg 1 ur en 118d är jag också väldigt skeptisk till, kanske om man tar bort DPF. Och 300hk ur en 120d skulle jag nog påstå är omöjligt med det mesta original. Möjligtvis att nån lyckats få 300hk ur en 123d med mindre modifikationer. |
|
Finns inte en chans att turbon orkar med några 300hkr samt spridarna är för små. Bänkar du din 118d som den ser ut i dag så blir jag väldigt förvånad att man hittat 200hkr med mjukvara bara. Turbon är helt enkelt för liten. Pratat med gick med en modifierad turbo till min 118d där man modifierar en orginal turbo men inte ens det lär räcka för några 300hkr. Sen lär vare sig bakaxel eller låda att hålla för det ökade vridmomentet. | |
För att uppdatera en oerhört gammal tråd kan jag säga att begränsningen sitter i CP4.1 pumpen som inte klarar leverera diesel tillräckligt.Sedan lär inte originalturbon klara 300hk heller. En 123d klarar rätt exakt 270+-5hk i sitt orignalutförande. Över denna effekt så är det pumpbyte,ic,fuelrail som krävs och då kan man träffa 340hk som mest. Man behöver som sagt en CP4.2 pump,moddad fuelrail för att tillgodose behovet av diesel samt en fetar ic för att tillgodose behovet av kall laddluft. så 300hk ur en 120d utan annat än mjukvara...NEJ! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.