Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag har en diamantsvart M3 E30 årsmodell 1988 med 16 300 mil på mätaren. Jag överväger nu att sälja bilen till en seriös spekulant. Problemet är att jag har mycket svårt att värdera bilen. Det känns som att priserna som begärs på ex. mobile.de är fantasipriser. Samtidigt är omsättningen i Sverige på dessa bilar så låg att det inte finns några tillförlitliga uppgifter på faktiska affärer att hitta. Kan ni hjälpa mig med förslag och idéer på ett realistiskt marknadspris? Här kommer fakta om bilen som jag tror kan vara viktiga att ha för att kunna bedöma värdet. Först VIN-informationen om bilen. Vehicle Identification Number: WBSAK05030******* Type: AK05 Model: M3 - EUR Development Code: E30 Chassis: LIM Steering: LL Doors: 2 Engine: S14 Displacement: 2.30 Power: 158 (vad betyder detta, 158 kw blir ju inte 192 hp, är det något annat mått?) Drivetrain: HECK Transmission: MECH Color: Diamantschwarz Metallic - 181 Upholstery: Anthrazit Stoff - 0304 Production Date: 1987-12-22 Utrustningslistan från fabrik ser ut så här: 401 Sliding/vent Roof, Electric 410 Window Lifts, Electric At Front 494 Seat Heating F Driver/front Passenger 500 Headlight Washer Sys/intensive Cleaning 551 On-board Computer Ii W Remote Control 850 Add Fuel Tank Filling For Export 860 Ltrl Turn Signal Light Bilen är alltså svensksåld men har tack vare pedantiska ägare och vinteravställningar klarat sig exceptionellt väl från rost. Det finns inget i skärmkanter, runt takluckan, tanklocket, etc. där jag vet att man brukar säga att det kommer först på en E30. Det finns inte heller några krockskador eller bulor efter dörruppslag. Inredningen är hel och ren, slitage (men ej hål) finns på förarstolens vänstra "sidostöd" där det kommer på alla E30 med sporttyginredning. Annars riktigt fin, inget som saknas eller hänger och sladdrar. Dokumentationen på bilen är god, det finns en ordentlig pärm med kvitton på stort som smått, Bland annat på byte av kammar (original) med spännare (M3 E36 som rekommenderas) på BMW verkstad för några hundra mil sedan. Avgassystemet byttes till ett rostfritt när originalsystemet tog slut. Detta har uppnosiga "DTM pipor" baktill, men inget är söndersågat utan det sitter i originalinpassningen i plasten. Bilen är verkligen superfin och går som en dröm. Men, jag är 41, har två mindre barn, bor på gård på landet en bra bit ifrån de riktigt fina glidarvägarna. Massor av jobb, massor av allt, väldigt lite tid att åka M3... :( Därför överväger jag nu en separation till förmån för diverse husprojekt. Frågan är bara vad jag ska begära, som inte är ett överpris, men inte heller är för billigt. Rätt pris, helt enkelt. Tycker själv att det är ap-svårt eftersom allt som finns på marknaden antingen är utställningsbilar (låter det i alla fall som i annonstexterna) eller sönderplockade vrak. Stort tack för er hjälp! | |
Blev fundersam på KW siffran och kikade lite närmare på det. Jag har i alla år trott att det var en vanlig 147 kw "tidig" M3:a jag haft men av allt att döma så är det en senare modell med 212 hp motorn. Europa late model: 158 kW (215 PS; 212 hp) of which 1,519 were produced. Att ha missat det får man nog kalla för lite lätt pinsamt. Jag har haft bilen i över tio år vid sidan av den säkert 40 st andra BMW från 2000CS fram till dagens F30 laddhybrid. Det är ganska stor skillnad på F30:n jämfört med E30:n och det är inte avgjort till den förres fördel... :) |
|
Att bedöma är ju alltid svårt , men om din beskrivning stämmer så säger jag att du kan plocka ut minst 380 papper. Hade jag varit i sitsen , så hade jag försökt via mobile.de, där kan du få säkerligen mer. De här bilarna blir bara dyrare och mer eftertraktade från varje år som går :) Lycka till... synd att pengar och plats saknas :( hade klart varit spekulant annars. |
|
Dom som fick 215 hk hade väl större spjällhus, kanske står någonstans. | |
