Sida 1 av 29
|
|
---|---|
Hade möjlighet att prova en i3 33kw REX förra helgen och vart faktiskt positivt överraskad :) Min pappa har en VW E-UP vilket ändå är en okej bil men tycker att den är lite bullrig invändigt och på något sett oinspirerande att köra. Sambons syster har en Renault ZOE och har varken åkt eller kört den men kan tänka mig att det är ungefär samma. Så nu till frågan vilket är ''bästa'' sättet att införskaffa en med tanke på lite osäkert andrahandsvärde Antingen en ny 33kw(94ah) eller en lätt begagnad REX känner jag att jag skulle klara 90% av våran körning med. Alternativt vänta ca ett halvår till ett år och köpa en lätt begagnad 33kw Dock känns det lite både och med en REX eftersom om man nu ändå ska köpa en elbil vill man ju gärna komma från förbränningsmotorn. Alternativt vänta ca ett halvår till ett år och köpa en lätt begagnad 33kw Utrustningen jag hade valt på en ny är: Modell BMW i3 94Ah 1Z61 Protonic Blue med highlight Frozen Grey metallic C01 Tyg 'Neutronic' Aragatsgrå BHGI 19"BMW i Lt/Aly wheels Star-spoke 427, BMW EffDyn 2D6 Vinterhjul på Style 428 som isåfall kommer läggas om till sommarhjul och vinterdäcken på 427 istället Extrautrustning Tonade sidorutor bak samt bakruta 420 Park assistantpaket 5DU Backkamera 3AG Park Distance Control (PDC) Bak och fram 508 Park Assist 5DP Högtalarsystem Harman/Kardon 674 Svensk språkversion 6S4 Comfort Edition Plus BMWi ZPS Multifunktion i ratt 249 Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar, elektriskt infällbara 430 Dryckeshållare 442 Armstöd fram 473 Förvaringspaket 493 Snabbladdning AC 4U6 Snabbladdning DC 4U7 Regnsensor 521 Klimatautomatik 534 Farthållare med bromsfunktion 544 LED strålkastare 5A2 Navigationssystem Business Comfortpaket Advanced 7GA eventuellt Navi PRO bara för den större skärmens skull. På en begagnad så skulle jag helst vilja ha likvärdig eller bättre utrustning. Jag har ca 5 mil totalt till och från jobbet samt ok möjlighet till laddning hemma och 6 ampere på jobbet. Har mest troligt möjlighet att montera en wallbox hemma om jag skulle vilja det. Dock under vintern brukar vi ju ha längre perioder med -15 till -30 grader här där jag bor och frågan är väl lite hur den fixar det med. Bor i närheten av Umeå. Skulle gissa på att den får rulla ca 2000 mil per år. | |
Verdi |
Finns ju privatleasing med garanterat restvärde om du är osäker. |
Jo så är det ju. Skulle dock tro att det blir lite hög kostnad för ca 2000 mil per år. Får kanske höra med säljaren jag pratat med vad den skulle hamna på. personligen tycker jag att det känns lite som antingen vinst eller förlust med privatleasing. för om jag förstått det rätt så får man väl inte ''köpa'' lös bilen för restvärdet efter leasingen? |
|
Verdi |
Nej. Men rent generellt så är det ju via företagsleasing man ska ha såna här bilar för att få fördelen av det låga förmånsvärdet. |
Satsa på en ny BEV 94Ah. Tonade rutor gör väldigt lite skillnad = onödigt att betala för. Den blå färgen är riktigt snygg och du gör helt rätt att ta den lilla kostnaden med turbinfälgar på vinterhjulen och sen skifta. Originalfälgarna sänker helhetsintrycket på bilen tycker jag. LED och H/K är kanon! Comfort access skulle jag också välja. Bilen har PDC bak standard. |
|
Verdi: jo så är det ju men nu har jag ingen möjlighet till företagsleasing men vill gärna kolla över möjligheterna iallafall. mephisto: Bra tips. Isåfall kanske man skulle tagit bort tonade rutor och park assisten samt valt Navi Pro istället. Toning går ju alltid att fixa i efterhand om man nu skulle vilja det. Comfort access känns inte nödvändigt då jag är orolig nog om att bilen är låst i vanliga fall xD. Det var faktiskt säljaren som sa att det blev billigare att välja till 428 till vinterhjulen och sen skifta. Vilket jag kan leva med. LED känns som ett måste då jag kör väldigt mycket när det är mörkt. Skulle även vintertid kunna tänka mig att montera ett av de största ''no no'' på elbil en bra LED ramp. Som jag förstått det så är helljuset kasst original och man blir ganska bortskämd med 3x100w xenon extraljus. |
