AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
42.838

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 6 av 29
Funderar på att hoppa på M-bilars i3 kampanj. Leverans i mars. Är det nån som vet hur det blir med klimatbonusen om oppositionens budget går igenom?
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kolla avtalsupplägget men det BORDE vara så att finansbolaget tar risken för om klimatbonusen uteblir. Månadskostnaden som annonseras är inklusive klimatbonusen. Alltså om vi pratar privatleasing. Kontantkampanjer har jag inte kollat.
Hej Löwet du hade rätt! Finansbolaget tar den risken. Nu är det beställt en i3 charge plus med stora navin. 2200kr i månad med vinterdäck
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ja det är fina kampanjer på I3 nu, Mbilars var med 5900kr i insats såg jag. Abropå I3 men dess batterier, de verkar landa även här, i ett lite större fordon.. Länk
Mvh
Asken
Visa användare
1.395
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jobbigt att vänta...
Är det någon som har carplay på sin i3? Ska ju gå att aktivera i efterhand men får det inte att funka.
Jag kommer lämna igen min leasingbil via jobbet (Passat GTE) i April. Har börjat jobba väldigt mkt hemifrån, så kör mindre bil. Kan bara få VW-koncernen via jobbet. Nu funderar jag på en i3 som privatbil, familj 2 vuxna och två barn 8 och 12. Tanken vore att ha en gammal fossilkombi för körning med dragkrok.

En beg i3 verkar gå att få för 200.000, även 94Ah REX. Då är de ett par år och ~10.000 mil gamla.

Jag har inte sett var man kan privatleasa för 2200, det låter billigare än att äga bilen själv, samtidigt är min tanke att om jag på ca 3-4 år betalar lika mycket på att köpa och betala av en bil så har jag en perfekt andrabil "gratis" efter detta. Just nu kör jag ca 1000-1500 mil per år, normalt det dubbla. Mitt nuvarande jobb kommer troligen fortsätta med hemarbete även efter Corona i viss omfattning. Vi åker sällan långresor, men ofta ca 20 mil (40 ToR) på en helg.

Det känns som att bilen borde funka för en 20 mila weekendresa med 2 barn? Och för nästan all körning till vardags. Med REX känns det som den borde funka för alla resor där bagaget får plats?

Har REX betydligt dyrare service än hel-el?

Finns några dyra typfel, tex att batterier havererar helt eller tappar mycket stor räckvidd? Eller växellåda / elmotor rasar eller liknande? Är det en hyfsat billig och bra bil att äga?

På 5 år och 1500 mil per år räknar jag grovt med att jag tjänar 75k i bränslekostnad. Jag tycker även det är ett "miljövärde" i att köra på el som motiverar en viss merkostnad. Dock är ju alternativet en fossil som även klarar släpvagn och fjällresan som jag nu får "betala extra för" eftersom vi inte behöver två bilar.

Tankar?
...kompletterar med att jag altså isåfall tänker i3 som huvudbil, ingen bil via jobbet, en 15 år gammal "skitbil" som släpvagnsbil...
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Privatleasingen för 2200kr är inklusive kontantisats, skippa det. Om bilen smäller och löses in blir du av med de pengarna. Kör en rak privatleasing bara, tror den hamnar runt 2995kr/mån då. Jag hade absolut valt en sådan istället för en gammal REX variant. REX räckvidden är väl bara 10 mil så det funkar inte som långreselösning ändå.
Fast rexen går väl att tanka, tänker att man kan välja att både snabbladda och tanka eller det alternativ som finns tillgängligt och med det komma hur långt som helst då mackar finns med 10 mils avstånd överallt.

Jag vet inte om jag kommer köra 1000 mil eller 3000 mil per år under en 3 års period, därav lockar köp. Har sett några avtal på 12 mån, men de brukar vara dyra.

