Sida 4 av 29
|
|
---|---|
Synd, vilken återförsäljare är det? Bilia Group? Mvh Christian |
|
Då beställer vi en enl BMW CS-erbjudandet också. Det är ju så billigt att man inte kan låta bli. Färgvalet återstår innan signering. Sedan är frågan vilken bil som ska säljas... Jag får läsa på mer senare men ställer en fråga till er som kanske vet. Jag har ett vanligt trefasuttag på 400v, 16 ampere i garaget. Kan jag använda mig av det istället för att installera laddbox. |
|
Ja det kan du om det är en installation med rätt dimensionerad kabelarea, jordfelsbrytare och det uttaget har egen matning från centralen. Jag har kört med liknande lösning i två år. Men ingår det någon 400V laddare med bilen? Ofta är det ju en snikladdare med Schuko man skickar med. | |
Ingen som vet vilken återförsäljare? Eller beställer man via BMW CS? Antar att det inte är i3s modellen till BMW CS priset? |
|
Uttaget är korrekt monterat och används utan problem till sonens E-tron när han besöker oss. Behövs det så installerar jag en laddbox men klarar jag mig med befintligt trefasuttag så är ju det ytterligare en besparing. Även om jag kört elbil så är jag novis på tekniken och har inte haft planer på elbil innan BMW CS-erbjudande dök upp. Jag har ingen koll på vad som ingår eller inte men får givetvis checka upp det. Vi provkörde den igår och blev positivt överraskad! Det är ju körglädje i den:) |
|
Zig, Bavaria Kista står för erbjudandet. | |
Jag laddar min etron precis på samma sätt men det jag tänker på är att i den följer det med en 400V 16A laddare till bilen, gör det det till i3an? Annars måste du ändå köpa en laddare typ Länk och då kan du lika gärna installera en väggmonterad box, det blir bara lite dyrare men ganska mkt snyggare installation. edit: Citat BMW: "Din bil levereras med en laddkabel som kan användas vid enstaka laddning via vanligt vägguttag. Rekommenderad laddningseffekt för laddning via vanligt vägguttag är 1,4 kW och 6A." Verkar således vara en Schukoladdare och det är ingen permanent lösning. Det kommer gå för långsamt. |
|
Det ingår även snabbladdning AC, ” Den perfekta lösningen för extra snabb laddning med växelström är utrustningen snabbladdning AC Professional. Den maximala laddeffekten är då 11 kW. Bilens batteri kan därmed laddas till upp till 80 procent på ca tre timmar.” Vad det är får jag checka upp med säljaren i morgon. |
|
Erbjudandet gäller Bavaria Kista och man måste ha varit betalande medlem i BMW CS i minst 6 månader för att kunna få ta del av det, det är ett exklusivt erbjudande för befintliga medlemmar. Det är vanliga I3 med Charged Plus vinterdäck och metallic. Mats: grattis, för min del tyckte jag Blue Ridge Mountain met var snyggast det är en ny färg så den är lite ovanlig. Helt rätt, det är som en liten gokart eller radiobil på Gröna Lund:) ska jag åka mer än 20 mil tar jag en V12a eller morsans X3 men hur ofta gör man det egenligen? Betr laddning. Bavaria har erbjudande på en laddbox: Länk Jag kommer att ha tillgång till en sådan. Laddaren som följer med är bara om man är på besök hos någon el liknande. BMW har en portabel laddare med utbytbar "inkabel" som passar bla 400Ah 3 fas. Den laddar 11KWh den med. Tror den kostar cirka 4300kr plus en femhundring för inkabel 3 fas istället för schuko. Tänkte först skaffa en sån men insåg att box är inte så dyrt och det är värdehöjande för fastigheten, om fem år vill nog alla ha laddbox i huset de köper ochnu är det ju 50% miljöbidrag på en sådan. Jag verkligen väntar, när man gör det vrids ens tankar verkligen. Är det sant som kassören i Stockholmssektionen sa, när han köpte en Tesla 3 efter sin 435iX att har man väl börjat vill man inte tillbaka. Han har beställt en I3 åt frugan nu... Det känns omodernt att åka fossildrift nu, ffa korta sträckor där man inte ens hinner värma upp motorn det minsta. Samt att drivmedelskostnaden är 2kr/milen:) Mvh Asken |
|
Om Ni går in i menyn "bloggar" till vänster och scrollar ner en bit bland inläggen så hittar ni Janne@autopowers postning om när han skaffade en I3 94Ah. Han skaffar nog en 120Ah nu han med:)) Mvh Asken Som kommer att ta ut bilen först i April då snön och gruset är bort och man slipper ta ut en ny bil med vinterdäck det första man gör |
|
Jag undrar lite över det här med elbil... Jag är nu i funderingar på att skaffa elbil, men har just nu lite tveksamheter bl.a. runt bl.a. laddmöjligheter när man ska åka en bit, tycker mig se att infrastrukturen kring laddstolpar saknas iaf här i norra Sverige. Läst en del om trasiga stolpar och även köer runt fungerande stolpar..Jobbigt! Men att köra korta sträckor bör ju fungera bra kan jag tänka mig, iaf för de som har möjligheter att smidigt ladda hemma. Miljöaspekten tror jag inte heller är sådär "superbra" som alla/många menar. Gruvdriften för mineraler till batterierna kan man ju fundera en smula på,just det är ingen direkt "miljöhit" iaf. Jaja, själva driften är i Sverige oftast så miljövänlig som man kan få skulle jag tro(vattenkraft/vindkraft etc), men totaleffekten över en livscykel är kanske inte sådär jättemycket miljövänligare med elbil(beroende