Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej, Jag gör en kort undersökning om tankningsvanor och har gjort ett Google-formulär som jag skulle vilja att så många som möjligt fyller i. Lite kort om undersökningen (samma info finns i själva undersökningen): "Denna undersökning avser att sammanställa förares tankningsvanor. Undersökningen består av två frågor. Fråga 1 avser att undersöka hur du betalar för din tankning. Fråga 2 avser att undersöka hur ofta du tankar fullt tank. Med full tank menas alltså att man tankar tills pumpen själv slår ifrån. Fyll i det svar som passar bäst med dina vanor. Om inget svar exakt passar dina vanor, fyll i det svar som är närmast. Båda frågorna är obligatoriska." Länk till formuläret: Länk Stort tack för hjälpen! | |
Vad är syftet med undersökningen? Om man tankar olika på olika bilar, ex privat och firmabil... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Hej! Som beskrivet vill jag sammanställa förares tankningsvanor. Detta för att kunna göra en liten analys på hur vanor vid tankning. Om du har flera bilar där du har olika vanor, som i ditt fall, så kan du fylla i undersökningen flera gånger! |
|
En analys, alltså. Och som skall leda till vad? Inte bara till att stilla din nyfikenhet, antar jag? Vill du berätta lite, eller ... ? /Lennart |
|
Fråga ett får nog spridning i svaren, men finns det någon anledning att inte tanka fullt? Kan bara komma på scenariot att tanka i litegrann om man har lånat en bil av någon annan och vill ersätta det bränsle som gått åt, men kanske inte en full tank om man förbrukat någon liter och det är 50 liter till fullt. Förr i tiden om man använde sedelautomater istf kort så blev det ju inte riktigt fullt - man fick avrunda neråt så att säga, men det var ju inte ett alternativ här, eller är det "kontant vid pumpen"? En annan fråga, som inte ställdes här är hur mycket (eller lite) det är kvar i tanken när man tankar i mer bränsle. Tänkbara svar för att få med många beteenden skulle kunna vara: så tomt som möjligt/så fort varningslampan lyser/kvarts tank/halv tank/tankar varje gång innan jag parkerar Men som frågats tidigare, vad vill du egentligen veta? Det finns ju ännu fler frågor att ställa runt tankning, tex val av tankställe, tidpunkt på dygnet, dag i veckan... |
|
Inne på affären uppstod en spontan och lite hetsig debatt om bränslepriset. Men en ovanligt klok gubbe konstaterade: -Jag skiter i om priset går upp eller ned, jag tankar alltid för en 5-hundring så mig kvittar det! |
|
Haha :) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Transocean |
Betalar med kort Tankar alltid full Vill inte ge några detaljer om rabatter Varför vill du veta detta |
Tack för visat intresse! Det finns säkert fler frågor man kan ställa för att säkerställa datan på ett bättre sätt - och också ha en mer djupgående analys på olika personers tankningsbeteenden. Om jag känner behovet av det (vilket också kanske kommer fram utifrån svaren jag får min lilla undersökning och eventuella diskussioner runt på olika forum), så kommer jag troligtvis göra en större undersökning och på annat sätt (t.ex. genom att utföra fältenkäter på olika bensinstationer). Skälet till att jag gör undersökningen är förstås både att stilla min nyfikenhet men även för lite övning av statistiksamling och -analys för universitetsstudier. Återkom om ni har fler frågor! |
|
Återkom med resultat. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Hej, "skrattande damen", Tänk så bra det hade varit för ditt resultat, om du från början presenterat ärendet som ett elev(?)projekt gällande insamling och bearbetning av statistiska data. Och att du med största tacksamhet såg att vi svarade. Och om du dessutom skulle utlova att här presentera någon sorts analys, när det hela är färdigt, vore succén antagligen total. :) Men berätta gärna mer. Jag tror att du fortfarande behöver sälja in övningen. /Lennart |
|
Sorry, Jag läste "...madam". "Madman" förklarar kanske mer. ;) |
|
