AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Rullomkrets förändring i procent F11 X-drive

Visad 3.122 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg195st
Postad/Inlagd2016-12-06 13:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Nu när nya bilen anländer i mars så är det faktiskt första gången som jag har BMWs fyrhjulsdrift och eftersom jag vill köra staggered så är då frågan, hur mycket får det skilja i procent alternativt millimeter?

I den dimension som jag önskar så skiljer det fram 1,3%, alt 8,8 mm, och bak 1,08% alt 7,3 mm. Skillnad i hastighet lite drygt 1,08 - 1,30 kilometer vid 100 km/h.

Är det bara att tuta och köra eller ska jag gå ned en dimension?

Klämmer även in frågan om det är lika givmilt med utrymme i hjulhusen på X-drive kontra RWD?

/Loefvenhamn           IP: ...[222.171]
Annons
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-12-06 13:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
På M550d xDrive så är det original 20" med 275/30-20 bak och 245/35-20 fram. Då skiljer de 0,96% i rullomkrets (6,5 mm i diameter) mellan fram och bak.

Nu på vintern kör jag 255/40-19 runt om vilket är 1,98% mer än original bak och 1,03% mer än original fram. Inga som helst problem att få plats i hjulhusen. Det enda som är lite "jobbigt" är att jag tycker vinterfälgarna sitter bättre (hamnar även ca 20 mm längre ut bak) och är snyggare än sommarfälgarna.

Det viktiga för xDrive är väl ev skillnad mellan bak och fram. Att ha lika stort runt om är ju lugnt för de flesta vinterhjulsuppsättningar ser ut så.

Ditt exempel måste vara lugnt för det skiljer väl inte mycket alls mellan fram och bak?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg195 st
Postad/Inlagd2016-12-06 14:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Tackar Verdi.

Skall klargöra att det gäller sommardäck till kommande säsong. Vinterdäck blir först om ett år knappt och där blir det samma storlek runt om.

/Loefvenhamn

          IP: ...[222.171]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2018-10-23 15:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej Verdi, jag har också en M550d xDrive med original 20" 275/30-20 bak och 245/35-20 fram och tittar på ett par fälgar till vintern som har 255/40-19 runt om. Kanske samma fälgar som du kör på? 408 M heter dem till vintern.

Tänkte höra om du vet att det är OK ifrån BMW att köra med dessa förändringar i rullomkrets eller vad som egentligen är ok.
          IP: ...[4.14.21]
Antal inlägg2.029 st
Postad/Inlagd2018-10-23 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
För xDrive-systemet så är det endast skillnad fram/bak som spelar någon roll.
Om du kör med samma dimensioner fram/bak så är det alltså helt ok.
Dock är det min uppfattning att man bör vara mycket noga med att välja dimensioner som ger samma rullomkrets fram/bak när man kör "staggered".

Mitt exempel:
Sommarhjul Fram 245/35-20 och Bak 285/30-20 = samma rullomkrets.
Vinterhjul samma F/B 225/50-18 = samma rullomkrets F/B,
och det skiljer endast 0,4% mot sommarhjulen.

Not: På mina sommarhjul har jag alltså medvetet valt dimensioner som ger exakt samma rullomkrets fram/bak, alltså enligt min uppfattning bättre alternativ än BMW:s original dimensioner...

Lägg in dina originaldimensioner, och dina olika önskade dimensioner, i följande omvandlare så får du alla svar:
[LÄNK]
          IP: ...[.182.30]
Antal inlägg23.937 st
Postad/Inlagd2018-10-23 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min personliga uppfattning är att xdrive är ett ganska känsligt system och tar stryk om du kör med olika rullomkrets fram och bak - då slirar lamellpaketet i fördelningslådan = slitage. Systemet påminner väl en hel del om Haldex-systemet när det gäller själva lamellpaketet men det påverkas av en elmotor, men kontentan blir att slitaget vid olika dimensioner fram- och bak ger samma problem.
Nu finns det de som påstår att xdrive "kalibrerar sig" vid start efter rullomkretsen, men det litar inte jag på innan jag sett trovärdig teknisk dokumentation som säger samma sak.
Det byts rätt många xdrive-fördelningslådor på både garanti, goodwill och på kunders bekostnad tyvärr...

