AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.166

M2 trimning

Sida 2 av 7
@aerobat

Ställbara kitet till M3/M4 återanvänder stötdämparna från bilen för att ha kvar inställningen på det adaptiva chassit och är ett så kallat HAS (Height Adjustable Spring). Det görs av KW med men har inte en atom gemensam med M2:ans. ;)

Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
@Imolarot: då tror jag att jag förstår. För M3/M4 finns Adaptiva dämpare som option + extra tillbehör M Performance HAS fjädrar (KW).
För M2 finns inga adaptiva dämpare som option, endast tillbehör från M Performance komplettsats fjädrar(-0-25mm)+dämpare.

Vad tyckte du om kitet? Hur är det i förhållande till original? Vad kostade det? Var det värt pengarna tyckte du?
@aerobat

Tycker det är kanon. Har det till 95% bara för utseendet och vägrar sätta på endast fjädrar på en M-bil. Monterade kitet innan jag hämtade ut bilen så har ingen aning om hur original är. Men den svänger och styr bättre än något annat jag haft tidigare. Komforten är helt OK, använder bilen dagligen och har även gjort lite europaresor utan att det blir jobbigt.

I Sverige kostar det väl 29 500kr i listpris eller något liknande. Köpte mitt från Tyskland i stället.
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
@Imolarot
Tack igen. Ska kolla på detta. Tänker också använda min till vardags och i Europa.
Men vill ha den tight för bana och slalom ibland.
Och sedan är det det där med höjden och utseendet...
Har du några bilder från sidan man kan få se?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
@imolarot: sorry att jag tjatar, men du har inte bilder med M Performance chassiet?
Du bor möjligtvis inte i södra Sverige?
MU
913
MUC
M240i - 2023
Är väl bara att slå till, Dinan power package med 10% rabatt.
Trevlig effektökning.
Länk
_p
638
_pancho_
Tesla Y Perf. -22
BMW M2 Manuell -17
MB GLE350 DE -21
Verkligen, och inte så blodigt dyrt heller..
Dinan har ju länge snackat om att etablera sig i EU och erbjuda samma garantier som i USA, hoppas det sker snart
Verdi
Vad händer med turbolag och motorkaraktär om man sätter dit en större turbo?
Du har ett lagg utan dess like under 2500 varv (Dinan hade inte ens med de varvtalen i effektkurvan senast jag kollade)

Edit:

Effekt enligt Dinan (nämner inte lagg)

Stock TRQ HP
1750 366 122
2000 371 141
2250 383 164

Stage 4
Dinan TRQ HP
1750 421 140
2000 405 154
2250 420 180
MU
913
MUC
M240i - 2023
Ju större turbo desto mer lagg eftersom det tar ett tag längre tid att få en större turbo att börja "snurra" än ett/flera mindre aggregat. MEN i och med de intilligenta mjukvarorna i nyare motorer så går detta till stor del att ta bort. Inte helt men det är därför man har en växelspak.
Så frågan är hur illa det egentligen är.
Men om man skall "optimera" motorn så kanske det är lika bra att köra "all in"
och stå ut med lite mer laggande.

MU
913
MUC
M240i - 2023
Inget nytt på gång? Måste väl ändå vara någon här på AP som har "trimmat"?
Själv hade jag inga planer på att pilla på motorn så länge garantin finns kvar men inser nu att det är orealistiskt att vänta så länge.
Så - någon på forumet som har någon rekommendation?
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag har monterat Fabspeeds 200cells katalysator. Ljudet är fantastiskt, det borde varit så från början.
Subjektivt något bättre effekt och respons. Det är en smidig uppgradering inga problem med CEL eller annat.
MU
913
MUC
M240i - 2023
Min tanke är väl att i första hand bara köra en mjukvaruuppdatering, t ex Stertman steg 1 som inte kräver någon ändring av hårdvaran.
Finns en hel del olika firmor att välja mellan och nästan samtliga av dessa utlovar runt 420hk och ett vridmoment på strax över 500nm.

