Sida 7 av 7
|
|
---|---|
Tryckrör? | |
..och P.S, är "tryckrör" och "laddrör" samma sak? D.v.s det rör som ofta spricker vid ökat laddtryck (eller t.o.m standard laddtryck). | |
aha "Charge pipe". Jag har funderat på det också. | |
@aerobat: du körde med Bootmod3 va? Vilken OBD-kabel använde du? |
|
nej VF Engineering. | |
Lyfter en gammal tråd :) Har sagt att jag INTE ska trimma men är sugen på en downpipe just för lite mustigare ljud och har kommit fram till att en 300 cell blir perfekt för mig. Wagner har en men jag har läst att många har problem med att kabeln till bakre lambdan blir för sträckt. Någon med erfarenhet? Blir ev köp av något till våren :) |
|
Har kört en M2 cs med downpipe och akra helsystem. Det lät INTE bra inne i bilen. Mitt råd blir därför att låta originalsystemet vara. Om du vill ha annat ljud funkar det bra att bara byta ut slutdämparen. Finns i alla prisklasser från under 10000 till 70000. En del kör bara raka rör rätt ut. Har själv funderat på den lösningen då jag (som mång andra) tycker original slutdämpare "hänger ner" för mycket. | |
En 2-300cells downpipe ändrar ljudet radikal till det bättre utan att vara vulgärt, jag skulle starta med det. |
|
Tack båda för svar! En S55 kan aldrig låta bra dessvärre. Slutdämp är för dyrt, har bytt till Kolfiberutblås så tror också det räcker med en 300 cell DP :) |
|
118 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Något att tänka på är att det är ingen jättebra idé att bara ta bort bakre ljuddämparen och sätta dit raka rör. Då förstör man hela bilens aerodynamik. Dels är risken väldigt stor att man för resonansljud då det blir ett stort hålrum som blir som enresonansboc där ljuddämparen tidigare satt. Det andra problemet är som sagt aerodynamiken. BMW har lagt ner miljontals kronor på att få till ett så platt golv som möjligt och få en bra luftström under bilen. Därför ser ljuddämparburken ut som den gör. tar man bort den kommer det bli en jäkla turbulens under bilen som förstör hela aerodynamiken. Troligen går bränsleförbrukningen upp också. Mer lyftkrafter i bakvagnen i högre farter. Inte bra alls. |
Exakt, därav att det räcker med en Racekat :) | |
Du har en poäng där med aerodynamiken. Har inte ens tänkt på det. Kanske väntar på att det dyker upp nån begagnad slutburk på blocket till vettiga pengar. Ibland gör det ju det. | |
118 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ja, innan man gör en massa modifieringar så bör man tänka på varför teknikerna och utvecklarna hos BMW har gjort som dom har gjort. Ingenting är en slump. Ungefär som att sätta på öppna luftfilter i motorrummet t.ex. Sen kan man ha egna önskemål men ofta gör man försämringar någon annanstans men det beror på om man accepterar dessa för att vinna någon annanstans, som fjädring t.ex. Sen är det såklart en kostnad som styr med vissa komponenter när bilen tillverkas. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.