AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.358

avfettning hjälper inte

im
122
immis
520d -14
jag var och handtvättade min bil på en gds hall för första gången.längst ner vid kjolarna framtill nära hjulhusen och lite baktill så känns det nopprigt.antar att det är asfalt och tjära men gick inte bort när jag sprayade på avfettning o körde högtryck på det,tog även med tvättsvamp när jag tvättade. tips emottages tacksamt.......

immis
MU
917
MUC
M240i - 2023
Prova med Turtle Extreme Prewash istället för avfettning.
Ka
5.642
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Eller någon form av gnuggning med lera (clay) innan tvätt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken typ av avfettning använde du?
Kall-avfettning (petroleumbaserad), miljö-avfettning (alkalisk) eller annan typ.

Gammal kemi-sanning: Lika löser lika!
Dvs. är det asfaltsfläckar = använd kallavfettning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vad har du haft för avfettning? Vid den här tiden på året behövs det kallavfetning för att få bort smutsen. Typ prickbort eller liknande produkter.
im
122
immis
520d -14
Statoil prewash miljöanpassad vattenbaserad avfettning.tog bara en från hyllan i somras visste inte att det kunde vara en större skillnad.den jag köpt är B eller hur?

immis
im
122
immis
520d -14
glömde:tack för alla bra tips o råd +engangemang

immis
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utan att ha 100-koll på just den avfettningen, känns det som att du använt fel typ mht. smutsen på bilen.

Själv använder jag nästan bara kallavfettning - går åt någon dl. på hela bilen i stället för två liter miljö-avfettning (som ändå inte blir riktigt bra)....frågan är om två dl. kallavfettning är mer miljösvineri än två liter "miljöavfettning"!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ju
164
juha01
F10 -15
Vattenbaserad avfettning. Där har du boven.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Ja gör inte som jag iaf. Har en skärm som var knottrig och hade fått rådet att inte använda avfettning på den då den är relativt nylackad, tänkte att jag kunde "klösa bort det väldigt försiktigt med naglarna".
Jo tjosan. Nu ser inte skärmen direkt nylackad ut längre. Ibland blir jag så less på mig själv, vet ju egentligen att jag inte borde gjort som jag gjorde.
Nu har jag antagligen ett polish eller kanske t.o.m. rubbing-jobb framför mig.

Sedan, någon fler än jag som tycker att det är sjukt mycket tråkigare att tvätta bilen på vintern? Dels ser man ju inte resultatet på samma vis som på sommaren då det är ljust, dels är den ju skitig igen direkt man kört ut den, dels tar det mycket längre tid...
Använde miljöavfettning sist dessutom, det blir det inte igen. Som tidigare nämnts typ en hel flaska ändå är bilen knottrig efter behandlingen, fick betala typ 400 spänn bara för halltiden för den tid det tog när jag fick avfetta, tvätta, avfetta igen, tvätta, tvätta igen... Suck. Man lär så länge man lever (men glömmer också tydligen).

Mer jobb och mindre uppsida liksom... Samtidigt vet man att man måste göra det annars kommer pärlan gå i nyanser av brunt inom kort... Jävla salt...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kallavfettning på trösklar och runt hjulhusen kör jag. Vill gärna slippa vaxa hela bilen och lägga på lackskydd efter varje tvätt.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Ja bra poäng, hur gör ni andra? Wax-it-wet t.ex. på vintern?

Själv avfettar jag inte mer än under listerna, har dels tidigare förstört (blekt) lister med avfettning sen tar det ju som du säger bort vaxet.

Hur gör du med dörrarna? Framdörrarna brukar ju vara lika illa som runt hjulhusen...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja blir det för jävligt så får man ju tyvärr ta där med. Men drar mig in i det längsta :-)
Visa användare
2.011
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Något som tar mycket är Biltemas supertvätt.
Tror inte den är miljövänlig då det blir oljeringar
på marken efter det. Vid direkt tjärstänk tar jag
white spirit som en petroleum baserad kallavfettning.
Då är vaxning ett måste på berörda ytor efteråt.
Lite jobbigt men fungerar.

Mvh Jonas B
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Testa Mac124 Prick bort
Fantastiskt bra avfettningsmedel
Har vunnit många tester och är det enda jag använder
Finns på Rusta till bra pris
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Håller med, prickbort är grymt bra men deras pumpflaskor är rena skämtet, dom pajar efter att halva innehållet är tömt så jag har köpt en liten 1 liters tryckspruta från swedol som jag har prickbort i.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hitta ett test:Länk

Vet att SVT gjorde nått för många år sedan också. Finns säkert massvis med tester. Som med allt annat o alla skriver olika om vilket märke som e bäst :-))
Ur
12
Uris/1
530iAT -07
Ett råd är att inte ta kallavfettning ovanför rutorna, då kallavfettningen rinner ner i dörrar och förstör rostskyddet.

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Här kommer ännu ett alternativ:
DL-44 (Kema) heter en aerosol asfaltfirmorna kör med då de slabbat ner fel.
Bara att spraya på för att lösa upp tjära och annat gunk.
Ingredienser: apelsinjuice, etanol och nafta.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Tipset med claybar kan jag skriva under på. Gick över hela bilen i sent i augusti och därefter ett lager vax. Gjorde underverk nere på kjolarna vid hjulhusen, främst fram där det är mycket utsatt. Har även monterat stänkskydd runt om. Allt detta för att inte behöva använda avfettning samt att skydda bilen.
Tvättar efter max 14 dagar ibland oftare beroende på hur mycket jag använt bilen samt ifall jag kört om en saltbil.

@N: Tycker det är en mycket skönare känsla att tvätta på vintern. Då vet jag att jag får spolat bort grus och salt från hjulhus samt tvättat bort smuts och salt från hela bilen. Använder Meguiars ultimate wash & wax som enligt de själva inte ska påverka vaxlagret man lagt på lacken. Använder även Meguiars tvättvantar.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.