Sida 1 av 3
|
|
---|---|
I denna tråd kommer jag att sammanfatta mina erfarenheter. Det finns andra trådar som behandlar kitet, men få som beskriver vägen dit och hur resultatet känns. Min bil har precis varit inne för denna uppgradering. Begärde in offerter från samtliga Autoriserade BMW-verkstäder i Storstockholm (samt Uppsala och Enköping). Konstaterade snabbt att priserna varierade avsevärt samt att kompetensen hos kundmottagare vad uppgraderingen innehöll var högst varierande. Jag är väl medveten om att uppgraderingens innehåll beror på bilens årsmodell, utrustningsnivå samt motor och växellåda. Med detta var definitivt inte något som var känt hos verkstäderna. Ingen kunde lämna pris direkt utan samtliga behövde några dagar för att "kolla med BMW" och sen återkomma med en offert. Vissa återkom aldrig trots upprepade påstötningar från min sida. Vald verkstad låg lägst i pris. Med tanke på prisskillnaden till den dyraste så är jag inte helt säkert på att de tagit med all arbetstid i offerten. För min del spelar det ingen roll eftersom priset är fast. Jag kommer inte att ange verkstaden eller priset. Servicechefen har meddelat att hans medarbetare fullständigt missbedömt arbetstiden. Nästa kund får ett mer realistiskt pris. Bavaria (Danderyd) framhärdade att bilen måste få keramiska bromsar för att kitet skulle installeras. Efter det att jag argumenterat för det absurda i detta så var det plötsligt inte längre ett krav. Både Bavaria och Bilia utmärkte sig negativt genom att först lämna en offert och därefter höja densamma (under dess giltighetstid) med 4 respektive 5.000kr. För den som står i bregrepp att "slå till" på uppgraderingen så är det extremt lönsamt att göra som jag och fråga runt. Mellan högsta och lägsta offert skiljde det 13.000kr! Detta efter det att jag försäkrat mig om att de offererat samma delar. Min förhoppning var att trimmet skulle ge bilen mer "knuff" vid omkörningar i högre hastigheter samt att den skulle orka branta backar utan att växla ner en växel. Kan efter en första provkörning konstatera att bilen känns fantastiskt bra. Växellådan växlar mjukare och lägger i högre växel än tidigare vid jämn fart. Drive känns piggare än vad Drive Sport var tidigare. Känner inte som att jag kommer att använda sportläget speciellt ofta i framtiden. Accelerationen kan väl närmast beskrivas som en hand i ryggen. Efter uppgraderingen så är handens kraft mycket tydligare samtidigt som den trycker på med kraft mycket högre upp i varvtalsregistret. Sammanfattar med att jag upplever mitt Performande Power Kit som väldigt prisvärt. Motorn upplevs som större och karaktären mer som en 6-cylindrig. Jag skulle tveklöst göra om köpet. 😎 | |
Intressant! Fortsätt gärna uppdatera! Vad betalade du? |
|
"Jag kommer inte att ange verkstaden eller priset." Anledningen är att det inte ger övriga någon vägledning i sitt val. Verkstaden som gjorde jobbet på min bil kommer att debitera mer till nästa kund. De kalkylerade med timmar när det i realiteten tog dagar. |
|
Testat 0-100 åt bägge håll, på en hyfsat vågrät väg. 7,8s åt bägge hållen nu, 8,4s innan. Är egentligen mycket mer intresserad av skillnaden mellan 80-120 eller annat lämplig hastighetsökning på allmän väg. 0-100 är mest intressant för de som inte ännu kunnat ta körkort, men var ett bekvämt sätt för mig att se skillnaden mellan före och efter. |
|
Bästa informationen om kitet som jag hittat på nätet: Länk |
|
Transocean |
Jag valde bort PPK just därför att prisuppgifterna var så oprecisa samt att alla ville byta S126 momentomvandlaren mot en likadan :-) Dessutom massa onödiga grejor så som större fläkt, byte av intercooler, bättre kylning för bromsar (ta av lite plast) blaah blaah blaah.Valde en tuning från Länk pris 5900 kr. 219 hk/460 nm, är samma värden som 525D har, skulle inte förundra mig om det är en direkt kopi av BMW:s egen software. Men ok, med PPK har du inga bekymmer om nånting skulle rasa :-) Jag tänkte förresten på dina 0-100 tider....slå av DSC, vänstra fot på bromspedalen, höj varvtalet till 2000 och släpp los. Borde kapa i alla fall en sekund, min behöver 6,4 sek. |
Många som chippar känner inte till att en mängd data lagras automatisk av bilen. Två exempel på det är maximalt laddtryck och maximalt moment till växellådan. Om verkstaden eller försäkringsbolaget väljer att gå djupare in i den information som lagras så spelar det ingen roll om man byter tillbaka till ursprunglig programvara. Bevisen för den tidigare chippningen ligger ändå kvar i bilen. |
|
Transocean |
:-) |
För att kunna registrera in bilen med nya effekten krävs ett intyg från generalagenten. Det jag fick från verkstaden gillades inte av besiktningen. BMW Sverige tar ca 14 dagar på sig att skriva ett sådant. Min bil kommer att registreringsbesiktigas när intyget nått mig efter helgerna. | |
