AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.134

M2 trimning

Sida 6 av 7
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Nej, gasresponsen blir i princip densamma oavsett trim. Gaskurvan (elektroniskt styrd) ändras inte.
Och ja, Thor flasher har ett M2 Competition program. Där kan du få samma parametrar på styrning, växellåda, dsc och diff. Men gaskurvan påverkas INTE.
Personligen skulle jag vilja ha en lite mjukare gaskurva på Sport+. Det ska finnas mjukvara för det, men jag har inte testat.
bl
1.991
blixten
325i -88
Ok, tack för ditt svar.
Var köper man en bra 300 cells downpipe för lägsta pris?
Nu har jag en DO88 IC till salu kvar. 5000:- inkl frakt sverige!
Någon med erfarenheter av AK-tuning? Lika bra som stertman?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Har inga personliga erfarenheter alls. Läste dock väldigt mycket innan jag gjorde tuning på min. Ingen tuner som jag känner till kan få ut 410hp på en steg 1 tuning.
de flesta brukar kunna uppvisa 410-425hp/600Nm på en Steg 2 tuning.
Sedan var de inte speciellt billiga heller.
Vilka var inte billiga? Menar du whp? Någon annan som har optimerat hos ak-tuning?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag menade att 8000kr för en steg 1 inte var jättebillgt. Om de får ut 410hp så är det kanske billigt, men det tror jag inte de klarar.
Glöm inte att kolla på moment/effektkurvan också så att du får en bil som är bättre/roligare att köra.
Ingen info om AK-tuning, sorry. Däremot så hade jag min M2 -16 hos Stertman för steg2-optimering för några månader sen. Sjukt nöjd med hur bilen är körmässigt nu. Finns inte en chans att gå tillbaka till original. En bonusgrej är linjär mappning av gaspedalen i alla körlägen, smaken är olika men för mig personligen är det värt guld!

Här finns mätpapper på jobbet de gjorde: Länk

Det är med do88-kylare, IC, tryckrör och en Akra dp med cat (allt satt på både på före- och eftermätningarna)
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Det såg fint ut. Du vet inte om man kan få enbart mappning av gaspedalen?
Det tror jag säkert går bra. Ring Jimmy och fråga!

Jag älskar den linjära mappningen, för mig personligen är den aggressiva alltför aggressiv och den relaxade lite väl relaxad initialt. Plus nu beter sig bilen likadant när jag byter mellan olika körlägen.
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Det är exakt exakt så jag tycker, förutom att i komfort är det ok för mig.
Sportlägena reagerar för mycket på lite pedalläge.

Du har inte testat att mappa om växellåda, diff eller dsc?
Nej, nyfiken på hur diffen skulle jobba med GTS-mjukvaran men inte gjort det
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag kör Thor Flasher. Nu med M2 Competition map på styrning, diff och dsc.
Upplever bättre känsla i styrning och bättre traction. men jag har inte kört på bana.
Jag gillade inte de andra mappningarna av DKG lådan.
Ji
31
Jimmieboss
335 coupe-08
Stertman har ju stage 2 där man ska få ut 540 hk o 830 nm ur en M2 Performance...
Klara den verkligen den ökningen? 830 nm...!
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Kul med mycket effekt, men hur skulle körbarbarheten bli? Tycker 420hk/600Nm kan göra det svårt att få ner hästarna i backen ibland.
si
447
sirtobbe

Bmw M2 competition - 2019
Nån som tänkt på utväxlingen? På E46 M3 vart de ju vanligt med 3,91 utväxling på bakaxeln. Tänk DET på en M2a.......
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Är sen på bollen men vad tyckte ni som körde Stage 1 ett tag?
Tycker bilen känns en gnutta snäll original men orkar inte hålla på med massa hårdvara längre så jag tänkte nöja mig med Stage 1.

Verkar som att MHD inte har något stage 1, bootmod3 verkar inte heller ha detta..
Kanske lutar åt HEX då..
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Har inte testat steg 1, tyckte det verkade ge för lite. Det är ganska enkelt att byte downpipe. Då får du riktig skillnad + mycket bättre ljud.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag förstår, jag nöjer mig dock med steg 1, jag lovar! :)
Är mest inne på att uppgradera tryckröret till nåt bra rör och sen steg 1 mjukvara..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.