Jag kan dessa rätt hyfsat. Kolla först i dina reg. papper vilken effekt du har, där står det 143 kW. Du har alltså 195 hk motorn med kat. inget annat. Info.n från ex.vis bmwvin.com är fel, du är tyvärr inte den enda M3 E30 ägare (med flera...) som är drabbad. Det är tråkigt att det ska behöva vara så att den info.n., som man kan anta kommer från BMW, är felaktig, men så är det tyvärr. Du vet väl att din bil finns på m3e30.se. Jag tycker föregående skrivare ger en bra prisindikation, med betoning på "minst" om den är riktigt fin. Sedan om man hittar någon i Sverige som betalar det är något tveksamt då marknaden/antalet köpare är mindre/färre, men det är inte alls omöjligt. Många söker och gillar av förklarlig anledning BMW.s mest framgångsrika racer, M3 E30, som är så mycket "-Upplev körglädjen i BMW". Som vanligt är risken stor att den sticker utomlands. M3 E30 säljs idag på en världsmarknad. I USA är den nästan hetare än i Europa...och även priserna! Länk M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
Jag hade verkligen inte haft bråttom att sälja utan tvärtom gått på mobile.de priser. Tro mig, du lär få flera seriösa intressenter från länder som Tyskland, Holland, Belgien. Anledningen är att Euron är dyr i förhållande till SEK så det är billigt att handla i Sverige just nu. En bil som M3 E30 har det varit säljarens marknad i många år. Anekdot: Jag blev erbjuden att köpa en M3 E30 för 85kkr våren 2001. Och nej, jag är inte bitter... :-) |
|
Såldes en röd-88 svensksåld i bra skick förra året till Svensk köpare för 400tkr eller en bit över 400tkr. Hade rullat 16000mil eller något sådant. | |
Tackar och bockar för alla svar! :D Runt 400 tkr låter som en vettig prislapp i Sverige. Tycker egentligen att det vore synd att exportera den eftersom det är en av bara runt 70 st svensksålda M3 E30. Hur många av dem som fortfarande är i livet låter jag vara osagt (jag har ingen aning men kan tänka mig att det har gått åt en del i olyckor, buskörning och "stylingkatastrofer" genom åren). Men jag tackar för tipsen, priserna på dessa bilar i EU och inte minst i USA (uppenbarligen) är verkligen höga. Precis som ni säger så finns det säkert inget att förlora på att behålla den. Det görs ju inte fler och ska man titta på hur den här typen av "ikoniska" bilar utvecklas prismässigt så verkar det ju inte finnas någon övre gräns. De tickar på år efter år och är ju betydligt roligare att äga än någon gammal tavla... :) Men det stämmer att det står 143 kw i det svenska regbeviset, inget annat, så då är det säkert så. Bilen finns helt säkert också på m3e30.se, den har ju haft flera entusiaster som ägare tidigare, även om jag själv inte har registrerat den där. Jag ska kolla igenom listan, det var några bilar på den (måste vara merparten av alla M3 E30 som rullar på svenska vägar, misstänker jag). Jag ska lura på om jag kan skiljas från den eller om den får bli kvar och ta det lite lugnt tills barnen har vuxit till sig och pappa får lite mer egentid att köra den på... :D |
|
Vill du köpa en igen när barnen är stora kommer du troligen få betala mycket mer än du får idag. Mvh Stephan |
|
Du spekulerar bra peppelino och Stephans inlägg tåls att överväga! Ta dig både en och två funderare...Du förefaller ha en fin svensksåld M3 E30! Allt har sin tid, och kan du "glömma" den i garaget några år ska du se hur glad du blir när barnen är större och du får mer egen tid och kan ta ut den på kurviga vägar igen. Det kommer att bli en euforisk upplevelse och troligtvis har den förräntats betydligt bättre ekonomiskt än ett lån (istället för sälja den) för husprojekt du ev. måste ta :) M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
Jag blev bara lite undrande om jag missuppfattar din skrivning om rost. Menar du att bilen är absolut 100,0% rostfri? Eller menar du att bilen har en hel del rost, förutom på de ställen du beskriver? Om den skulle vara absolut 100% rostfri så håller jag med de föregående. (Men om rost förekommer, för varje procentenhet rost så sjunker väl bilens värde med omkring 10%?) Håller med om att det är en härlig entusiastbil och att värdeutvecklingen är fantastisk, men skick (rost!) är trots allt helt avgörande. Mekaniska delar är enkla att byta. Yta på inredning och lack är enkla att åtgärda. Men rostlagning är ju tyvärr ett näst intill omöjligt projekt, om man kräver att resultatet ska bli perfekt, som det väl ska vara på en sådan här bil(?). Om bilen är 100% rostfri så ber jag om överseende med mitt tråkiga fokus på detta. |
|
Klart som fan att den har rost. Men ingen synlig rost. Börjar man leta så hittar man alltid rost i de allra flesta fallen. | |
Visst är det så, jag är fäst vid bilen och om jag skulle vilja köpa en i framtiden så kommer jag inte att komma billigt undan. Det hör ju av sig intressenter titt som jag antar har köpt ut listor från bilregistret på dessa bilar, så det lär ju inte finnas några "glömda" exemplar som kommer ut på marknaden i framtiden heller. Säljer jag nu så är sannolikheten stor att jag inte kommer att kunna skaffa en ny i framtiden, så tufft är det ju. Ulf, bilen är (så vitt jag har kunnat se under snart 11 års ägande) verkligen rostfri. Givetvis finns ytrost på fjäderben och sådana mekaniska slitdetaljer (det är ju en bil som har körts och inte stått i en utställningshall) men karossen är verkligen superfräsch. Rost har jag alltid varit gravt allergisk mot så det är jag väldigt petig med själv, av precis den anledning du beskriver, allt utom extremt ytlig rost i stenskott och sådant är ju hemskt att åtgärda. |
|
Peppelino: Ta bort innerskärmarna o leta innanför, högst sannolikt att du hittar rost. E30 kan rosta på många ställen, o gör det oxå. Men om du menar ingen synlig rost, absolut! Har för mig "Abbe" här på forumet hade en lågmilad M3 E30 för många år sedan. Han plockade bort innerskärmarna i fram o hittade...rost. Kolla här Länk (bilar o sedan bilbloggen för M3) | |
Bakom innerskärmarna var jag för några år sedan då jag fick ett ryck och demonterade alla fjäderben för att snygga till dem och kolla vad det var för stötdämpare som sitter monterade (gula KONI) så där vet jag att det ser OK ut. Men som du säger, en E30 kan rosta på många ställen. Dock tror jag, med tanke på hur fint underredet är överlag, inte att bilen varit vinterkörd. Åtminstone inte de senaste 20 åren. Ser man till hur lite blästrade tröskellådor och skärmar är så får man intryck av att den aldrig körts på annat än nyasfalterade sommarvägar... :) Men så är det givetvis inte, helt säkert finns rost i någon karosskarv någonstans, kanske inte mycket, men något. Under mitt ägande så har jag väl kört bilen i regn 2-3 ggr, sedan har den alltid stått i garage. Vilket tyvärr väl mest är ett tecken på att jag har kört bilen alldeles för lite... det är ju inte så att den inte tål vatten. :( |
|
För mig är det inte givet att en äldre bil har rost. I Norrlands inland, där jag är bosatt, finns det bilar som aldrig varit utsatta för salt eller kustklimat. Numera finns det kanske bara några enstaka kvar..? Jag råkar själv äga en E34 1989, som jag har haft sedan den var ny. Den är 100% rostfri. Jag vet att den tål vatten, för den har råkat få lite sommarregn på sig någon gång, men framförallt att den är flitigt tvättad med mycket vatten. Vatten orsakar inte att en bil rostar. |
|
Vill du sälja, sälj då nu och gläds åt det råder fantasipriser för närvarande. Nej, jag tycker de är värde de pengar som begärs/fås. Tyvärr är jag inte mentalt redo att sälja min för jag har för roligt med den och med den absurda prisbilden som råder är det inte aktuellt köpa en annan senare. Men visst blir man lockad av priserna, det går köpa mycket roligt för de pengarna. |
|
Skrivfel, tappade ett inte. Vill du sälja, sälj då nu och gläds åt det råder fantasipriser för närvarande. Nej, jag tycker inte de är värde de pengar som begärs/fås. |
|
Man kan kanske säga att bilarna är värda vad marknaden betalar. Sedan kan man tycka att det är korkat att betala 400tKr för en urgammal, rätt slö fyrcylindrig bil. När man enkelt kan få en bil som är snabbare och bättre på nästa allt för mindre. M3 E30 är häftig, men det är mest nostalgi. Priserna på bilar är höga så länge räntorna är låga. Stiger räntan, kommer priserna sjunka. PS. Jag har haft en M3 E30 -88 (utan kat). Köpte för 100, sålde för 125 engång i tiden. Var rätt nöjd då. DS. |
|
Kompis köpte en svensksåld i somras tror det var runt 440k som betalades. | |
Den röda M3 E30:n som ni beskriver i tråden tror jag att jag besiktade förra våren. Det var en av de finare bilarna jag besiktat faktiskt. Jag vill minnas att jag skrev i protokollet att "Bilens allmänna skicka är nästan motsvarande för utställning på BMW-museet". | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.