AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.167

M2 trimning

Sida 3 av 7
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Så vem är bäst?

MU
913
MUC
M240i - 2023
Det är en liten blandad kompott bland de länkar du la in.
En del är boxar (piggy back) och sen har du t ex ProTuning Freaks där du gå via OBD men det krävs då att ECU först låses upp - precis som Viktor på Schmiedmann skrev tidigare i tråden.

Men åtminstone MHD och ESS Tuning verkar kunna flascha direkt via OBD utan att man behöver skruva något för övrigt.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa två men helt klart är denna typ av modifiering som man helst vill göra.

Däremot så gjorde ProTuning Freaks en mappning på en 135i som jag hade tidigare och den gick suveränt. Men det känns lite sisådär att behöva pilla på ECU med tanke på att bilen ska in på service och liknande framöver.
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Min källa är Länk
Samtliga ska numera kunna låsa upp ECU via ODB. Vet inte om deras hemsidor är uppdaterade än.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag har ägnat kvällarna på sistone åt att försöka hitta mer info i ämnet, men det verkar tyvärr inte som det är den mest optimala plattformen för tuning.

ESS tuning går bort för mig. Var inte imponerad av deras produkter/support när jag kompressormatade min M3!

Jag har kört JB4 på en massa bilar med N54 och även min M5:a och jag har varit skitnöjd. Dock så verkar det knappt ge något med JB4 på M2:an, och det verkar inte som om Terry arbetar aktivt med just M2:an heller. Kan vara intressant i kombination med meth/port injection/störe turbos dock.

MHD såg riktigt lovande ut tills jag fick se en dyno... Länk ser ju inte så kul ut

VF-Engineering Hex Tuning är riktigt dyr och kräver deras egen kabel, så det känns bökigt

Bootmod3 är det som ligger närmast tillhands för min del, ska bara ta mig flörbi inkörningsservicen först... :)

Är det nån som har trimmat med lyckat resultat så vore det kul att höra er upplevelse!

Eller så får man helt enkelt vänta på M2 CS och gå loss på den, S55:an har en helt annan potential!
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Det är helt riktigt, N55 är ganska optimerad redan. Av vad jag har läst kan du få ungefär +50hp med en steg 2 tune.
Dvs sportcat+IC+mjukvara. Vill du ha mer måste du göra större modifieringar, Turbo, bränslepump etc.
Personligen tror jag att jag är rätt nöjd med ca 420hk/600Nm. Det blir svårt att nyttja effekten utom på Autobahn ändå.
Alla verkar kosta ca 7-10000kr. Hex och Evolve verkar bra, men jag skulle gärna ha någon referens.
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Fortfarande ingen som som gjort någon ECU Tune?
Själv lutar jag åt Hex/ VF Engineering.
Sc
8
Schill
BMW M2 -17
Long Beach Blue
Är med sugen på VF/Hex, någon som vet om man måste skicka iväg ECU eller är detr bara köra?

//Jensa
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Du köper deras ODB adapter, läser av din bil, skickar in filen. Sedan modifierar de den och skickar en ny fil som du läser in.
Ska vara enkelt.
Jag har tryckt av en beställning, är på väg nu.
Sc
8
Schill
BMW M2 -17
Long Beach Blue
Kul! vet du hur det blir med garantin?, antar att den ryker?

Såg att man kunde flasha tillbaka till stock, men bmw kan säkert se det ändå?

Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Kan bli problematiskt. Men om, mot förmodan något skulle hända, så måste ju BMW bevisa att det är orsakat av ev modifieringar.
BMW kan säkert se om de verkligen kollar även om den är tillbakaflashad.
Jag har läst på Bimmerforum länge och det verkar inte vara någon större risk med ECU tuning från de mer välkända. De verkar inte pressa ut max utan ha en viss marginal.
Verdi
Njae. Händer nåt och de ser att bilen varit modifierad så ligger bevisbördan garanterat på dig.
wo
77
wolfbane1967
Porsche 991.2 Carrera GTS-19
Du måste väl plocka ur ECU och låsa upp den innan du kan programmera den via OBD ?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Nej, det behövs inte längre.
wo
77
wolfbane1967
Porsche 991.2 Carrera GTS-19
Blir spännande och se om det löser sig då på din bil
aerobat:

Har du planerat att bänka bilen innan o efter?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Nej, kolla bimmerforum. Ett antal har gjort det och hamnar på på +50-60hk = ca 385/390whp.
Sc
8
Schill
BMW M2 -17
Long Beach Blue
aerobat:

Hur har det gått? gick allt smidigt?

//Jensa
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag fick prylarna och det funkade smidigt. Inga problem.
Riktigt bra tryck och ännu bättre ljud.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Spännande! Vad fick du ge inkl. frakt/tull/moms?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Kitet kostade 970USD inkl frakt. Tror jag betalde ca 700kr i moms och tull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.