|
|
---|---|
Hej! jag går i banorna att hämta hem en bil från Tyskland igen. Den här gången tillsammans med två kompisar som också är sugna på att göra samma sak, fast var och en köper sin egen bil så att säga, från olika handlare lär det dessutom bli. Bilmodellen jag tänkt mig är Porsche Panamera S från 2012/2013. Jag har hittat ett par intressanta bilar. Jag tänkte därför fråga om någon här vet vad är viktigt att tänka på gällande den modellen och om man tittar på bilar utanför PZ (Porsche Zentrum)? Vad tror ni en sådan är värd i Sverige, om man jämför ligger priserna uppåt och runt 600k här hemma verkar det som? Jag har nog inte tänkt ha bilen så länge. Kanske över sommaren och sedan behövs något större igen.. Vad tror ni är bilmodellen väldigt svårsåld? Dessa har inte facelift heller då det kom 2014 mig veterligen, samt en helt ny gen. lanserades nyligen. Kanske dumt läge att köpa en pre-facelift då eller vad säger ni? Jag hämtade hem en bil förut men det var direkt från BMW Niederlassung, en s.k. dienstwagen. Det gick ganska bra, några hick-ups med säljaren blev det konstigt nog. Den här gången har jag lite mer kött på benen men som sagt. Men jag vet hur vissa (läs: många) olika bilhandlare jobbar här i Sverige så kan tänka mig att det finns ett och annat man kan kolla innan man gör affär med sådan i Tyskland? Vad jag kan tänka på att jag bör göra är följande: Begära kopia på fahrzeugbrief - kan man kräva det innan köp per mejl? Kopior på serviceprotokoll och dagsfärska bilder på servicemätare samt mätarställning Kopior på andra protokoll, t.ex. besiktningar i Tyskland - går detta? Är det några särskilda som är viktiga? Beställa Carfax - är det A-O eller? Ger det något? Kontaktuppgifter till f g ägare - Är det möjligt och värt att lägga tiden på detta? Tack på förhand! | |
Varför fokusera just på 2012/2013..? En 2010/2011 är betydligt billigare, och om du har råd att "inte köpa den billigaste" kan du lika gärna satsa på en LCI (-14). Sedan tror jag att 4S håller värdet bättre förresten, fast det är samma inköpspris. |
|
En Panamera borde vara ett av dom sämsta valen med dom villkoren? Det kryllar av Panamera på blocket och att då bli en i mängden med en bil som är nästan nyimporterad från en småhandlare lär inte göra att man hamnar i ett läge för en snabb och enkel försäljning. Intresset för bilen framstår åtminstone i porschekretsar som väldigt begränsat. | |
Pre face lift Panamera är mer eller mindre stendöd på marknaden. Den är för gammal för det finansiellt starka och fortfarande för dyr för wannabes. Skulle rekommendera att antingen köpa en 2010-11 Panamera 4S eller en face liftad bil. |
|
Kapar tråden lite, trots allt Porscherelaterat. Finns det någon fördel med att köpa en 997 från Tyskland? Tänker mig runt årsmodell 06 och max 10 000 mil. | |
Robert; Nej, ser ingen fördel alls att köpa en 997 från Tyskland bortsett från ett större utbud. Prisbilden ligger snarare högre där jmf med Sverige. Jag blev tex kontaktad av seriösa spekulanter från både Tyskland och Belgien när jag sålde min svensksålda 997 i somras. | |
Tack för svaret Kristoffer. | |
Kapar tråden med ytterligare en fråga. (I vart fall Porscherelaterad :) ) Är det idé att utföra service och annat underhåll på en 997 i Tyskland? Tänker att det är hemmamarknad samt att priserna är rätt skruvade i Sverige. Kan ju göras i samband med en "minisemester". |
|
Var försiktig med V8:an i Panameran, den har haft lite problem. 6:an diesel eller turbo hade jag kört på, men med dagen eurokurs är det väl knappast värt att ta hem något, dyrare försäkring och svårare att sälja på import? | |
Hej igen, Tack för alla tips! Fick aldrig svar från Tyskland och började känna som er ang. modellen så det blev en annan bil istället. Just nu känns import inte tillräckligt lockande med tanke på prisbilden och valutan. Iofs så hade en Cayman S eller GTS gått att få hem för bra pengar men den blir för liten med enbart två säten. I övrigt ligger den bilen högt upp på listan! |
|
Kul att du återkopplade. Intressant med Cayman GTS, är de billigare i Tyskland inkl importkostnader? Prisbilden på 991 GTS är ju väldigt hög i Tyskland och spårar ur helt om man samtidigt skall ordna finans via firma i Sverige. | |
Transocean |
@Stilren Du fick aldrig nåt svar. Gissar att du maila och på engelska? från Sverige? Är enklast att ringa och snacka tyska hela vägen. Helst befinna sig i närheten av bilhallen och dyka upp 15 min efter samtalet. Med massa cash. Så att dom vet att du vill. |
@Kristoffer_L Ja, fast utbudet till salu i Sverige just nu är väl ganska begränsat med tanke på årstiden. Annonspriserna verkar ligga runt 700k 2014-2015. För en fullutrustad svensksåld med låga mil kanske 750k +/-. Motsvarande bilar i Tyskland har jag hittat för ca 65-67,5k - t.ex. Länk Överlag är prisbilden nästan högre i Tyskland, eller densamma som i Sverige + omkostnader och högre försäkring samt sämre värdering sedan i Sverige. Cayman S är dyrare där än här. Ex vis såldes två jättefina sv-sålda Cayman S -14/15 för annonserat pris 575k nyligen. Den ena hade verkligen allt! @Transocean Ja, stämmer jag kontaktade på engelska då jag inte pratar tyska. Funkar kanske betydligt bättre hos större handlare t ex BMW, Audi, MB och Porsche än mindre lokala firmor. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.