AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.640

Gul motorlampa efter långt verkstadsbesök e90 320d (lite akut...)

Sida 2 av 2
jb
40
jbg
E39 523i Touring
Hej! Verkar fått liknande problem som TS med min e91 2011.

Var ute en sväng på morgonen då samma lampa tändes kort två gånger på vägen hem. Tog senare en ny sväng och lampan tändes efter en stund igen. Tänkte väl att den kanske slocknar igen, men då märkte jag hur motorn gav dåligt tryck, och svängde direkt in på verkstaden. Där fick jag (tacksamt nog) snabbt hjälp med läsning av felkoder av en vänlig mekaniker.

Som jag förstod det trodde han det kunde handla om någon map sensor eller eventuellt något läckage?

Felkoderna var som följer:

4873 EGR -Kylning - sannolikhet - Permanent - Frekvens 1
4752 Laddtrycksjusterare - lägesreglering - Permanent - frekvens 10
4755 Laddtrycksjusterare - lägesreglering - Permanent - Frekvens 2
4530 Laddtrycksreglerkrets - Negativ avvikelse - Permanent - Frekvens 3

Är det någon som möjligtvis kan bringa lite mer klarhet omkring felkoderna och vad som är lämpligast göra?

Kan nämnas att kod 4873 kunde tas bort men inte den andra.
jb
40
jbg
E39 523i Touring
Hej! Efter att ha läst på forumet om olika orsaker till detta problem gjorde jag två saker. Skruvade åt kylarlocket som var en gnutta löst samt juckade en aning (utan att skruva isär något) lite på vad jag TROR är armen till turbon. Döm nu min förvåning att den gula lampan ej kom tillbaka idag och att bilen svarar bättre vid gas.

Kan det verkligen vara ett sån enkel sak som att ett löst kylarlock orsakar alla dessa felkoder?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kylarlocket - nej troligen inte.

Armen på turbon - ja kanske! De kan behövas motioneras lite manuellt och i vissa fall även smörjas upp emellanåt.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jb
40
jbg
E39 523i Touring
@Johan B Tack för svar.

Jovisst, det verkar ju för lätt. Hittar dock ingen annan förklaring?

Det var denna arm jag juckade på:

Länk
bo
1
boabilsson
320d xDrive Touring -12
Lägger till denna kommentar då jag haft liknande problem. (Finns även beskrivet i denna tråd Länk

Bil:320D e91 -12 ca 14000 mil
Symptom: Motorlampa tänds, reducerad effekt i motorn. Lampan slocknar efter en stund men fortfarande reducerad effekt och tänds så fort man belastar motorn lite och kommer över ca 2300 rpm. Testat att stänga av bilen, samma sak uppstår nästan direkt.
Felkoder enligt mitt instrument "Creader 129": (OBS alla felkoder kanske inte är relevanta för detta fel)
4752, 4755 Boost pressure actuator...
4D96 Exhaust pressure...
4521, 4530 Boost pressure control...

Åtgärd enligt tips i denna och en annan tråd från framförallt Beemer530 och Hasso: "Kärvande arm till laddtrycksregleringen på turbon".
Tog bort plastkåpan över motorn. Lokaliserat turbon och laddtrycksregleringen på vänster sida motorn när man står framför bilen och tittar ner i motorrummet.
Tog bort laddtrycksregleringen där armen till ett "spjäll" på turbon är fäst. (Väldigt enkelt, tre skruvar plus en låsbricka på armen och man förstör inget).
Vridit fram och tillbaks på den kärvande armen samt smörjt med 556 där armen går in i turbon. Efter 5-10 min så gick armen till slut lätt igen. Nollställt felkoder med diagnosverktyget. Testat om problemet var löst genom att ta en tur på några mil och belasta motorn varierande.
Resultat: Bilen fungerar perfekt (åtminstone just nu)
Tack till alla på forumet som hjälpt till
ba
2
bassidus
E91 320d EDE -12
Bumpar denna tråd lite då jag precis haft samma problem med min E91 320d -12.

Bilen gick bra på morgonen när jag åkte till jobbet, åtta timmar senare när jag skulle åka från parkeringen var den totalt orkeslös.

Kändes direkt att turbon inte laddade men ingen motorlampa eller något tändes i instrumentpanelen. Tog mig hem i alla fall och kopplade in min carly obd2 adapter och fick fram följande felkoder:

4755 Boost pressure actuator, position control
4521 Boost pressure control, control deviation

Hittade den här tråden genom att googla och mycket riktigt var det samma fel på min bil. Armen till turbon hade kärvat fast och satt stenhårt, men efter en kur med 5-56 och mycket jucklande fram o tillbaka på armen så går den nu lätt igen och bilen går precis som den ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.