Min GTE jag har som personalbil kostar mig nog 5000 per månad sedan förmånsvärde höjdes. Jag hade kalkylerat med 3000 mil men har kört knappt 1000 per år pga jag fick den strax efter Corona bröt ut. Det enda som går att få från jobbet nu är en cupra (=id3) för 4300 per månad efter skatt men inkl försäkring och service. Den är på 1.5-2 år. Börjar en privatleasing närma sig det tar jag via jobbet då de har några andra fördelar. Och cupra/id3 är lite större än i3.
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo den går att tanka men nackdelen är ju att kapaciteten på batteridrift är så mycket mindre. En 120ah har väl ändå runt 30 mils räckvidd medans en REX 60ah har 12-15 på el? Dvs för att få samma räckvidd så måste du tanka REXen två gånger ändå så samma tid nästan som en snabbladdning. Det känns mest som man kommer åka runt med en dålig elbil och en meningslös motor i bagaget om man väljer REX...
En 120ah är dock enligt vad jag hittar på blocket 100k dyrare än 94 rex, så ska man köpa en beg är en 120 löjligt dyr och då är privatleasing bättre om man vill ha den...
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det håller jag med om absolut. Men när du ska sälja din 12 mils REX, vad är den värd 2025? Dvs, vad blir TCO på 36 mån eller hur länge du tänkt ha den? Är inte helt säker på att den kommer vara så lockande då. Vill redan nu antyda en tendens att de är ganska svårsålda. Tycker man ser samma exemplar till salu länge.
94ah rex ska väl gå 20 på el och 10 till på bensin?
20 klarar jag min dagliga pendling utan problem.
Jag laddar oftast på jobbet idag.
20 mil kommer vi till landet och till svärföräldrarna. På vintern kanske rex kickar in sista biten. Vi stannar oftast minst 6-7h, dock bara shucko laddning där. Hemma har jag laddbox. Jag tycker den fyller mitt behov. Funkar den bra är min tanke ha kvar tills den är värd noll.
...men visst, har man den åtta år och den sen är värd noll, så blir det nästan som att leasa en. Suck. Privatleasing är på något sätt för billigt. Jag tycker det är konstigt det går att leasa ut så billigt. Vill gärna slippa det, pga osäkra mil, att alla i familjen inte är så försiktiga med repor och dörruppslag mm. Som riskerar kosta på en privatleasing...
Ve
1.223
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Skiljer inte så mycket mellan 94Ah och 120Ah i praktiken. Typ 5 mil. Rex är bra om man ska köra långt. Visst får man tanka en gång i timmen men det är ju lugnt.


Idag ringde min fru och undrade hur man tankade i3:an. Hon var nere på stan och tog sig inte hem eftersom hon glömt ladda. Då var det jävligt skönt med Rex. :-)
Är servicen på REX dyr? Är det mycket problem med den?

Jag googlade och läste nånstans att av servicekostnad så var 2000 oljebyte i REX.

Om jag köper en bil som ändå är snart är utanför garanti och maskinskada så kan jag tänka mig att byta olja och serva själv, så har jag gjort på den enda privata bil jag tidigare haft, service på verkstad tror jag iofs jag körde till nästan 20.000 mil (från kanske 8.000 när jag köpte bilen). Har man kvar bilen tills den är 8-10 år gammal så spelar det ingen roll för andrahandsvärdet...

Jag vill gärna ha radar/autobroms. Har sett att vissa i3 har lane assist, har haft det på de senaste VW bilarna jag haft, på passaten är det riktigt bra funktion då man får mer avslappnad körning på motorväg. Har förstått att i3ans funktion inte är perfekt, men funkar den iallafall vid kökörning så är det en klar fördel.

Det verkar även bra att satsa på 94Ah istf 60Ah. Prisskillnaden verkar inte jättestor. Då antar jag att man bör sikta på en 2017 eller nyare. Har de då autobroms och lane assist som standard?
...enda privata "hyfsat nya" bil jag haft, haft många bilar men bara en jag köpt när det fanns maskinskada mm kvar... (går det inte att editera gamla inlägg på detta forum, hittar ingen editknapp)...
16.262
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lane Assist är inte Adaptiv Farthållare som jag gissar att du är ute efter. Det är inte standard på (äldre) i3 och väldigt många saknar det. Lane Assist är bara att den varnar om man åker utanför väglinjerna.
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Adaptiva farthållaren är dessutom rätt kass många gånger tycker jag eftersom den saknar radarn och bara är kamerabaserad. Mycket bättre på Seaten vi har och VW jag har på jobbet då de använder radar.
Lane assist har då inte jag på min vad jag vet och då har jag ändå en mer eller mindre fullutrustad bil. Den har då aldrig sagt eller gjort något iallafall och hittar ingenting om det i någon meny.
Och om jag förstått det rätt behöver man adaptiva farthållaren för att få autobroms men det kan jag ha fel om men är så enligt BMWs konfigurator iallafall. Även backkamera är tillval om du vill ha det.

Sen kökörningsassistenten har jag aldrig kunnat aktivera då den bara verkar fungera på motorväg under 50km/h om jag förstått det rätt. Här där jag bor så har vi typ inga motorvägar.

Sen om möjligt så skulle jag nog försökt hålla utkik efter en facelift iallafall om du nu tittar efter en 94ah dvs de som inte har halogenlamporna i kofångaren fram. Det verkar inte skilja så mycket i pris och du får full LED halv/helljus
Pre facelift har enligt många kasst helljus samt att LED halvljuset inte är standard heller utan ett tillval.

Sen angående REX eller ej så stod jag lite i samma fundering innan jag köpte min. men slutade med att det vart en 120ah för min del. Men med den körningen du beskriver så tror jag en REX kan nog kanske vara bra för husfriden iallafall :P Men det är helt och hållet min personliga åsikt.
Har själv ingen erfarenhet av REX mer än att jag såg att försäkringen oftast var billigare på en REX för min del. Förmodligen för att på ''papperet'' har ju en REX bara 38hk :P

Anlednignen till att det vart en I3 för min del var iallafall för att många andra elbilar antingen saknade något av det jag ville ha. Eller så vart de alldeles för dyra med den utrustningen jag ville ha. Storleken räcker gott för min del då vi bara är två i hushållet men kör oftast själv. Sen är den kul att köra och sticker ut lite i mängden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.