|
Re: LoLzer Tänk på att det inte går att ha förvärmare på en REX, vilket är standard på en BEV! Mvh |
|
Det går självklart förvärma alla i3, både REX och BEV via app. Skillnaden är att BEV har en värmepump som gör uppvärmningen mer effektiv och inte slösar lika mycket på energin i HV-batteriet. Nackdelen är ju att förvärmningen startar en kort stund innan avfärd så runt 5% av räckvidden kan gå förlorad även att bilen är inpluggad. |
|
Re: mephisto Menar ju självklart Värmepumpen! ¨Värmepump. Precis som klimatanläggningen om sommaren, använder det innovativa värmepumpsystemet på vintern energi från den omgivande luften. Jämfört med en vanlig värmeanläggning uppnås upp till 50 % högre energieffektivitet, med bibehållen värmekomfort. Detta möjliggör en ökning av räckvidden med upp till 30 % vid låga yttertemperaturer. Systemet växlar helt automatiskt mellan den elektriska uppvärmningen och värmepumpen för att uppnå den valda innetemperaturen (finns ej i kombination med BMW i3 med Range Extender).¨ Mvh |
|
Var och pratade med säljaren igår och jag ska få låna deras demobil någon lördag-måndag framöver. Visserligen är det en REX men är med stora batteriet tror jag (glömde ta regnr). Ska bli intressant att se hur bilen presterar i ''verkligheten'' och inte bara en provkörning. Den har då det jag det jag har funderat på tex H/K, LED, Navi PRO, park assist och tror även att den hade tonade rutor. |
|
Jättenöjd med vår 60Ah BEV! Köpte den i Stockholm och körde den till Danmark där jag bor. Det klarade den också av med en del laddstopp ;-) H/K ljudet, Navi Pro, samt LED-ljusen är mycket trevligt! |
|
Lånade i3 Rex 94Ah för en liten trip på ca 50mil tor, blev plask förälskad i bilen. Verkar ju vara en LCI på gång som 2018 modell, Ny rejälare instrumentering skulle inte skada bilen :-) |
|
"rejälare instrumentering"? Den skandinaviskt minimalistiska interiören är ett stort plus enligt mig :) |
|
Uttryckte mig kanske lite dåligt, minimalistiskt absolut men tyckte förare displayen hade enorma brister i att visa på ett överblickbart sätt info och kändes inte alls modernt. Förstår inte tänket med en stor display i mitten och en mini framför föraren skulle faktiskt föredra att ha det andra vägen :-) eller varför inte skippa display i mitten helt? | |
Har väl själv haft lite på känn att det borde vara dags för en uppdatering 2018. Iallafall om man ser till Bmws övriga modellprogram. Sen om jag förstått det rätt ligger det ju ute ett förslag på ännu större ''supermiljöbilspremie'' till rena elbilar för 2018 med :) |
|
En "sport" version vid LCI vore roligt: Länk |
|
Verdi |
Men va fan. Ska inte gå att köpa förrän tidigt 2018? Vad är det för fel med nästa höst? :=) Får väl behålla Volvon en vinter till då. |
Var snack om en i3M i början också. Skulle gissa att en mild LCI är allt i3 får då batteriet precis är uppdaterat. Det intressanta är generation 2 för tyvärr är större elbilar fortfarande för dyra. Blev väldigt positivt överraskad över att BMW fixade 3-fasladdning i samband med 94Ah batteriuppdateringen. @Myth10: HUD hade varit läckert istället för skärmen bakom ratten. |
|
Verdi |
Kallades inte MY2017 med det större batteriet för LCI också? |
Har inte hört att 94Ah är förknippat med LCI men så kan vara. Det som motsäger är att 60Ah fortfarande finns kvar och att inga exteriöra attribut har omarbetats. Lackfärger har tillkommit och utgått hela tiden så det är inte heller kopplat till LCI. Frågan är då om i3 kommer göras om något mer? |
|
@mephisto HUD vore perfekt. Tror också på en lättare LCI för MY2018(Länk avvaktar lite med order för verkar även som att Nissan kommer snart presentera sin gen2 Länk @CES nu i Januari? Mycket som kokar nu inom EV så inte helt lätt men roligt, F11 lär ju duga i 1år till iaf om det kniper sig, varit inställd på nya 530e men efter massa tester av olika PHEV så känns de bara fel och iom att vi måste ändå ha 2 bilar så får en iaf vara EV. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.