Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Svår fråga, det är en unik bil på väldigt många sätt, jag tycker man utan att överdriva kan påstå att det var M3 E30 som definierade den "körglädje" som BMW idag marknadsför i varje andetag, men som ändå är så svår att nå fram till i en modern bil. Förutom rena racebilar på bana så är M3 E30 den roligaste bil jag kört. Det är ingen överdrift, det är en unik upplevelse som slår alla andra massproducerade bilar jag framfört. Inklusive extremt trevliga upplevelser från sportvagnstillverkare som Porsche, Maserati och Ferrari. Balansen, körbarheten, karaktären... det finns massor av bilar som är snabbare men M3 E30 är enligt mig extremt svår att slå när det gäller helheten. Att det sedan är en väldigt enkel bil att äga gör inte saken sämre. Oldtimers har sina skvanker och om man dristar sig att skaffa ett åk från någon av de renodlade sportbilstillverkarna så får man räkna med att utgifterna inte direkt stannar vid bilköpet. M3 E30 är, om inte en standardmodell, så nära nog för att service och underhåll ska stanna på småbilskostnader. Sedan fungerar den ju alltid också, oavsett när du vill använda den. Det kan jag lova inte är en upplevelse som ägare av italienska och brittiska 80-tals sportbilar är bortskämda med. Mest handlar det kanske ändå om vilken relation man själv har till bilen. När jag i 12-13 årsåldern såg M3orna klösa runt på Ringen med legendariska namn bakom ratten så var det något som satte sig. Liksom med den tidens F1 bilar så finns det en råhet som dagens extremt polerade maskiner inte kan nå upp till. Racing och bilglädje, utan så mycket regler, datorer och bjäfs som omgärdar dagens motorsport. Det finns många unika bilar, men M3 E30 är inte bara unik, den är körbar, lätt att äga, snygg... allt det där som var bra med 80-talet. Men jag har alltid frågat mig vem det egentligen är som betalar en miljon för en fläskig Cadillac -59, det är ju typ världens minst attraktiva åkdon... ;) så värderingar av bilar är i alla högsta grad en svår och delad fråga. |
|
Mycket bra sammanfattat! Jag är inte det minsta överraskad el. förvånad att det betalas dessa priser för M3 E30, modellen som satte alla konkurrenter på plats och vann "allt" inom standardbilsracingen. Snegla på andra fabrikat och deras mest framgångsrika racers/specialare och dess priser. Historiskt den viktigaste bilen och ikonen för BMW inom racing. BMW har haft flera fina racingvagnar och ikoner, ingen nämnd, ingen glömd, men ingen hittills som M3 E30! Cadillac jämförelsen är helbra :)) M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
Instämmer helt med SL, och peppelino.... din beskrivelse från 80-talet med M3 kommer jag också ihåg :) Kan du... behåll den och njut av den sen på äldre dagar, och dröm dig tillbaka till 80 -talet :) |
|
Redan år 2002 skrev jag denna artikel i BMW klubbens tidning, Bayerisches Blatt. Min entusiasm till modellen fanns redan då, men att den skulle falla så extremt väl ut trodde jag inte. Men, det är lätt att vara efterklok, skulle köpt på mig alla M3 E30.s som var till salu vid den tiden, bättre investering får man söka efter :) Länk Länk Länk M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
97´-98´ Hade jag en Dakargul M3 E36 och fick ett "erbjudande" om att byta jämnt med en M3 E30 i mycket fint skick. Då skrattade jag mest bort det och killen hade nog blivit mer än nöjd. Med facit i hand så.... :D |
|
Uppar en gammal tråd. Var har vi priserna på dessa i dag? Tidigare försvann dom rätt så fort dom som fanns till försäljning, nu blir dom kvar. Känslan är att dom gått ner överlag precis som andra modeller. | |
Kul att väcka upp en gammal tråd! :) Men jo, jag tror att E30 generellt har nått en platå och att prisutvecklingen kommer att röra sig sideledes ett tag framöver. I synnerhet på privatmarknaden. Bilarna har nått en ålder och ett stadie där de är för dyra för att kunna användas som "summertime dailys" eller skruvas sönder för bankörning (finns bättre och billigare alternativ). Ekonomin gör givetvis också sitt, högre levnadskostnader gör att människor prioriterar annorlunda. Brist på garage och verkstäder som kan de här bilarna leder också till att människor är försiktigare. Överhuvudtaget så är bristen på kompetens kring äldre bilar (traditionell mekkompetens, som fanns ute i verkstäderna fram tills för 10-20 år sedan) ett stort problem för hobbyägande. Har man inte själv kunskap och utrustning så blir det snabbt väldigt dyrt och omständligt att ta bilen till det fåtal specialistverkstäder som fortfarande besitter riktig mek-kunskap och inte bara har "byta box enligt punktlista" kompetens, vilket är vad som finns hos 90% av landets BMW återförsäljare idag. Så det finns många skäl till varför det blivit svårare att sälja hobby och entusiastbilar, förmodligen fler än vad jag spekulerat i ovan (att många exemplar på marknaden lider av effekterna av ovan är också ett problem, de är inte så bra som de ser ut på bil i annonserna). |
|
Mycket intressanta tankar. Det låter rimligt. Har du kvar din eller sålde du den? Har eventuellt en på gång men är lite svårt att veta pris. | |
Tack! Jag sålde min, jag vill kunna köra och vara glad, inte behöva bekymra mig om ett stenskott eller dörruppslag när jag parkerar för att ta en glass :) Den hade blivit för udda, för dyr och ett ansvar snarare än något som skänkte glädje. Jag anser att en "ok" idag ska ligga mellan 500-600k, en fin och dokumenterad runt 750k och en "premium" upp mot miljonen. Eller, det anser jag väl egentligen inte, jag skulle hellre se att de kostade mer rimliga pengar, men det är där jag ser dem bli sålda i Sverige. Det bör vara rätt tid att köpa nu då priserna på entusiastbilar generellt är tillbakapressade pga. oroligheter och jäkelskap i världen. Viktigt att veta/förstå om M3 E30 tycker jag är att det är bilar som måste köras. Verkligen köras, på gränsen till vad jag anser är "för hårt" för en så pass gammal och dyr bil, för att vara roliga. Idag, när hela världen består av potthål och fartgupp, så känner jag att S14-motorn inte får möjlighet att komma till sin rätt. Det är om du tar med den till banan, men då är det ju det här med pris och ovanligheten igen. En dålig vända i sandfållan, eller mot däckbarriären, så blir livet väldigt, väldigt surt en tid framöver. Men det är bara mina 50 öre, du ska givetvis känna efter själv, det är underbara bilar, de har bara kört ifrån mig lite :) Lycka till! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.