AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Hjulens inverkan på prestanda och väghållning

Visad 4.129 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg248st
Postad/Inlagd2016-11-21 22:11
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Hej,

Jag har snappat upp ett par grejer på nätet angående hjulens vikt och hur de påverkar
bilens prestanda/ väghållning. Här kommer lite mer eller mindre underbyggda funderingar.

Så vitt jag förstår så ingår hjul/däck och bromsok i den "ofjädrade massan". Ju lägre denna
massa är desto bättre blir väghållningen. Minns lite från skolan om tröghetsmoment, vilket innebär att ju tyngre något är desto mer krävs för att flytta denna massa. Det skulle isåfall innebära att en tung ofjädrad massa ger en trögare fjädring som inte hänger med i vägens ojämnheter lika bra som om ifall massan hade varit lägre.

En annan grej jag snappade upp men inte har funderat mer på är hjulens vikt. Nån racefälgtillverkare påstod att man kunde multiplicera fälgens vikt med tio när det gällde rotation, för att jämföra hur mkt extra kraft som åtgår att sätta en tyngre fälg i rullning än en lättare.

Sist men inte minst hittade jag data på två olika standard Z4 fälgar och såg att den ena vägde under 10 krg..medan den andra vägde runt 13.5 kg. Det skulle isåfall innebära att motorn vid acc. skulle behöva sätta uppåt 160 kg ( 4x4x10) extra i rullning vid en start.

Så slutsatsen blir då att med lättare fälgar så skulle man få en bil med bättre väghållning och bättre acceleration.

Vad tror ni om detta?

Har försökt hitta mer data om BMWs fälgar och speciellt vad de väger, men hr inte hittat något.

Izzy           IP: ...[.187.56]
Annons
Antal inlägg6.382 st
Postad/Inlagd2016-11-21 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Din slutsats är korrekt, men vägen dit innehåller lite begreppsförvirring och förenklingar.

All lägre vikt är ju fördelaktigt ur prestandasynvinkel, oavsett om den är ofjädrad eller ej. Men att dessutom minska roterande massa är ännu mer fördelaktigt än att minska ofjädrad eller fjädrad massa som inte är roterande.


          IP: ...[179.122]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-11-21 23:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Undrar hur mycket mer runflatdäck väger än vanliga däck. Denna massa hamnar ännu längre från rotationscenrum, och borde göra ännu större inverkan per kilo på prestandan.

Har rft på bakhjulen, undrar om de inte ryker till våren.

Izzy           IP: ...[.187.56]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-11-22 07:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Att man skulle använda en faktor tio för en fälg i rotation jämfört med annan vikt i bilen måste komma från en försäljare. Det är riktigt att det krävs mer energi för att sätta en fälg i rörelse än exempelvis en förarstol med samma massa, men i det mest ogynnsamma fallet är faktorn två, inte tio. Så ett kilo på hjulen motsvarar någonstans mellan ett och två kilo placerade på andra ställen i bilen.           IP: ...[209.219]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-11-22 08:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Saxat från wikipedia:

" En kropps tröghetsmoment är ett mått på det vridmoment som krävs för en given ändring per tidsenhet av kroppens rotationshastighet kring en given axel.

Tröghetsmoment betecknas med I eller J och används för att beskriva stela kroppars dynamik. Tröghetsmomentet har samma roll för rotationsrörelser som massa har för translationsrörelser. Tröghetsmoment introducerades av Euler.

För en given rotationsaxel beror tröghetsmomentet av hur kroppens massa är fördelad med avseende på axeln: "

I = r x r x m

Det betyder att tröghetsmomentet hämmar mer ju längre ut från hjulaxeln vikten sitter, så då borde runflatdäck kunna göra ganska mycket ifall de är tyngre än vanliga däck.

Izzy           IP: ...[0.162.3]
Antal inlägg6.382 st
Postad/Inlagd2016-11-22 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Vad är mycket, vad är lite?

Du har ju formeln, det är väl dags att sätta in lite världen och se vad det blir!

Men är inte formeln för en ihålig cylinder I = m x (R1^2+R2^2) / 2?

Där R1 är innerradien och R2 är ytterradien?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-11-22 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Läste just i vi bilägare att ett runflatdäck ( 14 kg) väger cirka 4 kg mer än ett vanligt michelin energy saver.

Säg att man kan få ned ofjädrande massan per däck från 13.5 ( fälg) + 14 ( däck) till 10 + 10 kg ...dvs 7.5 kg per hjul...vilket blir 30 kg på fyra hjul!