En annan fundering är att byta även hårdvara och en anpassad mjukvara för detta – steg 2.
Men det är jag mycket tveksam till eftersom steg 2 varianterna kräver ett mer öppet avgassystem så kommer ovillkorligen bilen att låta mer och eftersom jag ofta kör track days så är risken att 95db-gränsen (som nästan alla banor har) överskrids.
Den extra effekten är då meningslös eftersom man måste hålla igen/ligga på en högre växel.
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag tänker vänta med mjukvaruuppdatering tills efter garantin har gått ut för säkerhets skull. Men ska du ha något vettigt ut av mjukvaran bör du byta DP och intercooler.
Enligt mätningar ska 200 cells DP ge ca 10-20hp utan mjukvara.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
För att göra en individuell mjukvara framtagen i bänk så krävs att man kommer åt att kunna mappa under tiden som man kör.
Vad jag vet så finns det bara ett företag i världen som lyckats att "låsa upp" ECU'n för åtkomst via OBD och detta är PTF i Kanada.
Med deras BootMod3-mjukvara kan man flasha bilen direkt via OBD men deras gränssnitt är inte öppet för att göra egna mjukvaror eller justera några parametrar utan det görs av dem.

På N55/S55 sitter ECU'n monterad under insuget.
Så för att göra en "individuell" mjukvara utan att ha låst upp ECU'n på en N55 kräver att man monterar av insuget och öppnar styrenheten för varje gång man vill justera något i mjukvaran.. (Sannolikt? Nej...)
Om inte det är så att en "individuell" mjukvara menas att den finns färdig och utprovad på någon tidigare modell med samma modifieringar men i så fall så kan du få det från i stort sett vilken leverantör av mjukvaror som helst.
När man installerar BootMod3 så får man en grundmapp först som är framtagen efter den spec på hårdvara som man uppger.
Efter installationen så tar man ett par loggar med deras app eller via laptop och kontrollerar så allt ser bra ut.
Om det är något som behöver justeras så görs det en ny mjukvara och skickas direkt till ditt konto så det bara är att "flasha" bilen och sen skicka nya loggar igen.

N55 med original turbo, JB4, Intercooler, downpipe och luftfilter på E30-bränsle ger ca 380-390whp: Länk
Både BurgerTuning och PTF uppger att N55 ger ungefär samma siffror oavsett om det är en M2, 335, M235... o.s.v.

N55 med uppgraderingsturbo steg-2, intercooler, downpipe, luftfilter och t.ex. BootMod3 eller JB4 ger ca 436whp på 98-oktan: Länk

Att jämföra motoreffekt mellan olika trimföretag kan vara vilseledande då alla räknar väldigt olika på effektförlust i drivlinan.
Det var inte länge sedan jag fick se bänkningspapper på en BMW M4 där man uppgav över 550hk i motorn men ca 470whp i samma diagram....
470whp är snarare runt 500-510 i motorn.
Så fråga gärna efter bromspapper specificerat med whp för att se om ni jämför olika alternativ.

Med vänliga hälsningar
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se
www.schmiedmann.se
MU
913
MUC
M240i - 2023
Superbra info Victor!
Bootmod3, verkar vara fantastiskt. Innebär i princip lika smidigt som Cobb var till N54:a motorn.

Jag såg på PTF:s webb att ni gör den initiala upplåsningen av DME/ECU.
Vill du berätta här på forumet vad ni tar för det eller ska jag skicka ett mejl?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Det är inte riktigt samma sak som t.ex. Cobb då du måste ha en laptop eller deras egen wifi-box ansluten via OBD för att komma åt att ansluta dig till bilen.
Men det är absolut smidigt om man t.ex. börjar med deras "steg-1" mjukvara och senare byter hårdvara och vill uppgradera till en ny map som är anpassad.
Man behöver alltså i så fall inte öppna ECU'n igen utan kan köpa mjukvaran och komma in till oss eller någon annan återförsäljare för att läsa in den om man inte har utrustningen eller vill göra det själv.

BootMod3 kostar 11.649;- inkl. moms om man lämnar in bilen till oss och vi demonterar/monterar ECU'n.

Lämnar man in sin ECU löst så kostar det 8.679;- inkl. moms.

Upplåsning samt 1 map ingår i båda dessa alternativ.

Med vänliga hälsningar
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se
www.schmiedmann.se
Visa användare
866
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Tar upp denna tråd igen då jag sett att ett antal leverantörer gör ECU tuning direkt via ODB (inkl upplåsning).
Någon som testat? Erfarenheter?
Någon i Sverige som gör det?
MU
913
MUC
M240i - 2023
Den enda leverantör som jag har hittat som flaschar via OBD2 är ESS Tuning.
Men du har hittat andra?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.