Kan det verkligen stämma att det inte går att fixa ett trasigt halvljus på Active Tourer och Gran Tourer utan att byta hela strålkastaren? Fick idag höra att det inte finns några reservdelar för just halvljuset. Slocknar halvljuset måste hela strålkastaren bytas ut, varpå en ny kostar 12-15000kr. Däremot finns det reservdelar föra att laga kurvljuset ifall det går sönder.
Detta gäller tydligen också senaste X1:an. Låter ju helt otroligt om det verkligen stämmer. IP: ...[25.5.22]
Kurvljuset är separat från halvljuset och sitter in mot njurarna. Det har såvitt jag kan se inget med halvljuset att göra utan består utav en egen reflektor och LED-modul. Jag funderade på att införskaffa en Active Tourer som nästa bilen men detta göra mig en aning tveksamt. Efter att nybilsgarantin gått ut vill jag ju inte behöva betala 12-15000kr per strålkastare ifall halvljuset slutar att fungera.
Sen går det av någon konstig anledning inte få lyktspolning till strålkastarna på varken Active eller Gran Tourer. Nog för att lyktspolning inte gör någon extrem skillnad men hur tänkte BMW där? I ett land som Sverige med allt salt de strör ut på vägarna under vintern behöver ju strålkastarna få sig en dusch ibland för att inte gro igen allt för mycket. IP: ...[25.5.22]
Läste precis någonstans att EU-direktiv säger att strålkastarspolning bara behövs på Xenonbelysning, och ej LED. Ett enkelt sätt för biltillverkare att skippa spolning.
Är själv spekulant på gran tourer och ogillar elektrisk krycka och trams med strålkastare som inte kan lagas. Hade föredragit vanlig halogenbelysning. IP: ...[213.200]
Det har inte med ljustyp att göra utan att LED är svagare per ljuskälla än xenon. LED består alltid av flera små ljuskällor istället för en stark som xenon. För övrigt har nästan alla märke strålkastarspolning ändå trots LED. Mercedes är väl ett undantag dock tyvärr.