AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Eftermontering av el-cab på Z3

Visad 1.581 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg225st
Postad/Inlagd2016-12-29 22:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z3 Roadster - 00

BMW 320dA Touring - 11 (såld)

Volvo V60 T5 R-design - 20
Är någon sugen på ett litet vinterprojekt kan jag rekommendera detta. Gjorde det själv förra vintern med lyckat resultat.
Egentligen fungerar den manuella cabben rätt bra, men man har tittat lite avundsjukt på de bilar som har el-cab....ser lite coolare ut.
Jag använde bara original delar, nya och begagnade.
Bilarna är förberedda med el ledningar, kontakter och fästpunkter. Ingen borrning behövs. Bara att ansluta alla delarna.
Finns eller har funnits ett komplett eftermonterings kit för närmare 10000:-...
Jag kom undan med ca 3500:-.

Det som behövdes var bla:

Hydraulpump med kolv, slangar och olja i en komplett enhet, köptes begagnad från Ebay.de.
Strömbrytare till mittkonsoll.
Microbrytare till cabben.
Monteringssats till hydraulpump.
Fästplatta till hydraulpump.
Ny inredning vänster sida i bagagerum. Behövs inte för funktionen, men blir snyggare.
Plus lite andra smågrejor så blev det totalt ca 3500:-.

Hittade monteringsanvisning på nätet.
Allt fungerade direkt utan kodning eller dylikt.






          IP: ...[.176.28]
Annons
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2016-12-30 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 2.2 -01
Undrar bara var du hittade microbrytaren till cabben och till vilket pris?
Behöver nämligen köpa en till min och har letat för att hitta någon till ett bra pris.
Bmw verkstaden tar 850 kr för en, lite väl saftigt pris!           IP: ...[.54.150]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2016-12-30 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z3 Roadster - 00

BMW 320dA Touring - 11 (såld)

Volvo V60 T5 R-design - 20
Jag beställde lte grejer från Leebmann24.de i Tyskland. Upplevde att de var lite billigare än BMW i Sverige.
62.13€ tar de för microbrytaren, plus frakt så klart. Borde bli lite billigare.           IP: ...[.176.28]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2016-12-30 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z3 Roadster - 00

BMW 320dA Touring - 11 (såld)

Volvo V60 T5 R-design - 20
Här är en lista på delarna med artikelnr som behövdes.

840722402 Hydraulpump med slangar och kolv i en komplett enhet med olja. Begagnad från ebay.de 1500:-

54349410999 Fästplatta för hydralpump till vänster sida i bagagerum, Ny. 300:-

54348410309 Monteringssats till hydraulpump, Ny. 225:-

61312496302 Strömbrytare till mittkonsoll, begagnad från bildelsbasen.se 200:-

54348407250 Microbrytare till framkant på cab ställningen, ny. 650:-

54318234668 Torxskruvar till fäste av microbrytare. 30:-

54318407750 Hållare för kontakt till microbrytare, ny. 30:-

51478401855 Klädsel vänster sida bagageutrymme, ny. Går att använda den gamla, inte så snyggt bara. 700:-

1378115 Kontakt för microbrytarens kabelstift, beg från ebay. 30:-

Länk till monteringsanvisning, [LÄNK]
          IP: ...[.176.28]
Antal inlägg395 st
Postad/Inlagd2016-12-31 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Visst kostar mikrobrytaren mycket och den är faktiskt skit. Liten, klen brytmekanism, förvånar mig inte att den ger upp. Jag vet, jag öppnade den trasiga.
Jag var inne på samma ide att hitta något liknande, men den verkar vara väldigt speciell. En lång arm, anpassad för BMW och inget annat. Den har dessutom 2 hål rakt igenom för styrstift, för dess fastsättning. Dessutom har alla mikrobrytare en specifik hysteres, d.v.s. skillnaden i rörelse mellan tillslag och frånslag. Att hitta en tänkbar ersättare innebär att studera ELFA katalogen ingående, samt att löda fast befintlig arm på den inköpta samt att bita av styrstiften som höll den gamla på plats. Kvalitetssladd med kontakt ingår ej. Allt detta för att spara kanske 500 kronor.
Däremot, ifall jag skall byta den igen kommer jag kanske att fuska som BMW verkstaden gör, inte byta brytare med sladd, utan eventuellt skarva uppe vid brytaren. Speciellt för bilar som är utrustade med fäste för hardtop är det extra mycket jobb att nå kontakten. Hardtop-fästet måste demonteras.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2016-12-31 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z3 Roadster - 00

BMW 320dA Touring - 11 (såld)

Volvo V60 T5 R-design - 20
Hittade en länk till hur man kan byta ut microbrytaren.
Bra bilder dessutom.
[LÄNK]           IP: ...[.176.28]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 325  -08
Pris: 95.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen