Sida 2 av 29
|
|
---|---|
När nu Bmw har lagt ut nya I3:an och I3s i deras konfigurator och även lagt ut ''erbjudande'' om privatleasing på deras sida så känns inte privatleasingen som ett helt vansinnigt alternativ egentligen. När man har betalat för 36 månader så borde man inte ha ''överbetalat'' allt för mycket om man jämför med vad priset på ca 3 år gamla bilar ligger på idag. Vinterhjulen kan man ju köpa löst om de inte ingår vilket torde påverka priset negativt om de ska ta tillbaka den och man kanske kan få ett bra erbjudande på att köpa lös bilen då istället. Frågan är ju bara om erbjudandet gäller den nya eller den gamla. måste höra mig för lite med säljaren och se hur det ligger till. |
|
Beställde precis en i3s som en liten extrabil att köra runt i. Tar den som tjänstebil... |
|
Fick precis bekräftelsen på beställda bilen... Beställde 13:e oktober (vecka 42), bilen produceras vecka 2 och levereras vecka 7..... |
|
Trevligt. Har ju tyvärr inte möjligheten att ha tjänstebil. Men skulle dock väldigt gärna haft en iallafall då den skulle passa våran körprofil väldigt bra utan att behöva tumma på komforten (AC och värme) allt för mycket. Men vad säger alla här om demobilarna som börjar rulla ut till försäljning nu? finns ju BEV med relativt ok utrustning för mellan 330-360k och REX för 350-380. Borde ju ramla lite till när de nya börjar komma in så då kanske det går att köpa en ok utrustad -17 94AH för kring eller under 300k? vid februari-mars kanske? Beror ju självklart lite på hur det blir med bonus-malus systemet. Såg för övrigt att de hade lagt till bilden på den nya för privatleasing och priset upp med ca 400kr månaden. Då känns det som att det tyvärr blir för mycket. Speciellt om man vill ha lite mera utrustning. |
|
Demobilar är väl ett klockrent alternativ. De bilarna har redan fått miljöbilspremien och bör återspeglas på priset... tänk på att en BEV får 40 000:- och en REX 20000:-.... |
|
Jo är fullt medveten om miljöbilspremien :) därför jag tycker att det är lite underligt att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan REX och BEV med likvärdig utrustning. Har krav på LED strålkastare, stora navigatorn och 19'' iallafall. köper man begagnat så får man ju tyvärr ibland tumma lite på det övriga. Har dock inte bråttom. Men inom prisspannet 300-340 så är det ganska intressant med BEV 94AH iallafall. 340-380 för REX 94AH. Annars skulle jag lika gärna kunnat beställa en ny BEV som jag vill ha den för inte allt för stor priskillnad. Det som verkar lite negativt dock är att det står sällan om det följer med vinterhjul eller inte på demobilsannonserna. Sen är det ju den stora frågan om hur BEV VS REX kommer stå sig i pris senare. hade väl planer på att om jag köper en att försöka behålla den i 4-5 år iallafall. |
|
Verdi |
Står det inte att vinterhjul följer med så gör det inte det. Jag har en Rex -17 f d demobil. Jag har använt Rex ett par ggr. Fundera noga på hur ni ska använda er i3. Klarar ni er utan Rex så är det bra men samtidigt är det en trevlig försäkring. I övrigt. Köp en i3!! Jag är fantastiskt nöjd med våran. Den ledde till och med till att jag bytte bort M2an och XC70n mot en Tesla. När jag nu kör en 430i Gran coupe några dagar (byter faktiskt upp mig på Teslafronten och det blev ett par dagars glapp) så känns den trasig. Händer ju inget när man gasar. Laggar så in i hvete. Och ljudet den producerar är inget vidare trevligt och verkar mest komma från högtalarna. Så även om ni inte är några miljövänner så köp elbil. Så mycket bättre om man inte ska köra autobahn eller racerbana. |
Anledningarna till varför jag aldrig kommer köpa en i3 är att den dels bara är fyrsitsig, och dels har ett för litet bagageutrymme för mina behov. Har man inget behov att frakta 5 pers eller större väskor, golfbaggar mm så håller jag med om att den är en utmärkt bruksbil. 330e är därför ett bättre alternativ för mig, iofs en kortare räckvidd på el men under årets 365 dagar blir jag förvånad hur bra 25-30km el räcker för mina behov. Förbrukningen på 3,2L/100km sedan starten bevisar det om inte annat. |
