AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Batterikabel BMW 120 D - 10

Visad 3.063 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg40st
Postad/Inlagd2016-11-10 18:42
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d -10
Hej,
Min bil startade helt plötsligt inte efter besiktningen i slutet av oktober. Fick kickstarta den mha en powerbank. Batteriet byttes i januari av auktoriserad verkstad, då den förra året indikerade förhöjd urladdning. Jag kontaktade verkstaden och fick en tid för att kolla på batteriet. Jag laddade upp batteriet och trodde att allt var frid och fröjd, så att man skulle kunna åka med den. När jag så skulle starta i förrgår, så ville den inte. Symbolen, den gula med bil på lift, lyste igen. Jag laddade ånyo upp batteriet och lämnade in bilen.
De har felsökt och kom fram till att det inte är batteriet, utan att det är en oxiderad pluspol, under bilen. För att åtgärda detta behöver man byta batterilådan och hela plus kabeln fram till motorn. En operation på pass 15 000 kronor.
Är det någon annan som haft problemet med oxiderad pluspol och att allt behöver bytas?
Någon som har ett tips på hur man kan åtgärda problemet på något annat sätt?
mvh

IP: ...[.176.22]
Antal inlägg2.915 st
Postad/Inlagd2017-01-05 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Det borde väl hålla med att bara rengöra med stålborste? 15 000 kr måste vara en vits
          IP: ...[207.240]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2017-03-13 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550xD, 12
Fyller på med info.
Detta är en sjuka på 1-serien. Två pluspoler sitter väldigt utsatt för angrepp under bilen. Mitt problem var att bilen plötsligt inte startade varje gång jag försökte.
Hittade då felet som beskrivs att plus polen som går till kabeln fram i motorrummet var oxiderad. Plastskyddet var i stort sett förstört av stenskott och diverse. Jag gjorde rent och lade dit en extra bricka för att muttern skulle dra ordentligt och tektylade rejält.
Nu 3 år senare så var batteriet helt dött (5v). Jag bytte batteri för 2750:- och blev förvånad då bilen inte startade utan behövde hjälp med en power bank. Upp på lyften och mycket riktigt samma visa igen, denna gången hade batteriskon i stort sett oxiderat av. Imorgon blir det att byta batteriskon och lappa ihop skiten igen. Aldrig att jag betalar 15000:- för ett konstruktionsfel. imorgon är det klart och då rullar bilen ytterligare några år.
120D-07           IP: ...[141.244]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2017-03-13 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550xD, 12
Vill bara tillägga att BMW i uabtorw:s fall tänkte byta de detaljerna det var fel på inget konstigt med det men man kan kanske erbjuda ett alternativ till 15.000kr.
Problemet kan upphävas med en ny batterilåda (eller beg) tror inte att det är något fel på plus kabeln dock.Men orsaken till problemet går bara att lösa om man byter bilmodel           IP: ...[141.244]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94