Izzy           IP: ...[0.162.3]
Antal inlägg22.314 st
Postad/Inlagd2016-11-22 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här kan du läsa om BMW:s originalfälgar, viktangivelser finns för de flesta modeller:

[LÄNK]


Att en minskning av ofjädrad vikt ger större genomslag på bilens "prestanda" än att "bara" minska fjädrad vikt med lika mycket, är ingen nyhet.
Frågan är bara hur stor skillnaden är...

Tyvärr är de flesta moderna lättmetallfälgar rejält tunga mht. "design" - men rätt konstruerad kan en lättmetallfälg vara väldigt lätt. Smidda kryssekerfälgar brukar t ex. vara förhållandevis lätta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.149.36]
Antal inlägg468 st
Postad/Inlagd2016-11-22 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 M Coupé -07
Hej!
Jag bytte till lite lättare fälgar och däck i somras (5kg/hjul).
Jag har inte hunnit köra på dom så mycket än men det som märks direkt, rent fysiskt, är att bilen känns lättare och smidigare, främst vid riktningsförändringar i lite högre farter.
Med det sagt så är styrningen en av Z4M:s bästa egenskaper redan i originalutförande. :)

Det där med multipliceringsfaktorn kan nog stämma då själva känslan är som att bilen bantat totalvikten med mycket mer än de 20kg det fakiskt rör sig om.

Som jämförelse har jag ett par ljuddämpare som är 30 kg lättare än OEM.
När jag byter till dessa känns det knappt, förutom butt-dynon då, vilken registrerar snabbare ax ungefär motsvarande multipliceringsfaktorn ovan! :P
          IP: ...[.128.14]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-11-22 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Tröghetsmomentet för en cylinder ges av det uttryck som Grelle gav ovan. Om man tänker ett extremfall, att navet inte väger något alls och att ekrarna inte vägeer något alls, utan att all massa är placerad allra längst ut, då beter sig hjulet som en cylinder med r1 = r2 och formeln för tröghetsmomentet blir I = mR^2
Om man startar från stillastående och ökar farten så att hjulet roterar med vinkelhastighet w kommer rörelseenergin i hjulet att bli 0,5Iw^2. Om det inte förekommer hjulspinn så är vinkelhastigheten w = v/R, där v är bilens fart och R hjulradien.
Med lite förenklingar av formlerna ser vi då att energin för rotationsrörelsen blir 0,5mv^2, dvs precis samma uttryck som för den rätlinjiga rörelsen hos bilen. Det betyder att i detta fall kräver hjulet exakt dubbelt så stor så stor rörelseenergi om om det varit en lika tung klump som inte roterat. I alla andra lägen blir rörelseenergin hos rotationsrörelsen lägre. Därmed kan det inte bli värre än en faktor två.
Således, monterar man fälgar med däck som väger 10 kg mer per styck kommer bilens vikt att öka med 40 kg, men i extremfallet (dvs när hjulets och däckets massan är fördelad på ett så ofördelaktigt sätt som teoretiskt är möjligt) kommer de tyngre hjulen att minska accelerationen lika mycket som 80 kg i bagagerummet.

          IP: ...[6.237.4]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-11-22 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Har mest brytt mig om utseendet på fälgar tidigare, och rätt dimensioner på ET etc., men nu blir det helt andra prioriteringar. Och RFT däcken som fortfarande sitter där bak skall bli ramen till två blomsterrabatter till våren. Tror nog att pelargonerna kommer att trivas i dem.

Izzy           IP: ...[0.162.3]
Antal inlägg6.382 st
Postad/Inlagd2016-11-22 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Vilken bil är det som du har detta fokus på? Z4:an?

När mina RFT däck är utslitna ryker de direkt. Ser inte fördelar med RFT annat än att de ingår med bilen och kändes slösaktigt att slänga av dem direkt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg918 st
Postad/Inlagd2016-11-22 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -08 (E92)
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
Vad man skall använda beror ju lite på hur man använder bilen också. För prestanda och ekonomi rakt fram vill man ju ha så små och lätta fälgar som möjligt. Ofta kan man även minska lite på bredden för att spara vikt. Det är inte jätteofta det spelar stor roll om man ha 255 breda bakdäck eller 225 breda (om man inte har väldigt mycket effekt).

När man som jag kör bilen på bana också blir kraven lite annorlunda. Då vill man ha så stora fälgar att bromsarna får plats, men inte mer. Däremot vill man ha så mycket bredd på både fälg och däck som är möjligt att klämma in i hjulhusen.


