Sida 2 av 3
|
|
---|---|
Nytt regbevis anlände. Så här beskrivs förändringen som krävde registreringsbesiktningen av Transportstyrelsen: "T31B MOTORN ÄNDRAD MOTOREFFEKT HÖJD GENOM UPPGRADERING AV MJUKVARA URSPRUNGLIG EFFEKT 135KW" |
|
Car.info är en bra site för bildinformation om enskilda bilar. Fann ytterligare en funktion som visar att det endast finns 11 "BMW 320d xDrive Touring 2.0 xDrive 200hk, i Sverige". Länk Inte alla registreringsbesiktigar förändringen, men sannolikt är antalet sålda kit inte stort. |
|
Har nu efter nio månaders väntan äntligen fått fakturan. 16500kr kostade det och ja, jag tycker det har varit värt pengarna! |
|
Har nu efter nio månaders väntan äntligen fått fakturan. 16500kr kostade det och ja, jag tycker det har varit värt pengarna! |
|
Hittat en riktigt bra sida som beskriver en annan (utländsk) ägares uppgradering: Länk |
|
Hur fick du intyget från Bmw Sverige gick du genom ÅF eller räcker det med att maila ? Har ppk på min bil och fick som svar av min Åf att allt var lugnt ingen ny regg eller liknande, frågan är väl om det är lika lugnt om man smäller och vill ha ut försäkringspengarna också : p | |
Generalagenten kommer inte intyga att satsen monterats på din bil utan att en verkstad intygar att de följt installationsanvisningen till punkt och pricka. Min verkstad trodde att det räckte med att de stämplade ett papper som följde med satsen för att bilen skulle godkännas vid registreringen hos bilprovningen. Det räckte inte! Är inte in försäkringsbranschen så jag kan bara spekulera. 1. Din bil totalkvaddas och du vill få ut försäkringspengarna. Skadereglerare ser inte (eller begriper inte) den fula skylten i motorrummet (Performance Pover Kit) och du får ersättning som om bilen var en utan kitet. 2 Skaderegleraren konstaterar att du kört med 16hkr mer än du borde och bolaget anser att du inte försäkrat bilen korrekt eftersom den varit trimmad. 3. Du krockar fronten och kylare, laddluftkylare etc behöver bytas. Verkstan byter delarna till motsvarvande som sitter på bilen. Skulle motorstyrningen vara skadad så byts den mot en originalbox. 4. Tredje fallet men enligt 2. Om din ÅF anser att allt är lugnt så är det ju inget besvar för dem att ge dig intyget, eller? Jag valde att omregistrera bilen för att aldrig få besvär med försäkringsbolag eller verkstäder. Försäkringspremien har inte påverkats alls. All information finns inbilregistret, men bolaget går på 320Xd 2012 när de sätter premien inte hästkraftsantalet. Omregistreringen var mitt sätt att dessutom göra min bil (formellt) unikare samt för att en framtida köpare ska kunna vara säker på att den verkligen är uppgraderad av BMW. Delaken (som placers på luftstyrningen i motorrummet) finns på ebay för 700kr Länk Så en billigare fulchippa bilen, köp dekalen, byt laddluftkylare till en från 325d och den ser och känns vid en snabb anblick ut som äkta vara. Avslutningsvis är jag nyfiken på hur återförsäljen värderade PPK när bilen såldes till dig samt vilken av dina bilar som du har det på. |
|
Äh vad fan drog av ett mail till Bmw Sverige ang CoC intyget får se vad dom återkommer med, har redan varit med om större olycka för ett par år sen och vill ha mitt på det torra ifall det smäller igen. Och det är 340in som rullar med powerkit för den nätta summan 28k för min del finns inga andra alternativ för tillfället om man inte vill åka runt med piggyback system. |
|
Har i dag installerat Performande avgassystemet från BMW. Sammanfattar intrycken i punktform: - accelerationen märkbart snabbare (varvräknaren rör sig snabbare) - ljudnivån från avgassystemet är samma som innan. Mötte före och efter med decibelmätare i kupén på samma landsvägsavsnitt. Det där med att bilen ska låta som tusan över 2000 varv stämmer inte. Provat tunnlar med nervevade rutor och nej det låter inte massor. - bytet mycket enkelt. (bågfil, vinkelslip, hylsa 13 och 15, 5-56 är det som krävs) - utseendemässigt riktigt snyggt. Avgaspiporna grova, men inte överdrivet grova. Är riktigt nöjd med denna komplettering till PPK. |
|
Fick detta sms idag av Bmw, till alla vi som har väntat att få till 190hk jipppiiiii :) Bäste BMW förare, Vi vill härmed dela med oss av en ny produkt till just din BMW. BMW Original M Performance Powerkit motor optimering till din 20d, med alla garantier biberhållna. Läs mer här: Länk Kontakta din BMW Återförsäljare redan idag |
|
Absolut värt pengarna tycker jag😀 Har en320d x-drive 2017 med 600 mil. 190 hk. Efter uppdateringen 206 hk= 151 KW och 430 nm. Haft det snart i 3 veckor Och är supernöjd. 16500:-. |
|
Glömde, registreringbesiktigad och meddelade även till försäkringsbolaget. Troligtvis ingen Höjning av premie. Tog 1 vecka innan Bmw skickade Korrekt dokument till Besikta. Men allt gick Smidigt när det ankom till ingenjören som antecknat chassinummer och mätarställning. Dokument från verkstaden räckte ej! |
|
Körde till BMW-handlaren med min 320xd 2012 PPK och upptäckte att det var JÄTTESTOR skillnad mellan min motor/växellåda och den testade 320xd 2018. Byter ut min e91 till en f31 eftersom jag hittat min drömbil vad gäller utrustningsnivå. Dåch inte imponerad av motorns kraftresurser så det blir en direkt uppgradering av motorn innan leverans. 16350kr-20% rabatt och bilen ska levereras regbesiktigad. Sjukt nöjd att fått PPK så billigt. |
|
Det är ALLTID generalagenten som måste intyga att avgasreningen m.m. Ligger inom gränsvärdena. Verkstadens intyg duger alltså inte. | |
Jag är glad för din skull. Jag skulle aldrig lämna in bilen för trimning till någon annan än bmw. Men ca 13-16 tusen för ca 15hk mer ? Är verkligen jätte osäker. Är det inte bättre att låta bilen va som den är ? | |
Bilen uppgraderas av BMW och ja, det ÄR värt pengarna. Läs tidigare i min tråd så ser du att det inte är frågan om en chippning utan mer ändå. | |
På 320d så byter de även intercooler vilket inte behövs för ca 15hk mer. Vi blir bara "lurade" Tyvärr | |
Transocean |
Samt fläkten :-) Då blir placeboeffekten ännu större. Och så tar dom av lite plast från spoilern; det bidrar till bättre " Performance Braking" :-) Visst är det en blåsning, men många tycker om att bli blåsta och så har dom ju garantin kvar. |
Inte billigt men skall jag öka effekten och lita på att sakerna håller på en bil mellan 300' - 500' så vill jag ha klara papper på allt. Effekten och växlingarna i sportläget är underbar, betydligt bättre en original. |
|
Vi lever i ett fritt land. Vissa av oss uppskattar kvalitet, andra uppskattar pris. Att jag väljer att betala för åtgärden på bil nummer två kan innebära att den kännts väldigt bra, men för den konspiratoriskt lagde så beror det snarare på placeboeffekten..... |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.