Sida 1 av 77
|
|
---|---|
Efter Oslos tillfälliga förbud i vintras mot dieselbilar blev det mycket diskussion här i Sverige. Säkerligen kommer man lugnt kunna köra dieselbil utan problem i Sverige under många år framöver. Blir det förbud i Sverige blir det väl liksom i andra länder i stadskärnor i de större städerna. Men likväl kommer marknaden påverkas, hur många vågar köpa ny dieselbil när det kommer allt fler artiklar som denna: Länk Andelen sålda dieselbilar har ju redan börjat sjunka och jag tycker även i diskussionerna här på Autopower att allt fler siktar på en bensin (elalternativen är ju inte så många ännu) när de planerar för nybilsköp. Annat var det för bara ett par år sedan då diesel upplevdes som det enda rätta. Det svänger snabbt. | |
Verdi |
Man kan säkert köra diesel under många år. Frågan är: Vill man det? |
96% av exempelvis alla 5-serie köpare vill onekligen det Länk ------- //Lövet |
|
Verdi |
De är lurade. Själv har jag precis köpt en i3 och kommer antagligen byta XC70:n mot nåt eldrivet också inom 1-2 år. Antagligen en Tesla eftersom det inte finns några alternativ för tillfället. De har redan ett väl utbyggt nät av snabbladdare också. Mata in era rutter här: Länk Jag hittar då ingen rutt när det blir ett problem för mig. De få ggr jag måste stanna extra och ladda på långkörning övervägs av alla de ggr i vardagen jag slipper åka till macken. Man slipper även dieselknatter, turbolag, växlingar... Kort sagt en överlägsen drivlina. Förbannar mig själv att jag inte fattade det här för flera år sen. |
"Lurade" är kanske ett lite väl svepande uttalande. Alla som kör personalbil, privatbil och hybridavtal där emellan kan inte räkna hem en elbil än så länge. Inte heller de som vill ha AWD eller är bundna till vissa märken. Inte heller de som bara kan ha 1 bil pga utrymme. Du har rätt speciella förutsättningar själv snarare. Har själv möjlighet till förmånsbil och de elbilar som finns på marknaden passar inte. Behöver 15 mil räckvidd per dag, 4 platser med ordentligt lastutrymme och 4wd. Samt att jag har ett visst ansvar för andrahandsvärdet. Goodbye till alla elbilar på marknaden direkt och då har vi inte ens börjat räkna på långresor. ------- //Lövet |
|
Hur lättlurad får man vara? Förbjudna dieselbilar i Oslo och en massa annat trams är mest bara en tidningsanka. Euro 6 klassade dieselfordon har inte varit och är inte aktuellt att förbjuda inom överskådlig tid! Om ni ägnar så bara ett par minuter till att läsa på så inser ni att E6 klassade moderna dieselmotorer är ett alldeles utmärkt alternativt, såväl nu som inom överskådlig framtid. Jag tycker att ni som skriver på detta forum borde klara av att inse att utvecklingen har gått väldigt mycket framåt på de senaste 10 - 20 åren! |
|
Euro6 var definitivt omfattad av förbudet i Oslo. Länk Överlag tycker jag Norge dock är en skev marknad att titta på. Deras marknad är så reglerad och avarterna blir enorma. En Tesla kostar lika mycket som en V90 pga den första är helt avgiftsbefriad och momsfri. Det innebär inte att det kommer säljas fler Teslor i Sverige för det. Norge är ju inte ens EU-medlem. ------- //Lövet |
|
Efter seriösa provkörningar och seriöst kalkylerande så kan jag för min del inte finna en enda el-bil som skulle kunna fungera ens acceptabelt för mig. Precis som för Lövet här ovan. Samtliga elbilar verkar ha långt kvar innan de blir ens användbara i norra Skandinavien och i liknande klimat runt om i världen. De som är så förblindande av marknadsföring och miljötalibanernas propaganda så att de betalar priset för en i3 är enligt min mening de som verkligen är lurade. Jag vill ha en riktig bil som dessutom känns och upplevs som en riktig bil. För mig upplevs i3 ligga närmare en mopedbil med plastkaross än t ex en 5-serie. Men så låter jag mig heller inte luras till att stänga av alla sinnen... |
|
