AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
42.874

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 5 av 29
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utan att veta i detalj här tror jag det varierar per återförsäljare. Dörren verkar inte helt stängd men normalfallet är att man lämnar tillbaka den. (Med tanke på den låga månadskostnaden kan också restvärdet vara artificiellt högt så det kan vara en dålig affär)

"Om jag väljer BMW Privatleasing, kan jag köpa min bil när kontraktet löper ut?
-Vid kontraktsslut skall bilen återlämnas till BMW Financial Services via din BMW-återförsäljare. Skulle du vilja köpa ut din bil är det en dialog du i god tid innan kontraktsslut initierar med din återförsäljare som gärna ger dig råd om de olika alternativ som finns."
Länk

Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Som den säljare jag var i kontakt med uttryckte det: "Gissar att BMW Finans inte kanske vill stå med cirka 2000 i3or i sitt lager om 12 månader…".

Är själv i valet och kvalet. Tycker vår fem år gamla i3 fungerar klockrent och med den har man inga milbegränsningar eller tveksamheter kring utköp. Bara tuta och köra.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ställde frågan till min säljare och han svarade såhär. I dagsläget går det inte att förlänga leasingen från BMW Finans efter 12 månader. Det kommer att gå att köpa ut bilen efter privatleasingens slut men de kan inte få fram restvärdet förräns 3 månader innan kontraktet går ut. Så min egen slutsats blir att man kan köpa ut sin bil till ett restvärde och bilen måste inte in i handlarens lager och sen köpas därifrån som vilken bil som helst som jag tolkar det som. Att ha en av de coolaste bilarnas sista årsmodell känns lite kul, förutom att detta är sanslöst prisvärt. För en fabriksbeställd BMW!
Om den visar sig ha samma kvalitet som jag läst på I3 Sweden forumet har jag en näst intill problemfri bil de närmaste 10-12 åren. Man får bara bromsa rejält ibland annars rostar bromar och skivorna ihop. Ungf lika om man inte använder handbromsen. Verdi, skicka Teslaskrället, det är amerikansk schrott och åk 2 I3 istället:)
Mvh
Asken
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Teslan ryker när det kommer nåt bättre. ;-)

Fru, två ungar, labrador och en massa packning ska få plats. Har iaf en takbox som det står BMW på. Hehe. Och helst ska man få ladda gratis. :-P
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
IX M50i?:) Teslor står högt i värde idag förstår jag av det man kan läsa. Jag kör på I3 och L7, den ena 4m den andra 5,37m. Den sista laddar jag gratis för el ingår i garagehyran i entusiastgaraget:) Jag har ingen takbox, har inte råd!:P
Mvh
Asken
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tesla är ett rött skynke för så många så det är ingen idé att försöka förklara. :)

Tycker iX50 är riktigt spännande och nydanande. Den fick/får ju mycket skit för sin design men jag tycker det börjat vända redan. Den kommer kännas fräsch och ny i många år, precis som i3.

Dock är det främst tre saker som är lite av deal breakers för min del.

1. Högt pris.
2. Begränsat bagage.
3. Osäkerhet kring snabbladdning.

Kommer Tesla öppna alla sina superchargers? En del? Bara i vissa länder? Hur kommer utbyggnaden fortskrida? Vad gör de andra aktörerna? På Ionity har det tidvis varit riktigt stökigt med alla ID.4, Enyaqs osv.
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man öppnar nog precis så många att det fortfarande kommer vara mycket smidigare att ladda en Tesla än en annan bil på SC. Inte svårt att tänka sig att det kommer vara förtur för egna märket kanske genom variabel taxa eller genom att de bara är öppna vissa tider för andra.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tror jag förstår Tesla, en del iaf. En bekant bytte sin 435i X-drive mot en T 3 LR för att kunna åka förhållandevis billigt t o r sin lägenhet i Frankrike. Han sa, har man väl en gång gått över till eldrift så vill man inte tillbaka och det är jag nog enig med. De går ju som ett jehu när jag provkörde. Jag tror att Musk behåller SC exklusiv även om man släpper på lite här och där, annars släpper man ju på sitt främsta konkurrensmedel. Tesla lär väl fortsätta att öka takten på sina SC, Inoity har indikerat att de ska fortsätta utbyggnaden som still ett tag känns det som. Jag har en laddbricka hos MER som känns väl spridd, iaf på de större vägarna man åker söder om Dalälven, de ska börja placera ut Supersnabbladdare nu såg jag men jag lär inte vara en kund för de. Fördelen med att det blir må¨nga nya elbilar på vägarna är att folk lär sig att få ta lite lungt i väntan på en ledig laddare och inte stressa på så i 145km/h mellan två punkter. Lite som förr i tiden, utflykt med kaffetermos och mackor och man stannade på rastplatser mm.
Mvh
Asken
Ska man åka långt så är elbil enligt min mening ingen höjdare. Speciellt inte när det är kallt ute. Den stora fördelen är stadskörning med noll emissioner och bra förbrukning. På landsväg/motorvägen är det betydligt mer tveksamt. Lägg där till allt laddstrul med laddare som funkar lite till och från. Tesla har ju helt klart en fördel där, Men så fort jag blir sugen på en Tesla räcker det med att gå in på valfritt Tesla forum och läsa i 10 minuter för att komma på bättre tankar.
Tycker I3 i mångt och mycket är precis så en elbil ska vara. Väldigt tveksam till elbilar som är stora och tunga.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag körde Uppsala-Trysil helgen innan de stängde anläggningen pga Corona. Räckte med stopp i Mora åt båda hållen. Hade takbox som tog mycket vind också. Men det var lugnt ändå.