|
Verdi |
Nej det är ju en klart begränsad bil på många sätt också. Det får man ha med i beräkningarna. |
Vi är ju bara 2 personer i hushållet och har väl inga direkta planer på utökning inom någon allt för snar framtid. Så att den bara tar 4 personer har ingen superstor betydelse för oss iallafall. Tanken är i så fall att behålla 520D:n på sidan av eftersom den är bekvämare och har mer lastutrymme än 325D:n. Skulle man absolut behöva köra mer folk och packning så får man väl helt enkelt ta den istället. Vad gäller REX så har du faktiskt rätt. Har helt klart övervägt den eftersom det ändå inte skiljer så mycket i pris på dem nu heller. Vad gäller vinterdäcken så räknade jag ut att det förmodligen var så. |
|
Blir intressant att se en I3:as pris om 3-4år, dvs hur när den är 6år gammal och rullat 6000mil eller mer. Månne den håller värdet bättre eller sämre än en 1-serie då? |
|
Verdi |
Borde ju hålla värdet bättre då den är så billig i drift och med tanke på kommande straffskatter på fossilbilar. Dessutom kan ju elbilar bli en bristvara om det slår igenom på lite bredare front framöver. |
Vilken rabbat kan man få på en I3 som företagare? | |
Rabatten som jag fått, som alla får, varken mer eller mindre (?), verkar vara 3%. Sugen på en i3s - men är den praktisk och snygg nog? Supermiljöbilspremien blir 60 lax efter halvårsskiftet. Klart märkbart vid 12- eller 24-månadersleasing! Tankar? |
|
Vet en som fick 7% rabatt på sin i3. "Lovade" att göra sin gratis service hos den handlaren. Har inte hittat hur den nya supermiljöbilspremien blir mot juridisk person. Kan vara så att den blir oförändrad med ett tak på ca 34 000 kr. Någon som vet? Förmånsvärdet är iaf samma på alla modeller; BEV, REX, i3s BEV, i3s REX. |
|
Fick 5% med företagsleasing Visst är det solklart att man sänker leasingen med 60 000:- efter 6 månader? |
|
Om inget annat förhandlas drar BMW-finans av supermiljöbilspremien som rabatt på leasingen varje månad utslaget på hela leasingperioden. BMW i3 är listad på 239 tkr hos SKV och den billigaste kostar 371,5 tkr så 35% av skillnaden är ca 46 tkr vilket ger full premie på 40 tkr. Har inte hittat hur detta kommer se ut när premien höjs till 60 tkr i juli. "- För juridisk person (företag, offentlig sektor, föreningar etc.) gäller följande: För en ren elbil är premien 35 % av skillnaden i nybilspris mellan supermiljöbilen och närmast jämförbar bil, dock högst 40 000 kronor." Källa: Länk |
|
Säljarna på BMW har fått nya listor för vad som gäller ang supermiljöbilspremie till juridisk person. Jag har dock inte kunnat styrka uppgifterna på transportstyrelsens hemsida. De har fått till sig att samma regel gäller fast maxbeloppet är justerat till 60 000 kr. Det innebär att i3 BEV landar på ca 46-47 tkr i premien medans i3s BEV kommer väldigt nära max med över 58 tkr i premie. Även det talar för att välja i3s framför i3. Provkörde i3s igår och den känns mycket mer stabil då den är lägre och bredare. Det är nära beställning av en i3s BEV fluid black med Lodge interiör, navi PRO, H/K, backkamera och keyless. Någon annan som går i samma tankar? |
|
Har tyvärr inte blivit något byte än för mig iallafall då det kommit massa andra saker ivägen. Bland annat så kan det bli så att jag behöver en bättre dragbil då jag behöver kunna ha bättre möjlighet att dra runt på driftbilen. Samt att jag köpte en skoter i vintras. Det är väl tyvärr inte alltid optimalt att dra runt släp på vintervägar i fjällen med bara RWD samt att jag bara får dra 1800kg med både 520D samt 325D:n. Dock inte så att jag gett upp hoppet om en i3 ändå utan det kommer nog komma in en sådan i ''familjen'' någon gång iallafall :) |
|
Tog ett tag men nu har det hänt :) Vart en i3s 120ah- 19 charged professional som vart införskaffad :) Imperialblå med lodge inredning har väl hunnit köra ca 150 mil på ca 3 veckor och iprincip bara laddat på gratis laddpunkter änsålånge och två gånger från ca 50% hemma :) Änsålånge mycket nöjd! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.