som sagts, återkom med resultat och din analys av resultatet. När stänger du undersökningen och när är resultatet klart? Näst fråga, som iaf jag är nyfiken på, är varför man väljer något av alternativen. Främs varför man inte tankar fullt när man ändå stannat vid macken. Är det folk som köpt så dyra bilar så de inte har råd med soppan? Tror de någon ska slanga bensin på natten? Tänker de på cash flow och just in time? Tror det soppan blir billigare imorgon? Vill de spara vikten när de kör...? Svaren kan vara många, så bättre som en öppen fråga. |
|
Jag tror nog att det statistiska urvalet är väldigt felaktigt om man ber folk på "bilentusiastsidor" att delta i undersökningen. Personer här (och på liknande sidor) är helt enkelt inte representativa för snittet av marknaden. Det stora flertalet av alla som tankar sina fordon har nog bara två aspekter som påverkar deras val av tankvanor/tankställen: 1. Priset 2. Bekvämlighet/enkelhet/närhet En liten klick bilentusiaster som troligen är "undantagen som bekräftar regeln" kanske tar hänsyn till "kvalitet" på drivmedlen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Finns det någon annan anledning att tanka på ett visst ställe än 1) tanken är snart slut 2) man åker förbi en mack man har kort hos? Har aldrig ens reflekterat över att tanka under några andra förutsättningar ------- //Lövet |
|
Vid 5-10 liter kvar stoppar jag i kortet och tankar. Inte fullt utan ända upp i röret. Helst ska nivån stå synlig när jag tagit kvittot och ska skruva på locket för att jag ska vara riktigt nöjd. | |
Transocean |
Jag tankar endast på måndagar och alltid hos Shell. Här i Norge ändras bränslepriserna kontinuerligt; dock så att soppan alltid är billigast på måndagar före klockan 12-13, därefter blir den över 3 kr litern dyrare. Sjunker sedan långsamt till torsdag kl. 12-13, därefter sätter dom priset upp igen. Min strömleverantör ger mig 50 öre litern om jag drar ett gratis rabattkort som också ger rabatt hos dagligvaruhandeln, jag drar det kortet före jag betalar med ett kreditkort från Santander...det ger mig 4 % per liter. Det slutar med att jag kan tanka till tyska priser i Norge med norsk lön om jag gör det på måndagar. |
Svarade i enkäten. Tankar alltid fullt när det är några liter kvar. |
|
Hej! Åter igen, stort tack för visat intresse från er alla! Jag är en sån som alltid tankar fullt. När man väl stannat på macken är det bara låta pumpen gå tills det klickar, så är problemet ur världen. Måste säga att jag är förvånad över att det var en ganska stor andel som *inte* tankar fullt varje gång - i alla fall enligt denna lilla enkät. Och precis som ni säger är det kanske inte helt tillförlitlig data eftersom jag frågar en väldigt specifik del av personerna som tankar (alltså bilentusiaster). Om denna undersökning ska göras mer noggrant kommer det med största sannolikhet vara fler frågor - men även en annan metod för att samla in svaren (t.ex. göra fältenkäter ute vid bensinstationer). I skrivande stund har det kommit 164 svar - vilket är långt över förväntan! Önskvärt för en riktig statistisk analys är ju cirka 1000 (tusen) svaranden - men då ska det dessutom vara ett så kallat obundet slumpat urval - vilket jag tyvärr inte når här. Som ett litet försmak på resultatet kan jag säga (till min förvåning) att nära en fjärdedel har svarat att de aldrig tankar fullt. De hade jag aldrig trott! Jag hade tänkt att en del förbetalar en viss summa (vissa automatstationer får man ju välja x antal hundra kronor att tanka för) - men den andelen är mycket lägre (ca 8%) än den andel som anger att de aldrig tankar fullt. Intressant :) (PS. "Skrattande damen" kanske går lika bra, nu i tiderna där man inte ska utgå från folks könstillhörighet :D ) |
|
Vad är anledningen till att man inte tankar fullt? Brist på tid / tålamod? Brist på pengar? Viktbesparing? Förstår inte riktigt om man nu ändå är på macken... | |
Jag ställer precis samma fråga som acey. Har man en lånebil så kanske det bara är aktuellt att ersätta det drivmedel man förbrukat, men så värst ofta lånar man ju inte bil. Varför man inte tankar sin egen bil full begriper jag inte. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.