AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

KVD - jag blir så less...

Visad 5.187 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg539st
Postad/Inlagd2016-12-18 22:20
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Clio RS -03

Vad händer på KVD egentligen? Hur kan de bedöma motorn till ett normalt skick men ändå informera om ett tjutande ljud såsom en väsentlig anmärkning?

[LÄNK]

Det är inte första gången det är så här. När man ringer kundservice får man alla svar man inte vill få, dvs. de svar man redan innan samtalet förstod man skulle få. Ett helt onödigt samtal blev det. Strategin är ju helt klart att mota Olle i dörren.

Jag frågade om vart missljudet kom ifrån. Vi vet inte, vi felsöker inte bilarna, fick jag till svar. Jaha, vilken del av bilen kommer missljudet ifrån, motor, växellåda, vindruta, frågade jag. Vi vet inte, blev svaret. Jaha (igen), då ringer jag väl ägaren till bilen och frågar, svarade jag. Nej, det får du inte, säger dem.

Kontenta: KVD vill att man köper grisen i säcken.           IP: ...[.200.46]
Annons
Antal inlägg14.607 st
Postad/Inlagd2016-12-18 22:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det står ju supertydligt
Väsentlig anmärkning: Tjutande missljud på tomgång.

Hur tydligt vill du att de ska beskriva det?

-------
//Lövet           IP: ...[249.181]
Antal inlägg2.363 st
Postad/Inlagd2016-12-18 23:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
F22 220i M-Sport -16
Jag kan hålla med om att "N Normalt/bra skick" i kombination med "Tjutande missljud på tomgång." verkligen inte låter rätt. Jag kan absolut inte hålla med om att det är normalt eller bra skick när det tjuter på tomgång.           IP: ...[227.202]
Antal inlägg3.449 st
Postad/Inlagd2016-12-19 00:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Bilen 11 år gammal och har gått 19000 mil, då är det givetvis normalt att den inte är felfri. Dessutom står ju missljudet beskrivet klart och tydligt, som sagt...

MVH Christofer           IP: ...[8.53.20]
Antal inlägg539 st
Postad/Inlagd2016-12-19 07:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Clio RS -03

Ett tjutande ljud som är väsentligt är aldrig normalt/bra enligt min uppfattning.

Fokusera inte enbart missljudet utan på helheten i inlägget. När jag som kund vill ha mer information blir det ju tvärstopp. Det är ju där mitt inlägg skapas, dvs. stunden jag kontaktar dem för att be om en bättre beskrivning.

"Vi felsöker inte". Nej det förstår jag, men en bättre beskrivning kan man väl ändå få när man frågar om missljudet. KVD:s tekniker är ju proffs på det de gör. Kundtjänst borde ha mer information eller så borde de ha hänvisat till teknikern men inget av detta..           IP: ...[.200.46]
Antal inlägg1.017 st
Postad/Inlagd2016-12-19 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3-17
MB 300 DE -20
X5 45e -Beställd.
Det är ju en Vobblo, då kan allt hända.           IP: ...[.43.130]
Antal inlägg14.607 st
Postad/Inlagd2016-12-19 11:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Känns som du har en aning höga förväntningar här. KVD säljer runt 600 bilar i veckan, hur skulle en kundtjänst kunna ha en detaljerad bild för varenda bil? Kundtjänsten sitter i Göteborg de har aldrig sett bilarna i verkligheten. De kan gå på det teknikerna gör och det är inte en felsökning (även om det faktiskt ibland sker) utan en beskrivning av vad de kan se och höra.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag bara det är ett rent knapptryckningsfel att de står "Normalt skick", det borde stått "Se anm" istället.

-------
//Lövet           IP: ...[215.154]
Antal inlägg539 st
Postad/Inlagd2016-12-19 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Clio RS -03

Det är ju lite av grejen med det hela. Vad kan man förvänta sig av en tekniker på KVD?

Även en blind höna kan ju höra om en bil låter väsentligt illa på tomgången.

Det är inte en felsökning att försöka härleda missljudet till någon del av bilen. Den tiden borde ju KVD:s tekniker åtminstone ha på sig för att kunna göra en någorlunda godtagen undersökning av en bil, oavsett om det är denna bil, eller någon av de andra 599 bilarna de säljer per vecka.

Angående argumentet att KVD säljer 600 bilar i veckan. Jag förstod ju att svaret skulle komma redan innan jag skickade in tråden. Förfarandet innebär att lägga över hela undersökningsplikten på köparen.           IP: ...[234.227]
Antal inlägg1.676 st
Postad/Inlagd2016-12-19 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Jaha (igen), då ringer jag väl ägaren till bilen och frågar, svarade jag. Nej, det får du inte, säger DE."

Varför då?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[222.191]
Antal inlägg539 st
Postad/Inlagd2016-12-19 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Clio RS -03

Vet inte. Jag var bra sugen på att fråga "varför".

Det finns förmodligen flera tänkbara svar...

KVD vill väl inte att en massa personer börjar ringa dem som lämnat in bilen till försäljning.

Förhindra transparens rörande bilens skick.

mm mm           IP: ...[234.227]
Antal inlägg14.607 st
Postad/Inlagd2016-12-19 12:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tänker du att de ska börja plocka isär motorn tills de hittar vilken del som låter? Det låter som du har orimligt höga krav tyvärr. Poängen med anmärkningen är inte att man ska få en diagnos utan mer att inse att man måste kontrollera bilen noggrannare själv innan man bjuder.

Eller föredrar du den vanliga bilhandlarvarianten bara "N" i varudeklarationen "Jajamensan, bilen funkar toppenbra" i telefon och sedan upptäcka alla fel själv på plats? För några mer detaljerade tester av begagnade bilar än KVDs hittar du ju inte i någonstans på marknaden?

