Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Har haft fruns bil inne på plåt/lackverkstad efter att hon jagat rådjur med fronten.... Bilen var inne i nästan 6 veckor (!) efter diverse driftstop i lacken o väntan på beställning av delar osv... Tror bilen bara stått där större delen av tiden. När vi idag fick bilen körde jag den på motorvägen för att se att allt är ok. Efter 5 min börjar den gula motorlampan (gult typ motorblock där halva är fyllt med färg) lysa, dock utan att kraften reducerades. Saktade ner och körde försiktigt till nästa avfart för att ta mig till en mack. Efter ca 5-10 minuters körning slocknade den. Stannade vid macken ett tag startade igen och körde igen utan att något började lysa... Vad är det som händer?? Har aldrig haft några problem med bilen innan. Kan det ha något med att den stått så länge? Batteriet? När jag tittar på vad de bytt ser jag förutom plåt o lackgrejer: Luftspjällsreglering Kondensor AC Styrning kylare Luftstyrning bromsar v o h Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och påpeka detta eftersom den ska in på service om 2 dagar. Tacksam för ideér om vad det kan bero på när man nu ska prata med försäkringsbolaget som sagt. | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Räcker att de glömt sätta dit en kontakt vid monteringen, så visst är det möjligt att det kan vara relaterat till dit verkstadsbesök. Men det kan å andra sidan vara helt orelaterat med ditt verkstadsbesök. Utan exakta felkoder är det ingen mening att ens spekulera om vad det kan vara - möjliga förklaringar sträcker sig mellan "att de glömt koppla tillbaka en kontakt" till att "att en fågel byggt bo i ditt insug samtidigt som en katt fastnat i din kylfläkt" :-) Men du ska ändåså ta upp det, då det KAN vara relaterat. |
Det låter lite som symbolen för kylvätska! Kolla instr. bok. | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, symbolen för låg kylarvätska ser mer ut som en sån där halvfull urinbehållare. |
Nej, det var helt klart varningslampan för motorn, gul och diagonalt halvfylld gul färg. Har inte dykt upp idag heller med vanlig körning fram o tillbaka till jobbet ca 2 mil. Ska lämna in den till service på torsdag som iof är 6 veckor över tiden eftersom den skulle lämnats in precis efter rådjurskrocken. Ska be dem kolla felkoderna. Försäkringsbolaget är informerat, så vi får väl se vad som hänt |
|
Har den slocknat igen så är det nog inget du ska bekymra dig för mycket över. | |
Jo, verkstaden bör läsa ut felkoderna och radera dem även om felet inte kommer tillbaka. Annars finns risk att bilen får nedslag på bilbesiktningen nästa gång. |
|
Precis som Carl skriver ligger det nån rackarns felkod som inte besiktningen gillar så blir det nedslag. Vissa felkoder kan också ligga och blockera regenerering av DPF. Sidan 5:Länk |
|
Blinkade till idag på väg till servicen, lyste i ca 10 sek och slocknade. Får väl se vad verkstaden säger om vad felkoderna visar... | |
Jaha...domen Laddtrycksjusterare som kärvar, turbobyte.... AGR-ventil som felat en gång, kunde tydligen ignoreras än så länge Ny vända med försäkringsbolaget om maskinskada, whoppi... |
|
ProPro-medlem 23.228 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Laddtrycksjusterare kärvar= Turbobyte. Jajaj säger då det, reservdelsbytare. För fixa nått idag som kärvar är inte att tänka på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Håller med Hasso, finns ett flertal trådar här där man löst det problemet genom rengöring och uppsmörjning....om jag minns rätt var det någon som gjorde så och det fungerade felfritt flera år efter detta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Laddtrycksjusterare? Ursäkta okunskapen vart sitter denna? Elektronisk? Eller den fjädrande öppna stäng? | |
1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej gaspo, På trådskaparens bil torde detta vara "Charge-air pressure sensor", nr 14 #13627804742. Se länk: Länk /Anders |
Tack det var det jag misstänkte men tvekade när det skrevs justerare. Givaren e ju busenkel o byta. Borde ju rimligtvis vara en bra start o börja där. | |
ProPro-medlem 23.228 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mekaniken som kärvar sitter på turbon. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Hasso:Jo :-) Det verkar svårt o ta loss motorkåpan o sedan lossa fästbulten till givaren o sedan byta den. Vad kan det ta 2min?! | |
Förlåt en yngling....;) "Laddtrycksjusterare" var verkstdens diagnos. Storabjörnens länk, nr 14, anges som sensor, medan nr 18 faktiskt kallas adjuster/justerare. Nr 18 har nån sorts elektrisk kontakt och skulle enligt min ringa mening kunna vara just den detalj det handlar om. Den verkar inte heller oöverkomligt svår att byta eller bara lossa och "mjuka upp" enligt beskrivning. /Lennart |
|
1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack förutveckling av ämnet Lennart. Jag kan ha varit lite snabb där ja. /A |
"Laddtrycksjusterare kärvar vilket betyder turbobyte, rep.sats ca 11000:-" var verkstadens dom. Men de mjölkar väl försäkringsbolagen som alla andra verkstäder.... Å andra sidan ska man ändå ut med självrisk 3000:- så är det väl lika bra att man får det ordentligt gjort o så mkt som möjligt bytt, borde väl förlänga livslängden ngt? |
|
Jag fick min turbo bytt med samma fel som TS, bilen var då 4 år och hade rullat ganska exakt 9500 mil. (320d -11). Goodwill. Hela turbon är väl "felkonstruerad" därav bytet. Förstår inte var BMW skulle byta ut min turbo om dom inte behövde. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.