på hur elen tillverkas). Sedan känns det som att det krävs en del investeringar i kapacitet för elöverföring i dagsläget(vilket det antagligen jobbas på i nuläget). Fluktuationerna vad gäller elpriset är ju relativt stora i nuläget, och i smällkalla vintern så lär det ju bli än värre.. Hur blir det när "alla" har elbil om inte kapaciteten är ordnad? Vid närmare eftertanke så blir det nog att vänta några år med elbil, eller ha kvar fossilbilen som "backup" eventuellt(vilket jag misstänker de flesta elbilsinnehavare har idag).. Hmm, ja svårt val just nu tycker jag. Jag säger inte att det är fel med än det ena än det andra, men det finns frågetecken i valet om man bara ska ha en bil. Beroende bl.a. på hur man har det ställt med laddmöjligheter och hur man tänkt använda elbilen. Ja, man får helt enkelt göra en sondering på hur man själv tänker runt det här, vilken "körcykel" man har etc. etc. :/ Men i nuläget om man bara tänker på driftskostnader totalt sett så torde elbilen vara det bästa alternativet för de flesta. Något begagnad eller ny elbil mht förutsättningar. Men som sagt, det finns lite att fundera på i nuläget. Mvh Janne. |
|
JanneT: För dig som bor i Norrland är det väl bara att skaffa en laddbox hemma? Ni har ju sanslöst billig el och därtill god tillgång på den med lokal vattenkraft jämfört med oss som bor i regioner där priset beror på om det blåser eller ej. S/Mp har ställt till med ordentlig oreda de senaste åren med nedläggning av diverse väl fungerande närliggande kärnkraftsreaktorer. Så klarar du dig med en daglig körning på 30-40mil ser jag inte en elbil som ett problem om man har egen box hemma. Ja gruvdriften är kanske suboptimal men å andra sidan kan man glädja sig åt att den ekologiska oljeutvinningen heller inte uppfunnits…två dåliga alternativ. |
|
Jag får väl erkänna att jag hoppade på I3S erbjudandet i somras, har installerat laddbox hemma och använder den cirka 5 mil/dag. Jag kör ofta i rusningstrafik och tycker den är svårslagen just där, liten bil med bra runtomsikt samt väldigt pigg gör att man snabbt kan hugga luckor. Jag är faktiskt så nöjd att jag hoppade på klubbens erbjudande och beställde en till, tog en svart som kommer i Juni, så under sommarmånaderna kommer vi ha dubbla I3:) |
|
Man kan konstatera att ny bil inte löser världens miljöproblem. Möjligheten finns att göra förändringar men är folk beredda till radikala beslut världen över sett till sista miljökonferensen? Nope visar det sig:) Jorden kommer att leva vidare när mänskligheten går under någon gång i framtiden. Fram tills dess åker jag elbil till vardags och oroar mig inte för smådetaljer, mitt bidrag till att mina Guddotter och systerdotter ska få lika fint vatten och luft som jag har idag:) Mvh Asken |
|
Jo, miljön är viktig och därför kör jag vidare med mina fossilbilar , gäller att nöta ut dessa och inte skrota i onödan ;) Neee...visst skulle det kännas bra att införskaffa en elbil av något slag, tyvärr så är I3:an i mitt tycke så ..hmm.."märklig" i designen...fortfarande. Men det finns evtl någon annan elbil man skulle kolla på, men finns ju ingen som jag idag skulle tycka vore prisvärd annat än då en lätt beggad I3, den är ju fortfarande en BMW trots den något "udda designen" :) Men att man så småningom skulle kunna bidra med åtminstone någorlunda fossilfritt bilåkande vore väl ok...man får väl se när det blir :) Kristoffer L: Laddbox skulle jag absolut kunna låta montera när det nu evtl blir dags för elbil. Men jag har iofs låtit montera en elanslutning med rätt dim på elkabel från elcentralen redan(10A) så egentligen skulle jag väl inte behöva laddbox heller.. Jaja.. Mvh Janne. |
|
Jo...sedan så tror jag(ingen annan heller) inte att världens miljö skulle räddas av elbilen, men som sagt så skulle det möjligen "kännas bra" med lite fossilfritt åkande. Och i nuläget rent av kostnadsbesparande vad gäller transporten.. Hmm, man måste väl bidra med något nu också...kanske skulle damma av elcykeln igen :) Mvh Janne. |
|
Ja, jäklar vilket bra erbjudande från BMWCS... jag har inte ett enda rationellt argument för att motivera att skaffa en i3, men blir ändå sugen:-) | |
Fruktansvärt rolig bil att köra tycker jag! Synd att det inte går att koppla ur antisladdsystemet på något enkelt sätt :) Tycker även att designen har växt med åren och den ser fortfarande fräsch ut. Känns som att BMW var ett par år före sin tid där... | |
Många som tecknat sig:) Årets modell blir den sista av vad jag förstår. Textilmattor som är standard är ingen höjdare i blaskiga Svea Rike. Lär ändå köpa ut bilen så jag har beställt Länk på rekommendation. I3 är nog den första bilen jag blir riktigt glad på av tanken att "tanka den full". Borde kosta cirka 50kr hemmavid. Man kör gärna en extra sväng för den är KUL att köra, vad gör det för utsläppen är ju minimala, lite bra kärnkraftsel så löser det sig! Mvh Asken |
|
Asken, finns det någon öppning för att köpa ut just sin bil eller är det som med all privatleasing att man får köpa den av handlaren som har den efter leasingen är slut? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.