Någon förflyttning av undersökningsplikt är inte detta heller (du inte har någon sådan som privatperson mot handlare, det är det som varudeklarationens poäng). Om felet inte är beskrivet i varudeklarationen/testet och det inte är normalt slitage för åldern så står KVD för det. Har själv testat. Har fått en läckande bensintank utbytt, bromsok och belägg bytt (tveksamt om jag borde fått det...) samt en hel bil återköpt när det visade sig att bilen var chiptrimmad och det inte stod i beskrivningen.

Sedan är inte allt guld och gröna skogar, du kan ju läsa vad jag skriver här själv om mina erfarenheter av att köpa 10+ bilar av dem men nu slutat: [LÄNK]

(edit: Har fått en fällbar dragkrok utbytt också kom jag nu på)

-------
//Lövet           IP: ...[215.154]
Antal inlägg977 st
Postad/Inlagd2016-12-19 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
MB C250D S205 AMG Night 2017.
325i Touring 2008.
330 E46 cab M-sport 2001
För att KVD kör "snabbt in, snabbt ut". Det finns varken tid eller intresse hos dem att svara på enskilda små detaljfrågor.

Köp "as is", eller låt bli, så enkelt är det med KVD.           IP: ...[229.218]
Antal inlägg539 st
Postad/Inlagd2016-12-19 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Clio RS -03

Lövet, vi ska inte överdriva nu...

Inte någonstans har jag skrivit att de ska börja felsöka bilen, tvärt om.

Jag ville bara ha en härledning av det anskrämliga ljudet. Bilen har ett missljud på tomgång. Ja, det är noterat. Min fråga till KVD: Vart kommer ljudet ifrån? Med den ville jag endast få en härledning till ljudet, dvs. kommer det från motorn, växellådan eller kanske från radioantennen?

Jag vet inte det juridiska kravet på innehållet en varudeklaration. Man kan ju dock börja undra om dess värde med tanke på beskrivningen av bilen. En sak är då klar, ju subjektivare beskrivning, desto större chans att inte bli rättad i efterhand.

Vad gäller missljudet så kan ju det låta hur som helst, vara hur högt som helst, komma vart som helst ifrån. Jag vet ju inte eftersom jag inte fått någon information om detta. En poäng med en varudeklaration borde väl vara att även kunder som inte bor nästgårds behöver ta semester för att åka 100 mil tur och retur för att undersöka bilen. Den beskrivning som nu föreligger och (o)intresset att hjälpa en potentiell kund omöjliggör ju detta.           IP: ...[234.227]
Antal inlägg977 st
Postad/Inlagd2016-12-19 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
MB C250D S205 AMG Night 2017.
325i Touring 2008.
330 E46 cab M-sport 2001
Rent krasst skiter nog KVD i att de tappar dig som kund, de får sålt bilen ändå.

Tråkig mentalitet, jag vet, den finns på många håll.           IP: ...[202.245]
Antal inlägg539 st
Postad/Inlagd2016-12-19 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Clio RS -03

Du har helt rätt.

Dessutom, bilen såldes förra veckan för ca. 15 000 kr (kommer inte ihåg det exakta beloppet). Det ansåg ju säljaren vara för lite = reservationspriset ej uppnått.

Jag hade bra koll på beskrivningen då och den är ändrad till denna vecka. Det tror jag även budgivarna har uppmärksammat eftersom bilen inte gått upp till högre bud än vad den har.

IP: ...[.200.46]
Antal inlägg308 st
Postad/Inlagd2017-02-09 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
KVD om några är ju extremt ärliga och öppna med alla fel på sina bilar IMO.

Kan ju blivit någon miss där när han fyllde i formuläret men sen stod det ju i klarspråk. Behöver ju inte vara något allvarligt bara för att det visslar lite på tomgång, någon spännrulle eller multirem te.x ..

men men           IP: ...[.165.67]
Antal inlägg222 st
Postad/Inlagd2017-02-14 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
x3 msport
Som någon annan skrivit. Vad begär du av en så pass gammal bil som gått så långt? Det är väl alltid ett lotteri att köpa gamla begagnade bilar och att de inte vill lägga mer tid på undersökning förstår jag fullt ut!

Har själv köpt av KVD och min egen erfarenhet är att de åtminstone befinner sig på den ärligare sidan av bilförsäljarsidan och verkar i normalfallet försöka göra rätt för sig. Om det varit något fel så har de rättat till det.

IP: ...[.31.215]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2017-04-03 16:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D 2009
Jag lät dem sälja min Audi för några år sen. De hittade på en massa fel som det inte alls var fel, till exempel påstod de att bakluckan var defekt och gick varken att öppna eller stänga, och det stämde absolut inte. Och flera andra saker. Så de skulle jag ta med en nypa salt, en rejäl sådan.           IP: ...[6.230.1]
Antal inlägg792 st
Postad/Inlagd2017-04-04 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
KVD är väl marknad, när den är så "ren" som möjligt?

Ingen är tvungen att bjuda, säljaren är inte tvingad att sälja, eller?

Att dessutom vår långtgående konsumentköplag gäller, ger ju ev. Köpare en guldsits! Det blir nog inte bättre än så här, för en konsument. Men, man måste också värdera lite själv, om man vill göra en bra affär .......

Em3

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..           IP: ...[174.253]
Antal inlägg5.031 st
Postad/Inlagd2017-04-04 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men Ari varför lät du dem sälja bilen om de var så dåliga... ?

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg2.729 st
Postad/Inlagd2017-04-11 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Kanske för att de trots allt gjorde ett rätt bra jobb men prisförväntningen var något över det verkliga värdet...           IP: ...[219.113]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10