Sida 28 av 29
|
|
---|---|
1500:- i övermil endast. | |
11163 för övermil annars utan anmärkning Bavaria Kista räknade med att få in ca 70 st I3 i slutet av april. |
|
Min bil gick igenom besiktningen ua. 95 övermil får man betala för, vilket är ok. |
|
Le 352 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
Lämnade tillbaka min den 28/4. Vart totalt 2154 mil. Så det blir att betala 14430 kr. Så för att sammanfatta 1 år men en BMW i3: Leasing 12 månader 29165kr Extramil 14430kr Försäkring 3600kr Skatt 360kr El 7600kr (har fast pris på 1,25 kr/kWh vilket blir 2,25 kr/kWh inkl allt) Så totalt 55155 kr Vilket bilr 25,60 kr/mil inkl allt, vilket i dagens läge får anses som klart prisvärt för en ny bil 2022. Då har jag räknat elförbrukning enligt vad appen säger vad som har laddats. Detta är 3377 kWh. Enligt bilens förbrukning har den dragit ca 3128 kWh. Så laddad kapacitet är cirka 7% högre än förbrukad effekt, vilket kan stämma bra på denna typ av batteri. |
Nu har jag också fått min besiktad och godkänd ua. Krävdes dock att jag fick lov att påpeka att instruktionsboken visst finns (och beskriva var). Hade kostat 500 kr annars - man måste vara med som vanligt. | |
Till er som lämnat tillbaka i3an, har ni köpt nya sommardäck? Medföljande Bridgestone Ep500 har bara drygt 4 mm mönster i den tredje lilla skåran (och ca 6 mm i övrigt) när de är nya. BMW mäter över 75% av däckets mitt och det ska vara >4 mm kvar vilket innebär att man kan köra typ 350-450 mil sedan är man under 4 mm. Dvs däcken räcker inte ens ett år. Till er som lämnat tillbaka i3an, har ni köpt nya sommardäck? Medföljande Bridgestone Ep500 har bara drygt 4 mm mönster i den tredje lilla skåran (och ca 6 mm i övrigt) när de är nya. BMW mäter över 75% av däckets mitt och det ska vara >4 mm kvar vilket innebär att man kan köra typ 350-450 mil sedan är man under 4 mm. Dvs däcken räcker inte ens ett år. |
|
Instruktionsbok? Den som finns i iDrive? :) | |
Le 352 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
Angående däcken, körde 12514 km på sommardäcken. Resterande av de 21544 km vart på vinterdäcken. Bara för att inte sommardäcken skulle riskera att bli godkända. Det konstiga är att dom i protokollet skrivit 6 på alla sommardäcken och vinterdäcken 7 / 7,5 / 8 /8. Sommardäcken hade inte 6mm när dom var nya ens… När jag mätte sommardäcken var mönstret ca 4,5 mm vid återlämnandet. Så jag körde på vinterdäcken fram till återlämningen 28 April. Så jag köpte inte nya däck. |
Marin849: Nix, inga nya däck. Mina mättes tydligen mella 5.9 och 6.3 mm. Och vinter mellan 7.7-7.9 mm. Körde 990 mil. |
|
Aha. Då mäter de alltså inte den lilla skåran. | |
För mig låg det i alla fall en instruktionsbok inplastad ihop med första förband lådan. | |
Min I3 som jag lämnade åter i april är nu exporterad 😓 Undrar vart alla i3 hamnar? |
|
Min har stått hos ÅF i tre månader. | |
Min gamla som vi hade i 5,5 år exporterades i oktober. Sålde den i augusti förra året. Känns lite tråkigt. | |
Le 352 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
Min i3 som jag lämnade den 28/4 och som fram till 24/10 bara vart ståendes. 24/10 dök den upp på auktion hos BCA i Strängnäs och vart såld. Idag blippade BMW-appen till att bilen fått laddning inkopplad. Batteriet var då på 0% och bilen står nu i Tyskland hos en transportföretag. Så även denna gick på export. |
Hur tror ni priserna kommer bli framöver på dem 2022 som står hos handlar a? Vilken utrustning behöver man tycker ni? Är värmepump standard? |
|
Verkar som en hel del i3:or exporterats under 2023. Elbilarna som exporterades mest 2023 Volkswagen ID.3 758 Nissan Leaf 737 Tesla Model 3 667 BMW i3 652 Kia Niro 614 Audi e-tron 542 Volkswagen ID.4 536 MG 4 421 Škoda Enyaq iV 416 Volvo XC40 415 Renault ZOE 385 MG Marvel R 367 Källa: Car.info |
|
Angående däck, märkte av vid förra bytet till sommardäcken att vinterdäcken hade tappat rejält med mönster (kommer inte ihåg antal mm, kan säkert leta upp). Kollade dom hos däckfirman nu i veckan och de är nu olagliga för svensk vinter (<3 mm) och detta efter 2 vintrar och < 1000 mil, är detta normalt för blizzak lm-500? Har två års leasing och bilen ska tillbaka i september. Har samtidigt kört med Goodyear UG på 530e:n och där är rejält med möster (ca 5-6 mm) trots att dom nu blir 5 år gamla och vi har säkrt lagt mer än 3000 mil på dom. Någon som också vet hur kinkiga BMW är med vilka däck som den ska lämnas tillbaka med? Kollar lite på Fulda som väl är Goodyears mellanklass märke och lär antagligen vara bättre än LM-500 iom de inte fixar två vintrar. Eller måste det vara * märkta däck? Läser man på hemsidan för återlämning av leasingbil står det: "Om du byter ut däcken under din leasingperiod ska dessa bytas ut till däck som motsvarar originaldäcken, det vill säga samma storlek och dimension." /P-O |
|
carrlover |
Vi köpte en I3a 2020 och den har fungerat utan minsta problem. Körs mest av frugan i stockholmsområdet och laddas uteslutande hemma. Gillar den lite futuristiska och minimalistiska designen. Instrumenteringen lämnar dock en del i övrigt att önska. BMW borde ha utvecklat detta koncept vidare. En riktig höjdarbil för nära transporter i en storstad. |
Funderar att köpa en begagnad i3a som pendlingsbil (60km ToR blandad körning), kan en sådan rekommenderas? Om ja, något speciellt man bör ta med i utrustningslistan? Någon speciell variant av dem som är bättre eller sämre? /MrWIB |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.