AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Avgifter på autobahn

Visad 1.353 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.906st
Postad/Inlagd2017-04-03 14:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
Då verkar det vara spikat? [LÄNK]           IP: ...[1.41.25]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2017-04-03 20:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag kan förstå tyskarna. De får betala vägavgifter i nästan alla grannländer medan grannarna kör gratis på vägarna i deras land. Så länge pengarna faktiskt går till att underhålla vägarna ser jag inga problem i att de inför vägavgifter.
Däremot tycker jag att trängselskatten i Sverige är skit. Pengarna som staten får in från vägtrafiken används till allt möjligt utom att just underhålla vägarna. Riktigt ruttet är det. Infrastrukturprojekt ska bekostas utav alla invånare och inte enbart utav de som äger en bil.           IP: ...[25.5.22]
Antal inlägg4.906 st
Postad/Inlagd2017-04-03 20:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
Ja, jag håller med. Verkar ju också som tyskarna själva inte blir speciellt hårt drabbade genom att de kompenseras med motsvarande sänkning på fordonsskatten.

Med tanke på hur trafiken ser ut genom Tyskland under semestertider var väl detta på tiden.           IP: ...[.92.176]
Antal inlägg2.417 st
Postad/Inlagd2017-04-03 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Kommer nog att dröja minst 10 år till innan det ev. blir verklighet. Just det där att det inte skall gälla tyskar strider mot EU:s principer. Och vilka är det som vill ha EU kvar? Vilket land har dragit den största nyttan av EU, Eurokris och......

Ja, Tyskland           IP: ...[207.240]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2017-04-04 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Får väl se hur det urartar sig - är väl inte värre än att köpa en vignette som i andra länder. Håller annars med Chris87, förstår dem till fullo. Tyskland är ju dessutom ett stort transitland för trafik i alla riktningar.

Transocean: bespar oss dina högerpopulistiska åsikter på andra forum än bilforum, tack. Du bor väl ändå i Norge som är utanför EU så vad är ditt problem?           IP: ...[105.241]
Antal inlägg2.177 st
Postad/Inlagd2017-04-04 16:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Om det är de summor som nämnts, €2,50 för tio dagar så ser jag inget som helst problem med att köpa en dekal eller nåt för att få köra lite på Autobahn.

Var nyligen ner till Geneve och var då tvungen att köpa deras vignette för CHF40 (ca 400 spänn) och då gäller den iofs i 1 år men jag behövde den bara i 3 dagar så där hade jag gärna haft ett 10-dagars pass för en mindre summa.

Så länge pengarna går till avsett ändamål så känns det självklart att även jag som turist ska vara med att betala deras infrastruktur.

Niklas

Fransosen           IP: ...[220.208]
Antal inlägg751 st
Postad/Inlagd2017-04-04 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
När väl en skatt är införd, finns den med skattehöjar-ligan.

Vi får nog se fler av denna skattetyp, utöver alla andra, vem är förvånad?

Problemet är ibland legitimitet för skatter. Men jag tror knappast att någon blir förvånad, om man får betala SEK 20000 per år för en ny V8:a. De befintliga bensinslukarna kommer också att få högre skatt, men det tas i mindre steg...

em3

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..           IP: ...[174.253]
Antal inlägg459 st
Postad/Inlagd2017-04-04 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge
Det känns som om detta är att gå åt fel håll.

Europa behöver knappast fler eller högre skatter/avgifter.

IP: ...[4.1.159]
Antal inlägg96 st
Postad/Inlagd2017-04-04 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i-05
@Birka
Vad är ditt förslag till tyskarna då? Höja sina egna skatter eller låta vägarna förfalla?

IP: ...[9.239.2]
Antal inlägg459 st
Postad/Inlagd2017-04-04 22:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge
"Höja sina egna skatter eller låta vägarna förfalla?"

Känns mest på temat falsk dikotomi,

Dvs. det klassiska retoriska greppet att låtsat som det endast finns två alternativ att välja emellan, trots att det i verkligheten finns flera.

"Vad är ditt förslag till tyskarna då?"

Ja de får väl använda befintliga skatteresurser mer effektivt.

IP: ...[4.1.159]
Antal inlägg2.079 st
Postad/Inlagd2017-04-05 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 320da - 09

CS 7425
Det är bara att betala o vara glad eller sur           IP: ...[.186.86]
Antal inlägg2.417 st
Postad/Inlagd2017-04-05 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
@Kristoffer_L

Ja, det är häftigt att betala skatt sa Mona Sahlin än gång. Detta var länge sedan och hon är borta från rampljuset; dock dyker hon upp då och då när nya skattesnuskaffärer avslöjas.

Jag förstår inte riktigt hur du kan vrida en sak om tyska vägtullar till högerpopulism. Nu har ju t ex Österrike (ett annat transit-land) ställd en klaga till EU-rätten då de planerade tyska vägtullarna för personbilar endast skall gälla icke-tyskregistrerade bilar; tyska bilägare skall få pengarna tillbaka (vilket strider mot EU:s principer om fri rörlighet). Vägtullar finns det i dom flesta länder; men då får alla betala; inte bara turister.

Jo, det är rätt att jag bor i Norge som ligger utanför EU och då undrar du vad jag har för problem? För att svara på din fråga, inga alls, det går riktigt bra här sedan jag flyttade hit för 16 år sedan :-) Det totala skattetrycket är lägre än i t ex Sverige, t om bilavgifterna har börjat att försvinna tack vare blå-blå-regeringen. Har dock EU-passet kvar. Och tillbringar ca. 120 dagar årligt just i Tyskland. Där förstår de flesta inte alls varför man skall införa ett omfattande system för vägtullar där bara administration kommer att kosta mer än vad man kan kräva in. Kanske förstår du det bättre än tyskarna själv?

För att denna tråden skall framstå så politiskt korrekt som möjligt undrar jag vänligen men bestämd om du eventuellt borde stryka Porschen från din billista? Med tanke på dina S-sympatier?           IP: ...[207.240]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02