Har även varit ner till Spanien med den, dock sommartid. Utan fru och ungar skulle jag lätt köra 150 mil på en dag om jag kunde komma iväg tidigt och utvilad. Nu blev det 100+ mil ett flertal dagar trots att hela familjen var med. Några stopp är väl mindre välkomna under såna dagar men då tröstar jag mig med att det är gratis att ladda.

Visst har jag haft en del garantiärenden men har bara varit till verkstaden 3-4 ggr på 10 tusen mil. (3 år)

Jag har ett par saker jag önskar mig. Bättre strålkastare o sånt. Men på det stora hela funkar det bra. Finns nog nästan ingenting som skulle få mig att byta tillbaka till bensin eller diesel.
Är det en Model S du har?
Jag ska man ha en stor elbil så är det väl en Tesla man ska ha. Dock verkar det vara sjuk lång leveranstid på dom och den nya ratten vet jag inte riktigt vad man ska tycka om.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja, Model S.

Nä den nya går bort. Vet inte vad som hänt och ratten är ett skämt. Jag köper nog nåt annat än Tesla nästa gång. Men vad? Och när? Det vet jag inte.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att byta bil är knappast ett vinnande koncept om man har något man är nöjd med och det fungerar, då är det bara att köra vidare. Teslas rullar långt som Taxi Sthlm bland annat., Det som är dyrast i livet är en skilsmässa, sen kommer barn, därefter båt och byta bil:) Elbilar har ju nästan inga rörliga komponenter som slits så det är väl bara bromsvätska, kupefilter och eventuellt något med hjulupphängning och bromsar men det är snarare vid +20k mil eller liknande för det senare. En bekant med en Model S -17 fick nya skivor och belägg på garantin vid 16k mil häromåret för dom hade slagit sig. Det skulle tydligen inte kunna ske.
Mvh
Asken
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nä, det är väl lika bra att inte byta om man inte har någon bra anledning att göra det. För länge sen bytte jag bara om jag hade en direkt anledning. Sen spårade det ur under några år men nu verkar jag vara tillbaka i att byta mer sällan. Är rätt skönt också.

Dock har jag fortfarande inte vant mig av med att sitta på blocket och leta... :)
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om någonting fungerar, rör det inte heter det väl?:)
Vad skönt att jag inte hänger på blocket, den enda handlarsida jag ibland går in på är Länk och Länk Den senare säljer inte mycket I3:)
Mvh
Asken
Tror att det kan bli knepigt att köpa loss bilen efter leasingperioden gått ut (som det ser nu) Dels på grund av hur kampanjen finansierats och dels på grund av rådande bilbrist (kan kanske se annorlunda ut mitten / slutet av 23) så vill man ha tillbaka bilarna i lager. Tydligen kommer få i3:or tillbaka till handlarna som inbyte eftersom den säljs snabbt / enkelt på begagnatmarknaden alternativt går via KVD eller liknande tjänster.
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enda anledningen för finansbolaget att släppa bilen till kunden är för att man tror att det blir en dålig affär att sälja den själv via ÅF eller auktion.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kommer att finnas ett lösenpris efter kontraktets utgång, det får man reda på 3 månader innan kontraktet går ut är det jag fått skriftligt på. Det räcker för mig.
Mvh
Asken
Möjligt Asken, men räkna inte med att det kommer vara förmånligt med tanke på hur dopad kampanjen är. Jag kommer oavsett lämna tillbaka bilen så det spelar mig ingen roll, i3:an känns föråldrad jämfört med många konkurrenter, men oslagbar till kampanjpris!
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kostar som det kostar, gillar man bilen är det bara att köpa och köra vidare. Har man inte råd ska man inte vara med att leka:) Det finns nog utrymme för flera BMW CS kampanjer nästa år, det är exklusivt att vara med i en bilklubb och det ska märkas.
Ha en fin dag:)
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.