AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.741

M2 trimning

Sida 1 av 7
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Någon som har erfarenhet av M2 trimning? Chip, avgassystem, kylare eller hjulupphängning. Vore intressant att höra.
MU
924
MUC
M240i - 2023
Jag har också börjat fundera på detta.
Själv kommer jag nog inte pilla på motorn så länge garantin gäller.
Förmodligen blir det ganska omgående lite modifieringar efter jag fått bilen, BMW-performance avgassystem, KW-chassi eller Öhlin, skalstolar.
Sen får man helt enkelt prova ut vad det behövs ifråga om hjulupphägning, krängningshämmare, camberjustering, etc.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Motorn är väl en vanlig n55 med lite delar från s55 (tror det är vevstakar eller något liknande) grundläggande är ju en mjukvara, burger tuning har beprövade piggybacks snacka med Schmiedmann. Bäst kanske ändå är en flashning, TM chiptuning har jag hört gott om där.
Hårdvarumässigt så är intercooler en bra grej. Turbon är nog det som begränsar mest så vill man ta i rejält måste man byta den.
Avgas, jag inte vad som finns men man vill ju öppna så mycket som möjligt så nära turbon som möjligt.

Bilen sägs ha rätt bra kylning så kylare kan man nog avvakta med.

Om du skall köra bana med den så vill jag slå ett slag för bromsbelägg från pagid (rs19 el rs29) och kanske ett Öhlins road & track :)

/DJ
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
ang kylare var det intercooler jag avsåg.
Jag har tittat lite på chip och en del som AC Schnitzer erbjuder ju garanti som till och med kan förlängas utöver fabriksgaranti. Men de är ju dyra. Men jag skulle gärna se ca 420hk 600Nm.
MU
924
MUC
M240i - 2023
Stertman har ett steg 2 kit som ger 450hk och det med original-turbo.
lu
34
lurius
M2 -17
M3 E36 -97

Lutar mot Öhlins chassi, sen Milltek eller Supersprint avgas från turbon. Sen gäller det att hitta någon som är duktig på mjukvara. Vet ej om Stertman är rätt person för jobbet.
MU
924
MUC
M240i - 2023
Drygt 2000Eur för performance-ljuddämpare hos leebmann24.de + 211Eur/st för ändrör i kolfiber.
Någon som vet de svenska priserna?
Bmw.se funkar sådär.
Hamnar runt 40k i Sverige, så inte så mycket att tveka på...
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Lurius

Varför skulle inte Stertman vara rätt? Vem skulle vara mera kompetent i Sverige menar du?

lu
34
lurius
M2 -17
M3 E36 -97

Vad jag har förstått så kör dom färdiga mjukvaror från typ GIAC. Jag vill iaf ha min bil individuellt mappad och körd i bänken. Och det finns många som kan göra det för samma pengar..
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Nej det gör dem inte Mathias gör egna mjukvaror

Länk

Tycker hans egna M3 är ett bra exempel på att han vet vad han håller på med Länk

Ah
18
Ahead
320i -03 M-pkt
Skicka ett mail i Stertman och fråga, Mattias gjorde programvaran i min 1M och kan inte vara mer nöjd.
Sen om det finns fler som gör samma jobb för mindre pengar vet jag inte. Men jag gillar servicen och kontakten med Jimmy och Mattias på Stertman.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Ett annat tips är AKTUNING

Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ingen som har testat Schnitzer eller Lightweight som kan ge en vettig garanti?
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ingen som provat detta?
Länk

I princip samma som M3/M4
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Apropå stertman, vad tror ni om milltek avgassystem. Klart mycket billigare än BMW performance.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Länk

Länk
@aerobat

Jag har M Performance dämparna på min. Men de har ju absolut ingenting att göra med M3/M4. Det är ett KW v3 med lite annan spec från BMW.

@Dm3

Har kört Milltek på 120d, Golf R och lite annat och priset och ljudet har alltid varit bra men har alltid varit massa "drone" (resonans i kupen). Så hade undvikit det som pesten. Köpte först till 120d och tänkte att det nog bara var där det led av detta då priset till Golf R var lockande ihop med utseendet. Men där var det än värre... Även åkt med i två Audi med Milltek och de led av samma sak.
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Imolarot: Ok tack. Men vem gör ställbara kitet till M3/M4? Jag läste någonstans att det var KW.
Visa användare
867
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Imolarot: Förresten; hur är dämparna? Vad kostade de? Är de integrerade så att man kan ställa in dem i menyerna för eco/sport/sport+?
Hårdhet i förhållande til standard?
MU
924
MUC
M240i - 2023
@aerobat, går utmärkt att ställa in både hårdhet och höjd med gamla hederliga verktyg.
Det är helt enkelt ett coilover-kit eller Gewindefahrwerk som tyskarna säger.
Förutom detta kit finns ju även KW (precis som Imalarot säger så är KW:s motsvarighet deras v3-variant) eller Öhlins Road and Track eller Bilsteins motsvarighet.
Själv har jag alltid kört med KW men lutar nog åt Öhlins denna gången. Prismässigt är det ingen jätteskillnad mellan de olika fabrikaten, är man sugen på BMW:s variant så är det alltid en bra idé att kolla på leebman24.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.