Samma dimension runt om är lugnt så länge slitaget på däcken är något sånär lika, men börjar du blanda olika dimensioner fram och bak kan det bli problem.

Blandar du dimensioner (och särskilt olika däckfabrikat eller olika däckmodeller) är det inte säkert att det blir samma rullomkrets fram och bak även om du använder "rätt mix" av däckstorlekar, då det finns vissa toleranser inom varje dimension.

Om det stämmer eller ej vågar jag inte uttala mig om, men en förklaring jag har fått när det gäller BMW-märkta däck (stjärna) är bland annat att det garanterar samma rullomkrets om man håller sig till de av BMW angivna storlekskombinationerna mellan fram- och bakaxel. Sedan kan det skilja andra parametrar också mellan "standarddäck" (ej OEM-märkta) och BMW-märkta dito i form av t ex. stommen, gummiblandning etc, för att "fintrimma" däckens uppförande. Se länken för lite mer detaljer:
[LÄNK]


Personligen skulle jag hålla mig till exakt de dimensioner som BMW anger och hålla mig till stjärnmärkta däck (BMW-märkning) om jag skulle köra på olika däckdimensioner fram- och bak i allmänhet och vid körning med xdrive i synnerhet.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg195 st
Postad/Inlagd2018-10-23 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Oj, ett par år sedan. :)

Som Verdi skrev så är BMWs rekommendation 245/35/20 fram och 275/30/20 bak.

Den dimension jag nu har kört på två säsonger är 255/35/20 och 295/30/20 och även om BMW inte godkänner detta så är skillnaden, procentuellt och mm, lägre än just BMWs rekommendation.

Efter dryga tretusen mil på sommardäcken, ännu inga missljud. ;)

/Loefvenhamn           IP: ...[148.176]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2018-10-23 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Nu finns det de som påstår att xdrive "kalibrerar sig" vid start efter rullomkretsen, men det litar inte jag på innan jag sett trovärdig teknisk dokumentation som säger samma sak."

Eftersom det inte finns någon mellandiff så kan inte systemet kalibrera sig.

Upptäcker datorn vid start att det är för stor skillnad i omkrets kopplas helt sonika xDrive ur,och kopplas bara in tillfälligt vid en rejäl sladd eller hjulspinn.

          IP: ...[149.243]
Antal inlägg23.937 st
Postad/Inlagd2018-10-23 19:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...de som påstått att systemet "kalibrerar sig" vid start, har sagt att bilen känner av rullomkretsen via abs-givarna vid start och sedan använder den det värdet som "default" och avvikelser från dessa värden ligger till grund för att börja koppla in fördelningslådan (som sker via en elmotor).

Men jag litar som sagt inte på det innan jag sett korrekt tekniska data.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.627 st
Postad/Inlagd2018-10-23 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Den automatiska urkoplingen verkar ju ha fungerat "ypperligt" för den här ägaren... :( [LÄNK]
          IP: ...[.165.81]
Antal inlägg2.029 st
Postad/Inlagd2018-10-24 07:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW M550d xDrive (m fl) levereras med F 245/35-20, B 275/30-20.
Dessa "original" dimensioner ger ca 0.9% skillnad i rullomkrets fram/bak, bakdäcket har något mindre rullomkrets. Skillnaden gäller även de originalmonterade stjärnmärkta däcken.
Skillnaden ökar dessutom något när bakdäcken blir mer slitna än framdäcken.