Att påstå att alla som inte tycker som en själv är "lurade" är rätt starkt uttryckt. Vill påstå att det både gäller Verdi och Ulf fast från olika håll. Förutsättningarna är olika. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jo. Det krävs ju att man kan ha den på nån slags företagsleasing så man får tillgång till det låga förmånsvärdet och slipper ta hela prisfallet med privata skattade pengar. Men det här är ju nutid. Om 5 år tror jag det ser helt annorlunda ut. Redan idag finns det två bilar som uppfyller alla dina krav. Tesla Model S och Tesla Model X. Nästa år ska BMW i5 presenteras och den är väl ute på marknaden inom 3-4 år. En sån har räckvidd mellan 30 och 50 mil. Vid snabbladdning på en supercharger får man 80% på <40 minuter. (Det minsta batteriet på 60kWh är bara mjukvarulåst och ligger egentligen på 75kWh så det laddar 100% på <40 min) Jag hävdar att det är en fullt tillräcklig räckvidd för de allra flesta. Hur många ggr per år sträckkör man mer än 30 mil? Man får helt enkelt planera in toalettbesök, bensträckare, kaffepauser och matintag så att det passar med laddningen. Det krävs inte mycket för att få det att fungera. Mycket bygger på att man kan ladda hemma också. Så det är ju långt ifrån ett alternativ för alla. Just nu. Egentligen behöver man inte så mycket längre räckvidd än det man kan få från Tesla redan nu. Varför släpa på en massa batterier som man inte använder? |
Verdi |
Lövet, En Tesla Model S 60D med fyrhjulsdrift och 0-100 på 5,4 sekunder är 1-2 tkr dyrare än min XC70 i månaden enligt mina förhållanden och mitt sätt att räkna. Ungefär som en V90 eller 520d alltså. Kombinationen av höga företagskostnader och låga privatkostnader tillsammans med ett lågt förmånsvärde är jackpot för egenföretagaren helt enkelt. Det blir alltså ändå relativt dyrt men det är ändå klart billigare än t ex en ny 540i G31. Jag fattar att det här är provocerande för en del. Polletten trillade inte ner hos mig förrän nyligen heller. |
Ok, kanske hade jag fel ang E6 och Oslo (jag är dock fortfarande inte helt övertygad...). Men i så fall har Oslo förbjudit E6 klassade dieselbilar utan att ha någon som helst miljömässig grund till detta. Paris och flera andra större städer i Europa har noga undersökt vilka bilar som ska bort för att få bästa möjliga miljöeffekt. Deras utredningar visar att förbjuda dieselbilar med Euro2-klassning, tom årsmodell 2000, har en tydlig miljöeffekt. Även att förbjuda Euro 3 kan ha en viss effekt. Men det finns i dagsläget ingen miljömässig grund att förbjuda Euro 4, 5 och framförallt Euro 6. Då ska man ändå känna till att det är stor skillnad mellan Euro 4 och Euro 6. Personligen är jag lite förvånad att man accepterar E4 eftersom det ändå är så pass stor skillnad upp till E5 och framförallt E6. Men å andra sidan är det lätt att förstå när skillnaden är ändå mycket större mellan E1/E2 och upp till E4. Det ger självfallet väldigt mycket större effekt att förbjuda oklassade fordon och att förbjuda E1/E2. Så har man löst problemet i Paris m fl stora städer. Återigen, det finns inte ens på franska Miljöpartiets agenda att ens fundera på att förbjuda eller beskatta dieselfordon klassade E6. Det om något borde väl säga en hel del! Att det generellt skulle finnas någon som helst grund för att förbjuda dieselfordon, i synnerhet nyaste och effektivaste klassningen Euro 6, finns inte på världskartan. Läs på vad E6 innebär så kan ni enkelt förstå detta. (Beklagligt om politiker och miljötalibaner i Oslo inte ens är läskunniga!). |
|
Lövet, du har så rätt. Se mitt inlägg bara som ett direkt svar. | |
Men Verdi, du måste ju förstå att det är en väldigt liten del av marknaden som är egenföretagare med möjlighet att leasa en bil för en miljon? I princip alla (utom egenföretagaren då) som kör förmånsbilar och tjänstebilar har basbeloppsregler att ta hänsyn till och dessa är långt ifrån att inkludera nånting från Tesla. Inte ens våra affärsområdeschefer med löner på 150 tusen i månaden+ får ta bilar över 9,5 basbelopp. Det är detta som gör att 5-serien säljs till 96% med dieselmotorer. Helt enkelt för att det ger föraren mest för pengarna (som majoriteten av reglerna ser ut nu) @ulf: Du får vara hur tveksam du vill till att EURO6 omfattades. Det står klart och tydligt i länken. Det gällde alltså det temporära förbudet, det permanenta som (som inte är helt klart) i Oslo kommer _inte_ omfatta EURO6. Än... ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, JUST NU är det så ja. Det har jag ju skrivit här ovan. Men om 5-10 år så tror jag ingen VILL ha en gammal dieselkärra. Det kommer bli ett icke-problem. ps. Marknaden svänger mot laddhybrider och bort från diesel redan nu. Dieslar är på väg ut. (säger jag som har två st på uppfarten än så länge) |
