AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.639

Gul motorlampa efter långt verkstadsbesök e90 320d (lite akut...)

Sida 1 av 2
Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har haft fruns bil inne på plåt/lackverkstad efter att hon jagat rådjur med fronten....

Bilen var inne i nästan 6 veckor (!) efter diverse driftstop i lacken o väntan på beställning av delar osv... Tror bilen bara stått där större delen av tiden.

När vi idag fick bilen körde jag den på motorvägen för att se att allt är ok. Efter 5 min börjar den gula motorlampan (gult typ motorblock där halva är fyllt med färg) lysa, dock utan att kraften reducerades. Saktade ner och körde försiktigt till nästa avfart för att ta mig till en mack. Efter ca 5-10 minuters körning slocknade den. Stannade vid macken ett tag startade igen och körde igen utan att något började lysa...

Vad är det som händer?? Har aldrig haft några problem med bilen innan. Kan det ha något med att den stått så länge? Batteriet?

När jag tittar på vad de bytt ser jag förutom plåt o lackgrejer:
Luftspjällsreglering
Kondensor AC
Styrning kylare
Luftstyrning bromsar v o h

Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och påpeka detta eftersom den ska in på service om 2 dagar.

Tacksam för ideér om vad det kan bero på när man nu ska prata med försäkringsbolaget som sagt.
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Räcker att de glömt sätta dit en kontakt vid monteringen, så visst är det möjligt att det kan vara relaterat till dit verkstadsbesök. Men det kan å andra sidan vara helt orelaterat med ditt verkstadsbesök.

Utan exakta felkoder är det ingen mening att ens spekulera om vad det kan vara - möjliga förklaringar sträcker sig mellan "att de glömt koppla tillbaka en kontakt" till att "att en fågel byggt bo i ditt insug samtidigt som en katt fastnat i din kylfläkt" :-)

Men du ska ändåså ta upp det, då det KAN vara relaterat.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Det låter lite som symbolen för kylvätska! Kolla instr. bok.
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, symbolen för låg kylarvätska ser mer ut som en sån där halvfull urinbehållare.
Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Nej, det var helt klart varningslampan för motorn, gul och diagonalt halvfylld gul färg. Har inte dykt upp idag heller med vanlig körning fram o tillbaka till jobbet ca 2 mil.

Ska lämna in den till service på torsdag som iof är 6 veckor över tiden eftersom den skulle lämnats in precis efter rådjurskrocken. Ska be dem kolla felkoderna. Försäkringsbolaget är informerat, så vi får väl se vad som hänt
Har den slocknat igen så är det nog inget du ska bekymra dig för mycket över.
Jo, verkstaden bör läsa ut felkoderna och radera dem även om felet inte kommer tillbaka.
Annars finns risk att bilen får nedslag på bilbesiktningen nästa gång.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Precis som Carl skriver ligger det nån rackarns felkod som inte besiktningen gillar så blir det nedslag. Vissa felkoder kan också ligga och blockera regenerering av DPF.

Sidan 5:Länk
Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Blinkade till idag på väg till servicen, lyste i ca 10 sek och slocknade. Får väl se vad verkstaden säger om vad felkoderna visar...
Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Jaha...domen
Laddtrycksjusterare som kärvar, turbobyte....
AGR-ventil som felat en gång, kunde tydligen ignoreras än så länge

Ny vända med försäkringsbolaget om maskinskada, whoppi...
Visa användare
ProPro-medlem
23.228
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Laddtrycksjusterare kärvar= Turbobyte. Jajaj säger då det, reservdelsbytare. För fixa nått idag som kärvar är inte att tänka på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Hasso, finns ett flertal trådar här där man löst det problemet genom rengöring och uppsmörjning....om jag minns rätt var det någon som gjorde så och det fungerade felfritt flera år efter detta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Laddtrycksjusterare? Ursäkta okunskapen vart sitter denna? Elektronisk? Eller den fjädrande öppna stäng?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej gaspo,

På trådskaparens bil torde detta vara "Charge-air pressure sensor", nr 14 #13627804742.
Se länk: Länk

/Anders
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack det var det jag misstänkte men tvekade när det skrevs justerare. Givaren e ju busenkel o byta. Borde ju rimligtvis vara en bra start o börja där.
Visa användare
ProPro-medlem
23.228
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mekaniken som kärvar sitter på turbon.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hasso:Jo :-) Det verkar svårt o ta loss motorkåpan o sedan lossa fästbulten till givaren o sedan byta den. Vad kan det ta 2min?!
Förlåt en yngling....;)

"Laddtrycksjusterare" var verkstdens diagnos.

Storabjörnens länk, nr 14, anges som sensor, medan nr 18 faktiskt kallas adjuster/justerare.

Nr 18 har nån sorts elektrisk kontakt och skulle enligt min ringa mening kunna vara just den detalj det handlar om. Den verkar inte heller oöverkomligt svår att byta eller bara lossa och "mjuka upp" enligt beskrivning.

/Lennart
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack förutveckling av ämnet Lennart. Jag kan ha varit lite snabb där ja.

/A
Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
"Laddtrycksjusterare kärvar vilket betyder turbobyte, rep.sats ca 11000:-" var verkstadens dom. Men de mjölkar väl försäkringsbolagen som alla andra verkstäder....

Å andra sidan ska man ändå ut med självrisk 3000:- så är det väl lika bra att man får det ordentligt gjort o så mkt som möjligt bytt, borde väl förlänga livslängden ngt?
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag fick min turbo bytt med samma fel som TS, bilen var då 4 år och hade rullat ganska exakt 9500 mil. (320d -11). Goodwill.

Hela turbon är väl "felkonstruerad" därav bytet. Förstår inte var BMW skulle byta ut min turbo om dom inte behövde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.