AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Ni som har NightVision tycker ni att det alltid funkar bra?

Visad 4.074 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.500st
Postad/Inlagd2016-12-29 10:46
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Jag har NightVision på F10 -16 och ibland / relativt ofta funkar ir-bilden på skärmen bra. Men då och då är bilden nästan helt mörk eller fullständigt mörk och man ser inte ett jota av vad som finns framför bilen :( Jag har ännu inte lyckats knyta dessa black-outs till något speciellt väder eller om sensorn är sktig eller så utan verkar komma relativt slumpmässigt.

Hur tycker ni att era NV fungerar? Får ni alltid en bra bild, eller är den mörk eller svart ibland?
          IP: ...[196.152]
Annons
Antal inlägg2.273 st
Postad/Inlagd2016-12-29 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Har samma erfarenhet från min NV i sjuan.

Kan inte heller komma på varför det inträffar, använder den allt för sällan tyvärr. Tror det kan ha nåt med luftfuktigheten att göra men har eg inget konkret att gå på. Mer än att minnet, det som inte alltid funkar :-D, vill påstå att det har varit dimmigt eller på väg att bli dimmigt när dessa black outs inträffar.

Niklas

Fransosen           IP: ...[220.132]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2016-12-29 17:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
På min F11 från 2013 så har jag också märkt av "black out" I kraftig dimma, samt kraftigt snöfall. Att sensorn är skitig verkar inte påverka så mycket, ev att bilden blir lite mer oskarp.

Jag tycker däremot att den är dålig på att identifiera vilt. Personer lyser oftast upp i gult, samt varning i HUD kommer upp, men har inte sett det för något vilt än. Och då har jag ändå sett rätt många djur längs vägkanterna. Eller måste djuret vara på väg ut direkt framför bilen för att den ska varna?
Den har varnat för stillastående personer vid postlåda utmed vägen, men inte för rådjur i närmaste vägdiket!           IP: ...[.213.34]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2017-11-27 08:59
Anmäl svaretAnmäl svaret

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
Ferro, det har med att göra att den endast varnar för människor, inte för vilt. Jag har också nv. Tidigare fungerade den alltid men senaste dagarna har det varit väldigt mörkt och nästan helt svart i rutan. Den ser inte ett skit.           IP: ...[165.188]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2017-11-27 15:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
Stämmer det verkligen, att den inte ska varna för vilt? Jag har bestämt för mig att jag har läst att den ska göra det (eller har jag bara tagit det för självklart?)

Angående bildkvaliteten så är det ju temperaturkontraster som visas. Alltså blir det sämre bild vid regn/snö/dimma då temperaturdifferanserna inte blir så stora. Om det har varit en klar dag med solsken, så får jag en väldigt fin bild, då vägbana/träd mm har värmts upp av solen under dagen.           IP: ...[128.248]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2017-11-27 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Optima Phev-18
Jag har installerat NV med hjälp av en kompis.
Min avger en stark ljudsignal när den tycker att det är fara.
Man får lära sig att sålla bort sånt som inte är viktigt.
Min fungerar bra på människor och älgar.
Renar och rådjur kan den ha rätt svårt med.
Jag har läst att renar har så bra och tät päls så dom inte avger så mycket värme.
Min har också såna där blackouts men jag tror att det beror på
dimma, dis, regn, snö och olämpliga temperaturer.
Om det är soligt kan min reagera på en ensam tall eller broräcken m.m.

IP: ...[189.201]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2017-11-27 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
Hej chevnanne, menar du att din NV varnar även för stillastående djur bredvid vägen? Eller måste de vara i rörelse in framför bilen?

Min har inte varnat särskilt ofta, och endast för människor.           IP: ...[.29.135]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2017-11-27 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Optima Phev-18
Min varnade för stillastående älg i tät snårskog en gång.
Jag såg inte älgen när jag tittade genom rutan men på skärmen syntes den hur väl som helst. Jag bromsade och smög fram och när jag kröp förbi platsen så såg jag rumpan på älgen när den gick in i skogen. Tur att älgar sällan står och betar från backen så älgar ser den rätt ofta. Hundar som springer vid en cyklist funkar ibland.
För några dagar sedan så pep den och det stod en älgko uppe på en liten backe
och den stod still så det var lugnt. Även hästar fungerar bra ibland. Ofta så står dom och betar och det funkar inte, likaså ren och rådjur. Det går inte alls att lita på.
Det som är ett av villkoren för att den ska se djur eller människor är att det måste synas ett huvud annars reagerar den inte. Jag har sett kutryggig gubbe med gräsklippare på vägkanten, inte en reaktion. cyklist med hjälm och bockstyre och låg profil funkar inte ibland. Det gäller att sålla och vara med på noterna.

Antal inlägg1.500 st
Postad/Inlagd2017-11-27 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Min NV med Dynamic Lightspot har pekat både människor och större däggdjur. I skärmen har både människor och djur färgats gula. Dock har ännu inget djur hoppat ut såpass nära framför bilen att bilen har varnat för detta.           IP: ...[214.176]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2017-11-28 03:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
min har pipit innan jag såg älgen själv ett par ggr.
älgen stod stilla vid vägen.
varnar ofta för gångare på övergångställen...men är ju på väg och stanna jag åxå!
          IP: ...[.212.34]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2017-11-28 03:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
och svar på inlägget glömde jag

Ja ibland mörkare i rutan...tror de har med regn och temp att göra
men varningen funkar ju ändå.           IP: ...[.212.34]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2017-11-28 09:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Optima Phev-18
Japp precis. Håller med LGstar. Den piper ju om den anar att det kan vara nånting.
Beroende på väder så piper den för allting ibland.
Min är koppladed genom en Bmw09 videoswitch+lite andra grejor.

Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2017-11-28 14:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
Det verkar ju helt klart som att era varnar mycket oftare än min. De enda gånger som jag har fått ljudvarningen är när det har stått människor i vägkanten (typ vid postlådan) samt att jag har kört ganska fort (50-70 väg). Flertalet gånger har jag passerat både djur och människor på grusvägen hemmavid utan någon varning. Jag har då tolkat det som att systemet inte anser att det har varit någon omedelbar fara för kollision eftersom bilen har rullat sakta (20 km/h? ) samt att människor/vilt har stått stilla. Objekten har ju dock synts tydligt på skärmen (och ibland blivit gulmarkerade).
Kanske går det att programmera om känsligheten för varning?
Kan det vara skillnader i version/årsmodell av NV? Jag har ju tex inte funktionen att objekt lyses upp med dimljusen (tror jag inte iaf). Min är pre-LCI.

En annan fråga som jag tror att jag har ställt tidigare: måste ni ha NV-bilden uppe på skärmen för att få varning? Eller räcker det att starta NV och sedan byta till tex navigationen och ändå få varning?           IP: ...[146.212]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2017-11-28 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Optima Phev-18
Då jag har min kopplad till en Bmw09 video switch, Flir XW och en VSW_R som sköter om att jag får ljudvarning och att bilden från NV-kameran dyker upp automatiskt när den ser nånting. Jag kan även ha bilden uppe hela tiden om jag vill.

Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2017-11-28 15:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Optima Phev-18
Jag glömde svara på om jag måste ha bilden uppe för att få varning.
Jag behöver inte det men mitt är inte inkopplat och programmerat av Bmw
utan det har jag fixat själv med hjälp av en kompis.

Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2017-11-28 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Ferro

det är inte ofta jag får varningar mycket sällan.

man behöver inte ha skärmen igång, den varnar ändå på instrumenklustret och i hud.           IP: ...[.212.34]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2017-11-28 16:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
Tack för den infon LGstar! Min lokala ÅF kunde inte svara på detta men trodde att man var tvungen att ha bilden uppe. Jag antar dock att man måste starta NV varje gång man startar bilen?           IP: ...[146.212]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2017-11-28 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
nej
behöver inte starta NV , den söker ändå           IP: ...[.212.34]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2017-11-28 19:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
Oj! Verkligen? Det låter ju nästan för bra för att vara sant!
Första gången jag startar NV så står det "startar bmw nightvision" el nåt liknande, och tar några sekunder innan bilden kommer upp. Därför trodde jag inte att systemet är aktivt från start.           IP: ...[.29.135]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2017-11-28 21:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
"Systemet aktiveras automatiskt varje gång du börjar köra när det är mörkt"

så står det i instr.boken

och ja, det har hänt att den varnar på instrumenklustret och på HUD utan jag startat NV           IP: ...[.212.34]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2017-11-28 23:55
Anmäl svaretAnmäl svaret

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
Ferro. Kolla i din bruksanvisning i bilen. Där står det att den endast varnar för personer. I alla fall står det så i min. Den är möjligt att senare årsmodeller än din-13 har andra funktioner. Men om du kollar i din bil i instruktionsboken som finns digitalt i controldisplay så finns den info du söker. Min varnar aldrig för djur. Den har också väldigt sällan givit mig falska varningar. Jag behöver starta min nv för att den ska vara igång. Men sedan kan den varma i ”hud” utan att vara aktiv på skärmen.

Du får bäst info vad som gäller ditt fordon i din instruktionsbok skulle jag gissa. Samt att han som inte har en bmw orginal nv kanske inte har samma funktioner alls. I min m550 så funkade den väldigt bra förra vintern men just nu ser jag ingenting i den. Ska lämna in den i veckan så de får kolla på den. Jag hade aldrig såna blackouts i den tidigare.           IP: ...[165.188]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -12
Pris: 95.000:-

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW 850ia  -91