Som Johan B m fl påpekar så har vissa haft problem med fördelningslådorna.
Jag gillade inte tanken att min xDrive skulle få "slita" med olika rullomkrets fram/bak. Kanske är jag lite nördig och oroar mig i onödan men för att vara på den säkra sidan valde jag alltså dimensioner som ger exakt samma rullomkrets fram/bak.
Jag tänkte ungfärs såhär; BMW bedömer säkert att 0,9% skillnad inte medför något problem, åtminstone inte under garantitiden...
Men kan jag göra något ytterligare för att maximera livslängden på min xDrive, för att slippa problem med fördelningslådan, så gör jag gärna det.
Valde därför dimensioner som, med nya däck, ger 0% skillnad i rullomkrets fram/bak: F 245/35-20, B 285/30-20
När jag fick mina nya hjul och däcken monterade på fälg, innan montering på bilen, lufttryck 3 kg, så mätte jag med måttband runt hjulet och kunde inta mäta någon skillnad, rullade också hjulen ett varv på golvet och kom till samma resultat. Min bedömning är att de har samma rullomkrets, åtminstone inom någon mm.
Jag var mycket nöjd med mitt val.

Min förra 530d xDrive hade gått 24 000 mil när jag sålde den utan problem med fördelningslådan. När jag senast träffade nya ägaren hade han nått 27 000 mil utan problem.

Jag skulle aldrig våga köra min xDrive med olika rullomkrets fram/bak. Oavsett punktering och långt hem så skulle jag vara tvungen finna en annan lösning.

Just nu funderar jag mest på hur jag i förebyggande syfte ska kunna fixa oljebyte i fördelningslådan på rimligt sätt och till rimlig kostnad, vid kanske 5-6 000 mil.
På min F11 är det snart dags men frugans F20 dröjer nog ännu ett par år...           IP: ...[.182.30]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2018-10-24 08:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
För att byta olja måste man montera ur fördelningslådan då avtappningsplugg saknas och det inte ska gå att suga ur oljan på något effektivt sätt. (Om nu inte någon har funderat ut något klurigt sätt nyligen.)

Jag har valt att ha samma dimension runt om så man kan skifta bak-fram och få däcken slitas jämt.

Jag kan inte riktigt se fördelen med att ha ultrabrett bak och cykeldäck fram då det ju är en fyrhjulsdriven bil om man har xDrive.

Skillnad på min Supra tex som bara är bakhjulsdriven, där är det väl mer befogat att ha olika fram/bak..           IP: ...[76.1.87]
Antal inlägg2.029 st
Postad/Inlagd2018-10-24 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW_MAN; du har rätt.

Men BMW själva väljer att ha bredare bakhjul på lite "bättre" modeller så det kan ju inte vara helt fel...
Men framförallt är det väl utseendet och fåfängan som gör att jag och andra vill ha det så.
Jag tycker själv, och märker tydligt på många andra, att min bil ger ett helt annat intryck med 20" staggered sommarhjul i jämförelse med mina original M-sport 18" som jag använder till vinterdäcken.
Ibland väljer jag låta fåfängan få ha ett pris...           IP: ...[.182.30]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2021-03-21 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09


Hej
X5 nyköppt, spårar som fan med 275/40/20 och 315/35/35.

Någon som kör 255/45/20 och 285/40/20 ? Kam man lägga denna combo?

Blir ju 255x0.45= 114.75 mm och 285x0.40= 114.00 mm.

Är detta ok? Eller tar xdrive stryk?

Mvh
Johan           IP: ...[.167.27]
Antal inlägg2.029 st
Postad/Inlagd2021-03-21 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lägg in dina dimensioner, och dina olika önskade dimensioner, i följande omvandlare så får du alla svar:
[LÄNK]           IP: ...[.173.69]
Antal inlägg157 st
Postad/Inlagd2021-03-21 16:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag misstänker att Johan redan räknat ut teoretiska skillnaden i rullomkrets blir 0.2%. BMW levererar min xDrive bil också med teoretisk skillnad på 0.2% så baserat på teori skulle det vara OK. Nu skilljer ju den faktiska rullomkretsen för olika däckmodeller från teoretisk så det är kanske inte slutliga svaret.
En siffra jag sett nämnas som tillåten skillnad i mönsterdjup är 2mm.
Till detta skall man kanske lägga till (eller dra ifrån?) skillnad på last som inte kompenserats med annat lufttryck i däcken.
Teroetiska skillnaden i däckradie (som kan jämföras med mösterdjupsskillnad) är i Johans fall 0.75mm.
Finns det uppgifter att hitta från däcktillverkaren om rullomkrets för specifika modeller, så är det nog där man skall titta och jämföra med 0.54%, (som skulle motsvara 2mm skillnad i mönsterdjup.           IP: ...[149.165]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2021-03-21 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09


den blir ju (profil) 0,75mm x 2 = 1.5 mm högre däck framm. Man skulle ju tycka det är normalt med tanke på slitage osv... Tror ja testar, 275 or framm e inget för vägarna här.           IP: ...[.149.69]
Antal inlägg157 st
Postad/Inlagd2021-03-21 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vet inte varför du multiplicerar med 2, men om allt annat lika jämfört med original däcken m.a.p. faktisk rullomkrets i relation till teoretisk, så kan resonemanget vara att du startar med en skillnad i mönsterdjup med 0.75mm där BMW anger att man bör hålla sig inom 2mm. Så beroende på hur du brukar slita däcken är det antingen positivt eller negativt.           IP: ...[149.165]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2021-03-24 11:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@j.a.h.strom Varför inte köra 275/40/20 runt om?

Bilen är ju xDrive och det är ju framhjulen som har mest att göra, Bromsa, styra och driva. Så varför sätta smalare däck fram som faktsikt är den axel som jobbar mest ?

Ja, ja , ja jag vet att man monterar fetare däck bak, men det är ju för att få den att se ut som en dragster som bara driver bak, aldrig svänger och bromsar med bromsfallskärm, men detta är ju en 4hjulsdriven bil. Ställer man sig på bromsen på autobahn vill man ju inte ha smalare däck fram, utan lika bra däck som bak så man kan bromsa rejält.
          IP: ...[159.150]
Antal inlägg2.029 st
Postad/Inlagd2021-03-24 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW_MAN; Även om du har ganska rätt i sak så väljer ju BMW själva att ha bredare bakhjul på lite "bättre" xDrive-modeller så det kan ju inte vara helt fel...

De flesta som har valt BMW har nog också med utseende som ett av alla kriterier man har när man väljer bil. Så även utseendet har ju en viss betydelse.
Liksom fåfängan, som åtminstone jag själv vågar erkänna har en viss betydelse.

Mina framdäck är "rätt" och avsedda att sitta fram, de är inte smalare utan stämmer överens med BMW:s rekommendationer, så de räcker nog fullgott för rejäl inbromsning.
Att ha "ännu bättre" däck bak kan väl inte bli negativt när man bromsar rejält?           IP: ...[213.156]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2021-03-24 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag överdriver det så klart. Dock tycker jag det det är väldigt mycket nackdel med bredare bak på bilar som saknar mellandiff.

Jag har fyra bilar, 2 stycken med RWD och där har jag mycket fetare däck bak (fåfäng som jag är).

Sen har jag två med 4-hjulsdrift och där har jag samma runt om så jag kan skifta runt vartefter däcken slits så de diffar aldrig mer än 0.1 mm i djup. Detta för att våra xDrive bilar inte har en diff mellan fram och bakaxel utan bara en lamellkoppling och skillanden i storlek på däck sliras bort i kopplingen vilket inte känns bra alls.

1% i skillnad på däcken är ju som att slira på kopplingen i 10 mil på en sträcka av 1000 körda mil.           IP: ...[159.150]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00
Pris: 195.000:-

BMW 730 iA  -92
Pris: 20.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen