AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Tips på bra verkstad i Skåne för lådbyte?

Visad 1.759 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg16st
Postad/Inlagd2017-01-18 06:08
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ia -93
Hej,

Ska byta växellåda i min bil från automat till manuell. Jag har läst runt en del och blir lite skrämd över hur kvalitén på jobb utförda av olika verkstäder verkar skifta från väldigt lågt till väldigt högt och att konvertera till manuell är ju lite mer av ett specialjobb än vad dom flesta verkar vilja ta på sig. Efterlyser därför rekommendationer från er kunniga på kompetenta ställen att begära offert ifrån. Alltså där det inte är några konstigheter att hantera inte bara det mekaniska utan även det elektriska med styrenhet osv som ingår i ett sånt här jobb.

Delarna kommer jag lösa själv och tanken är att efter att ha fått lite indikation på priset för arbetet av mekaniker avgöra om jag ska våga ge mig på det själv eller spara ihop för att lämna in.

Väldigt tacksam för era tips!           IP: ...[.97.194]
Antal inlägg5.965 st
Postad/Inlagd2017-01-18 10:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Har inget tips på verkstad, men är nyfiken på hur mycket du tycker jobbet får kosta för att det ska vara värt det?

Hur mycket är du beredd att lägga på delarna och hur mycket på jobbet?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2017-01-18 11:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ia -93
Jag är villig att betala vad som är rimligt. Jag misstänker att arbetet i timmar på ett sånt här jobb kan variera mellan två arbetsdagar till en hel vecka på två olika firmor och därför vill jag ha tips på bra mekaniker så att det flyter på. Blir det problem kan ju priset dra iväg rejält är jag rädd för.

Tar det två arbetsdagar: 16x500 = 8000 vilket kan vara värt det då jag kommer behålla bilen väldigt länge och det är en modell som kommer öka i värde och därför blir delarna ingen egentlig kostnad. Lådan äger jag redan, att modifiera drivaxeln kostar 3500 och koppling/svänghjul får jag hitta något begagnat eftersom bilen inte körs mer än max 1000 mil/år, när jag har glömt kostnaden för allt kan jag köpa ny koppling efter något år. :)

Alltså kan jag känna att 15000 för allt känns rimligt och värt det.           IP: ...[.92.245]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2017-01-18 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ia -93
Pedalställ, växelspak och annat småpill som tillkommer kan man komma över nästan gratis om man håller ögonen öppna efter rätt tillfällen.           IP: ...[.92.245]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2017-01-18 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
500 kr i timmen utan kvitto är nog möjligt iaf, men jag skulle sikta in mig på att få "fast pris". Dock så tror jag att du får åka runt o fråga på mindre verkstäder, de större, kunnigare, är ofta inte sååå sugna på att ta dessa jobb. Finns en firma i Helsingborgs trakten som bygger/trimmar det mesta, minns dock inte namnet. För 3-4 år sedan fick jag en offert på ett stort jobb på ca 23´ i arbetskostnad. JRM Racing i Södertälje som är "inom samma bransch" ville ha 35' ca. I mitt fall blev det till slut SMR (SupraMannen Racing) som fick göra jobbet, arbetskostnaden skenade dock iväg till 34', trots "fast pris" på 20'. Lite beroende på att jag la till lite jobb, så jag räknade med runt 27-28', dessvärre tog de extra betalt för "tillstötta komplikationer",det var ju det som var vitsen med det fasta priset, lite svårt att veta hur lätt man kan få isär saker o ting så att säg. Dyrt blev det, men korrekt utfört.           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2017-01-18 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ia -93
Hmm, ja att komma överens om 20 fastpris och att det sedan stiger till 34 får man ju kalla för rejäl ivägskening minst sagt. Sådant som skrämmer en..

IP: ...[.97.194]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2017-01-18 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ia -93
Läste om ditt inlägg, glömde att där stod att du la till jobb. Men 6 tusen extra i oförutsedd kostnad är saftigt det med.           IP: ...[.97.194]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2017-01-18 20:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om jag vore dig skulle jag satsa på att få de tyngre bitarna (dvs byta själva lådan, fixa dit svänghjul, koppling o kardan) hos nån verkstad, den biten bör du klara för 8000 "utan kvitto". Allt det andra får du nog ordna själv, annars kommer det landa på runt 15' "utan kvitto" är min gissning, om du lämnar till en rimlig verkstad som vet vad de sysslar med och inte "Ibrahims bil & sytillbehör"           IP: ...[.23.252]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 55.000:-

BMW 318Cabriolet  -92