AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.209

Vilken batteriladdare

Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Tror det är dags att ladda mitt batteri snart. Vilken sorts batteriladdare ska jag använda/köpa till min M4 ? jag har hört att det inte ska gå att ha vilken laddare som helst?
Mvh
Ka
5.658
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Stark rekommendation på CTEK, MXS 5.0 räcker långt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
M4 har ett (svindyrt) Lithiun-ion-batteri, men det vet du nog.

Finns en del tips här Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ka
5.658
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Då får man pudla lite och byta rekommendation, Länk
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Tack för info! Var kan man köpa en sån, vet ni om BMW säljer såna?
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Mekonomen verkar ha, är det en sån här jag ska ha?
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.852
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, har inte tänkt på detta! Ska tilläggas att dessa batterier sitter även i F80 M3.

Här gäller ju inte de gamla "batterireglerna" längre, här blir det att lära gamla hundar att sitta igen... Om det nu går...

Finns olika subgrupper inom Li-ion batterier, just dessa startbatterier har positiv elektrod av typen LiFePO4 (Lithium-Iron-Phosphate) (medans de Li-ion batterier vi tänker på som sitter i laptops och mobiler är av typen LiMn2O4 Lithium-Manganese-Oxide).

Dessa batterier väger mindre, de har kapat bort ca 12.5 kg jämfört med ett vanligt batteri med samma Ah-rating.


En stor skillnad är att dessa LiFePO4-batterier har bara 4 celler där varje cell ger 3.3 volt. Det ger alltså en nominell spänning på 13.2 volt, dvs mäter man en vilospänning så är det alltså normalt att se 13.2 volt.

Jämför med ett vanligt blysyra-batteri som har 6 celler, där varje cell ger 2.13 volt. Det ger alltså den vanliga nominella spänningen på 12.78 volt vi är vana att se och jämföra mot.

Dessa LiFePO4-batterier klarar också typ 10 gånger fler laddningscykler än ett vanligt blysyra-batteri.



Däremot är batteriet fullständigt nedkladdat med elektronik. Elekotroniken sitter alltså INUTI batteriet, där finns alltså battery supervision kretsar men även kommunikationskretsar för LIN (är ett seriellt nätverksprotokoll som är en billigare/enklar variant än CAN) för att batteriet ska kunna kommunicera med DME (motorstyrenheten) och FEM (Front Electronic Module). Jepp, nu pratar batteriet direkt med motorstyrenheten samt FEM (vad man ofta kallar body electronic module).

Battery supervision kretsen har hand om en massa saker som wakeup, spänningsövervakning, temperaturövervakning, startmöjligheter, closed-circuit strömförbrukning etc etc etc.

Denna battery supervision kretsen kan inte köpas separat. Blir det något minsta problem någonstans i denna kretsen så måste man köpa ett helt nytt batteri :-)

Bara som referens, här är ett vanligt LiFePO4 80Ah från Batteriexpressen - endast 14 141 SEK!
Länk

Schmiedmann uppger ett pris på 11 795 SEK (då är det BMW original och det brukar vara nära vad det kostar hos BMW-återförsäljaren)
Länk

"Sorry, kommit lite korrosion på elektroniken för batteriet. Batteriet är i finfint skick men du måste köpa ett helt nytt batteri. Det blir 11 795 SEK tack. Vill du att vi ska installera det åt dig ocskå - då det krävs komplicerad programmering och mjukvaruuppdateringar? Det blir 3 000 SEK extra tack!"

:-)



Kuriosa : Kolla på Infineons (fd Siemens halvledardivision) battery management krets. Sleep mode, CAN-buss, JTAG the whole shebang.
Länk



En stor skillnad i beteende är att i denna batteriövervakningskrets finns det en automatiskt switch som bryter kontakten och isolerar batteriet mot omvärlden om spänningen går över eller under ett givet värde! Den bryter också om laddningsströmmen blir för hög eller vid kortslutning, men även om temperaturen går över 80 grader C.

Det är faktiskt redundans i detta system, det finns faktiskt en backup switch utifall den ordinarie isoleringsswitchen inte fungerar!

Batteriövervakningskretsen isolerar alltså batteriet om spänningen går under 8 volt längre än 60 sekunder. Dvs numera kan batteriet alltså aldrig dräneras helt och hållet ned till skadliga nivåer (om ett blysyra-batteri dräners helt och hållet så börjar det ganska omedelbart ta skada och får det stå så ett tag så tar det rejäl permanent skada).


När batteriövervakningskretsen isolerar batteriet så bryts alltså all spänning till bilen - den blir helt spänningslös.

Och skulle man mäta på batteriet så får man ingen spänning. Man kan då tro att batteriet är kasst och man behöver köpa ett nytt. Men då räcker det ofta med att koppla in en batteriladdare och så fort batteriövervakningskretsen detekterar 10 volt eller mer i minst 2 sekunder så sluter batteriövervakningskretsen switchen och det är nu spänning ut till batteripolerna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.