/DJ           IP: ...[165.122]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-11-22 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Hej Grelle,

Z4:an. Tänkte ge mig på väghållningen denna vinter, och har tänkt att optimera bilen för weekendresor.

Det här är min plan:

1. Byta till nya fjädrar/dämpare..har köpt Bilstein B6or, samt nya standardfjädrar.
2. Byta ut RTF däcken bak mot vanliga, samma som framdäcken
3. Hjulinställning
4. Ev. köpa ett fjäderbensstag till framvagnen, framförallt för att ge lite extra styrka
till plåten vid fjäderbensinfästningen som sägs vara aningen klen.

Izzy           IP: ...[0.162.3]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-11-22 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Ursäkta att jag tjatar på om hjulvikter.

Hittade detta på en amerikansk länk:

" Effect of Wheel & Tire Mass on Acceleration
Lighter wheel/tire combos yield faster car acceleration, but how much? A quick search on this forum found someone saying 1 lb lighter wheels means 15 lbs is also saved from the rotational effect ..... not even close !!


------------------ Summary -----------------

A 1 lb weight reduction in the wheel/tire combo will net you a total of about 1.7 lbs saved (.7lb rotational). The absolute maximum total savings would be 2lbs, if all weight saved was ideally at the tire OD. A critical assumption is there is no change in the tire OD.

So the rule is 1.7 lbs net saving for each lb saved in the wheel/tire combo.

------------------ Analysis --------------------

The laws of physics rule here. Energy is needed to bring the wheel/tire mass up to speed (mph) and to spin it to the related rpm. Consider a lighter tire/wheel combo:

m = mass reduction
I = inertia reduction
w = rotational speed
v = car speed
r = tire radius
E = total energy saved by mass reduction "m"
^2 = squared

E = 1/2 m v^2 + 1/2 I w^2

E = E(speed) + E(rotation)

Rotary Inertia is the sum of each bit of mass times it's radius squared. If all the mass reduction is at the tire OD (the theoretical but not practical limit), the inertia reduction is the maximum possible value:

I = r^2 m

The relation between car speed and tire rpm:

v = r w

Combine 3 equations above:

E = 1/2 m v^2 + 1/2 (r^2 m) (v/r)^2

E = 1/2 m v^2 + 1/2 (m) (v)^2

E = 2 x E(speed) ... the 2X limit

So if you drop 10 lbs per corner, the net total weight savings is 4 x 17 = 68 lbs. For a 3700 lb car and driver, that's only a 1.8% change.

The main benefit of reducing wheel/tire or any unsprung weight is handling and comfort, by increasing the tires ability to keep good contact with the road. Total unsprung weight might be 80 lbs per corner, and 10 lbs would be a 13% change ... very significant. "

Izzy           IP: ...[.187.56]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2017-01-22 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Vägde för skoj skull ett framhjul idag...däcket är 16/55/225...Hankook VR2...
och fälgen är BMW style 103

Tillsammans väger ekipaget 18.8 kg.

Känns rätt OK enl. tidigare resonemang...har dock RFL där bak...så kanske kan få ner
vikten 4 + 4 kg bak

Izzy           IP: ...[186.169]
Antal inlägg384 st
Postad/Inlagd2017-01-22 22:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Sedan får man inte bara jaga vikt. En billig fälg är ofta lättare än en dyrare, för att en "kopiefälg" sparar ibland in på material. Lite mindre aluminium, lite billigare tillverkning. Det finns en viss mängd material som behövs för att den skall hålla. Ok, en väldigt dyr fälg tillverkas på annorlunda vis och säkerligen med dyr aluminiumlegering. Bara en liten varning, billigt är ofta lätt, men .......           IP: ...[143.227]
Antal inlägg6.382 st
Postad/Inlagd2017-01-23 07:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Izzy, har du rft däck bak men vanliga fram?           IP: ...[179.122]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2017-01-23 08:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Hej Grelle,

Ja, jag köpte bilen i höstas...satt RFT där bak.
Jag kommer byta ut dem direkt
då jag tar ut bilen.

Izzy           IP: ...[0.162.3]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2017-03-05 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 -03
Har nu kollat däck och fälg ( BMW style 113).

16/50/225:

Framdäck ( ej RFT) + fälg 18.9 kg

Bakdäck RFT + fälg 20,8 kg

Izzy           IP: ...[186.169]
Antal inlägg6.382 st
Postad/Inlagd2017-03-06 12:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Tänker du byta till däck av samma typ (Märke, modell och inte blanda RFT/vanliga) nu i samband med påställning?

Det skulle jag definitivt rekommendera om du har något fokus på prestanda och väghållning.           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen