AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.397

Tändningslås och rattlås E61. BMW ville byta allt!

Sida 1 av 2
oe
10
oedvinss
523i Touring -05
Tänkte bara berätta om senaste felet med min bil (Bmw 523i -05 E61). Nog en av de sämsta bilar jag ägt kvalitetsmässigt,men ruggigt skön o köra:) Har haft de flesta standardfel,som tur är har jag eget garage med lyft och verktyg,så har gjort allt själv men surt ändå.. Bla bytt bromsrören,kablar vid bakluckan,antennförstärkaren (fjärrlåset) strulat,nivåregleringen(kompressorn) strulat mm.. Och nu då förra veckan skulle jag starta bilen men nycklen gick ej vrida överhuvudtaget,inte ens till läge 1! Tänkte kanske rattlåset hängt sig o drar o bankar men helt omöjligt.. Ut med ungarna igen o får ta andrabilen. Kollar dagen efter men kan inget göra,helt låst,kan inte ens rulla in den i garaget för rattlåset är ju på. Trött o ingen tid att meka på flera dagar framåt ringer jag falck o kör in möget till BMW,tänkte va kanske nåt lite vanligt problem dom fixar lite lätt. De ringer efter 2 dagar,"Tändninglåset och rattlåset är utslitet,vi byter hela rattstången med nytt lås 12 500:- inkl jobbet" Jag skrattar till och säger att jag hämtar den imorn.. Hämtar bilen med släp o ber få tala med mekanikern,frågar han hur han vet rattlåset är utslitet? Är ju mekaniskt,har han då skruvat ner allt och sett detta? "Nej men är tändningslåset slitet är förmodligen rattlåset det oxå,vi brukar byta allt" Ehh okej,men jag beställer ett tändningslås från tyskland (eftersom jag tror det bara är det som är felet),kodat till mina nycklar,700:-,och rullar in den hemma i garaget. Nu kan jag ju ej vrida nycklen nånting,så får ju ej den till läge två så kan ju inte stoppa in en typ hårnål så får borra ut den typ fjädrande rörpinnen som hållaren till låset sitter fast med,sen lyckas jag få loss låscylindern från den,rattlåset ser hur bra ut som helst o funkar fint när man testar det för hand. Sätter dit nya låscylinder o monterar allt igen.. Visst var det bara låscylindern som gått helt sönder,några "ryttare" som var helt lösa.. Så slutsumman blev 700:- (+400 hyra bilsläp) istället för 12 500:- på Bmw verkstad...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt! Bra jobbat! Ja BMW vill gärna byta det mesta. Gäller väll Iofs många verkstäder,dyrast möjligt utan att ens kolla ordentligt vad det verkliga problemet kan vara.
oe
10
oedvinss
523i Touring -05
Jo det är väl så. Vet inte om det hade varit mindre förtjänst för dom att först testa bara byta tändningslåset,fattar inte riktigt varför de ville byta hela rattkolonnen,och att han på kontoret sa "vi brukar byta hela"...! När jag diskuterat lite med mekanikern som kollat min bil erkände han faktiskt att "Ja,hade det varit min bil och jag med skulle gjort det hemma hade jag med börjat med att bara byta tändningslåset";)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Inte förvånad. Dom är sjukt dåliga slarviga o dyra.
Synd att inte bmw ställer högre krav på mina återförsäljare/verstäder.
min erfarenhet och förtroende är nära 0 för dessa verstäder. Bättre att hitta en mindre verkstad med någon som är duktig om man inte har tid själv. Sedan kan man själv hjälpa till lite med felsökning och köra google så att det blir rätt.
Fr
2.515
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Då de flesta BMW som säljs idag är tjänstebilar (har av BMW själva hört ca 70%) så är det väl så att när en tjänstebil får ett fel så åker kunden till BMW och lämnar in den och kan/orkar/bryr sig eg inte om vad felet är eller hur det löser sig utan vill bara få tillbaka bilen snabbast möjligt.

Och då är det snabbast möjligt att byta ut hela komponenter utan att försöka felsöka. Det blir inte billigast men snabbast vilket ju var vad kunden efterfrågade. Och då det är en tjänstebil så spelar kostnaden inte så stor roll.

Detta förfarande smittar då av sig på hanteringen av äldre bilar med detta då få av mekanikerna faktist är mekaniker utan mer av komponentbytare.

Det gäller att hitta en BRA mekaniker som förstår hur du som kund fungerar och vad du vill och dom finns faktiskt även på stora BMW-anläggningar men är kanske lite svårare att få tag på än på den lilla privata anläggningen.

EN trist utveckling men som även kommer från hur moderna bilar tillverkas, det kommer stora sjok av komponenter färdigbyggda på andra fabriker till slutmonteringen hos BMW. Alltså blir det ofta svårt att byta den lilla delen i den stora komponenten. Det är helt hål i huvudet men det går snabbt.... Återigen, det går snabbt och det är tydligen så samhället fungerar idag. :-(

Det är i alla fall min lilla teori.

Niklas

Fransosen
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ordet mekaniker känns väldigt föråldrat kan man tycka. Tekniker känns mer rätt.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Delbytare känns mer rätt som titel :)
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Garantikravet ställer till det.

Man kan lösa det mesta men då står man där med skägget i brevlådan om det slutar fungera och kunden menar på att de betalt för en reparation som uppenbarligen inge blev bra.

Därav nya grejer .. Man kan i regel ordna med många reparationer men då får man ta risken själv.

BMWCS 06641
Det som förvånar mig är avsaknaden av delar att felsöka med när man är auktoriserad, tex bmw i solna bör ju ha ett tändningslås till en E60 som de kan byta ut och prova med då ser man direkt om det fungerar om inte så går man vidare.
Om rattstången slits på 10 år så den måste bytas ut då bör dom se över sina materialval.
0dviss kan du göra en redovisning hur du bar dej åt när du bytte cylindern jag har samms problem
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Hej har samma problem som dig just nu bmw säger att dem inte får ut tändningslåset för att det rattlås sitter i och dem vill byta allt vilket går på 12k skulle du kunna försklara hur du fick ut ditt tändningslås när rattlås va på tack Sam för svar Med vänlig hälsning,

oe
10
oedvinss
523i Touring -05
Hej. Det är inte så svårt. Man får ta väck airbagen och ratten. Sen sitter tändningslåset typ instucken i hela själva rattstångspaketet. Tittar man sen bakom själva tändningslåset sitter det en fjädrande rörsprint inslagen,den går inte slå ut för de är inte borrat igenom,så man får borra lite runt huvudet på rörsprinten sen ta en liten polygrip och dra ut sprinten. Sen är tändningslåset ute och bara till att sätta dit nytt. Ett nytt lås kodat till bilen (nycklarna) kostade alltså 700:-. Tog bilder när jag gjorde det men vet inte hur man lägger in dom hör tyvärr. Med vänlig hälsning, Ola

al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Skulle du kunna mejla mig är du snäll så kan du skicka lite bilder därifrån elle till min mobil är tacksam vill verkligen slipa betala 12k bara för det mitt mejl är powwwer_boy@hotmail.com Med vänlig hälsning,

Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
Jag undrar var du köpt ditt tändningslås i Tyskland finns de någon hemsida? jag har samma problem som du, nyckeln går inte att vrida, jag tänkte börja med att byta tändningslåset, tacksam för svar
oe
10
oedvinss
523i Touring -05
Bilar10. Det får du säg till hos en BMW verkstad så beställer dom det till din bil,kodat och klart. /Ola

Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
Hej! och tack för ditt svar, jag ska kolla med BMW, men dom brukar vara dyra, men du fick ett bra pris tycker jag, men tack alla fall/Agneta
Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
monterade du bort ratten när du bytte tändningslåset? I så fall hur gjordes med air bagen som finns i ratten? Om den är strömlös kan den ju inte lösa ut vad jag förstår
oe
10
oedvinss
523i Touring -05
Ja man kopplar väck batteriet,sen får man ta bort ratt,airbag osv..

Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
okej, jag såg att du hade tagit bilder när du fixade tändningslåset, om du har dom kvar, finns de möjlighet att jag skulle kunna få dom till min mail? de skulle vara toppen så kanske de är lite lättare att förstå hur man ska göra, och slippa lämna bilen och de blir dyra kostnader.. min mail är soderberg_agneta@hotmail.com
Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
jag har nu fått bort tändningslåset och konstaterat att de är trasigt, och jag har nu beställt ett nytt, och jag fick de i dag, jag undrar hur du gjorde för att få bort lås cylindern i från själva lås klumpen?
Grusse
Var det några konstigheter att byta tändningslåset? Något man bör känna till, som underlättar bytet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.