Ja. Men så länge vi inte ser drastiskt ändrade regler inom 3-5 år tror jag andrahandsvärde osv kommer vara opåverkat en bra tid framöver. VILL: Nej jag vill inte heller ha dieselbil. Jag vill ha mycket vridmoment, god ekonomi och fyrhjulsdrift. Det råkar bara betyda diesel för tillfället. Eftersom jag betalar själv köper jag det som ger mig mest valuta för pengarna. edit: Angående diesel så är det rätt att det sjunker. Men från rätt höga nivåer. 2016 var 98(!)% av 5-seriens försäljning diesel. ------- //Lövet |
|
Hur många kommer att köra samma bil som de har i dag om 10 år? Alla el-bilsägare??? Knappast... Jag tror att en bra dieselbil av 2017 års modell kommer att vara fullt användbar till rimlig kostnad om tio år. Men jag betvivlar starkt att en elbil av 2017 års modell kommer vara särskilt användbar till rimlig kostnad om tio år. Men det är bara min egen personliga gissning... |
|
Verdi |
Lövet, Billigare batterier, större konkurrens, bättre utbyggt laddnät... Men sant är att vi tenderar att överskatta förändring på kort sikt och underskatta förändring på lång sikt. Så möjligt att det inte händer så mycket de kommande 3 åren som jag tror. Jag tror elbilen kommer erbjuda det du efterfrågar inom 5 år till en lägre totalkostnad än motsvarande dieselbil. Den som lever får se. Ska man dra husvagn och sånt så ligger det väl längre bort. ps. Sen när blev fyrhjulsdrift så viktigt för dig? Är det inte min roll att plädera för den? I vilket fall så är 4wd på en elbil en rätt enkel konstruktion i och med att man kan ha en motor fram och en motor bak. Man slipper alltså kraftöverföringen mellan fram och bakaxel. |
"Jag vill ha en riktig bil som dessutom känns och upplevs som en riktig bil." Då ska du väl inte åka oljebrännare... ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Jag tror också att övergången till elbilar (eller bränslecellsbilar) kommer ta mycket längre tid än vad de redan frälsta tror. Än så länge går det inte att ladda bilen hemma för de som inte bor i villa. Det kommer ta minst 10 år innan bostadsrättsföreningar och hyresvärdar installerat laddningsmöjligheter med lämplig debitering. Sedan har vi det där med beskattningen..... I dag är kan elbilsägare ladda gratis på jobbet och även med privat el är milkostnaden låg. Det är väl ingen som tror att den situationen kommer finnas kvar? Varenda öre som inte kommer in till statskassan via minskad bensin-/dieselförsäljning kommer på ett eller annat sätt att tas ut från elbilarna på sikt. Sedan har vi också trögheten i att den stora majoriteten bilägare inte plockar ut en ny bil vart tredje år, utan köper begagnat. |
|
Verdi |
Östra Aros, Frälst och frälst. Förr tänkte jag att bilen som jag känner den är hotad av elbilen. Men det är ju precis tvärtom. Det är ju ett löfte om bättre bilar som är roligare att köra, som är billigare att serva, som inte går sönder lika ofta osv osv. Tänk bara vad skönt att slippa åka till macken och tanka. Bara koppla in bilen där hemma. Att det ska ta 10 år att sätta upp lite elstolpar tror jag inte ett dugg på. Inte om det finns en vilja. Klart det finns en tröghet i det här. Det går inte på en dag direkt. För min del är det dock bara bra. Vet ej hur stora summor som de får in från skatt på drivmedel. Men den skatteväxlingen du är rädd för kommer inte komma förrän det inte längre finns några alternativ. Tror knappast de kommer beskatta folk kvar i fossilträsket. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.