BMW-Otto tack för er recension samt länken du skicka. Väldigt intressant. Nu till min fråga, finns BMW PPK till de nya motorerna. Jag har 320d GT - 16 dvs 190 hk. Hittar inget på BMWs hemsida. | |
Jag tror att det finns även för nyare motorer. Problemet är att verkstäderna i Sverige varit direkt usla på att svara på frågor rörande PPK. Svaren blev motsägelsefulla mellan olika verkstäder alternativt klart felaktiga. Olika generalagenter verkar dessutom ha skilda policys vad gäller vad som läggs ut. Jag hittade information genom att googla och använda google translate för språk jag inte behärskar. Pressreleaser har varit en bra källa till information. |
|
Har försökt googla på det men har inte hittat någon information. Ska försöka lägga mer tid på det. Tack | |
Kunskapen om de där MPPK-kiten verkar vara lite sådär hos återförsäljarna. Det där med att de måste byta till keramiska bromsar var ju onekligen rätt lustigt. Det faller ju liksom på sin egen orimlighet. Alla M5:or har ju inte keramiska bromsar utan "vanliga" och de har ju ca 600 häst, här höjer de ju effekt från 184 till 201 och då måste det plötsligt på keramiska bromsar! Undrar om inte det bara var ett dåligt försök till merförsäljning. Några andra återförsäljare jag pratat med sa "oj fan, de där kitten måste ju säljas på chassinummer" men det är ju inte så unikt för minsta skruv man köper hos en återförsäljare beställs ju på bilens chassinummer. Jag var rätt sugen på att installera det på min gamla 120d cab, men det blev aldrig av innan jag bytte bil. Jag tror att kitten kommer till de nyare årsmodellerna också om något eller några år. De säljer trots allt rätt så bra över världen. |
|
Transocean |
Ja PPK innebär en del dyra onödiga extror och t o m fusk. I mitt fall (2011 E90 320dA) ville BMW montera följande: Byte av momentomvandlare (S-126) till samma som redan sitter i bilen för att hantera 420 nm. Större fläkt med 600w ( 325d har fläkt med 400 w, den samma som sitter i min bil). Bättre kylning till bromsar (man demonterar en plastskiva vänster/höger) 325d/330d/330i klarar sig dock utan denna 1 minuts "uppgradering" Växellådan omprogrammeras Fick ett pris på ca 2400 € för detta i Tyskland och det skulle ge ca 204 hästar/420nm Valde en "tysk tuning" från Thomas Magnus (han är tysk men bor och trimmar bilar på Tjörn), fick 219hk/460 nm för 5900 SEK. Så, lådan växlar bättre än förr (utan byte av momentomvandlare till det som jag redan har :-) ) Lådan blev inte omprogrammerad men växlar som sagt fortfarande bättre än förr Större fläkt behövs inte i Skandinavien, min motor har aldrig gått varm Bättre kylning till bromsar har inte behövts och andra modeller med större motorer har ju samma bromsar som 320d så hela grejen är egentligen bara en blåsning. |
Observanta inlägg från Transocean och AlexanderK. Reflekterade aldrig över varför allt byttes på min bil utan såg det som att jag fick mer för den rejäla hop tusenlappar som det gick på. Eftersom detta är min första BMW så har jag inte heller reflekterat över vad som finns på de motorstarkare 3-seriebilarna. Om 325 klarar sig utan kylda bromsskivor och större kylfläkt så känns det som överkurs på en 320. Sannolikt så har väl tillverkaren valt att lägga till onödiga(?) detaljer för att kunna motivera ett högre pris och försvåra jämförelsen. Momentomvandlaren lär dock vara av en svagare sort i icke 184hkr 320d. Sannolikt därför den byts. Tittar man på vridmomentskurvan så är den slät som en biljardbordsmatta på toppen. Trimningen flyttar upp kurvan (bordsskivan) 40Nm. Vad gäller verkstädrenas kompetens så har BMW mycket att göra. Att de inte bemödar sig att ringa och kolla med generalagenten innan de svarar på kundfrågor som de inte vet svaret på är minst sagt uselt. Ännu värre är att de lägger på saker som en något så när van mekaniker direkt ser är orimliga. Keramiska bromsar, jo det var två verkstäder som påstod att jag behövde det också... |
|
Transocean |
Glömde en sak, BMW ville även montera större intercooler, när jag frågade Thomas på tmchiptuning.com om det vore klokt att ta den marginelt större intercoolern från 325D svara han blankt nej. Frågade sen varför BMW med alla dessa "uppgrades" endast levererar 204hästar/420nm på en 320d så sa han att PPK inte får ge större effekt än nästa tillgängliga motor vilket jag tror kan stämma. Angående momentomvandlaren; ja på modeller UTAN 163/184 hk motorn med 380 nm skall den bytas. Inte på en 2011 LCI. Men jag tror att BMW räknar kallt att de som kör BMW och kollar luftrycket på en BMW-verkstad inte vet vilken momentomvandlare vxl-lådan har :-) |
Transocean |
Angående S-126 omvandlare: Länk |
Följde länken och fann följande för min låda: : 3 (E90) info 320 d xDrive (135 kW ; 01/2010 - 12/2011) 3 Touring (E91) info 320 d xDrive (135 kW ; 01/2010 - 06/2012) 3 Coupe (E92) info 320 d xDrive (135 kW ; 01/2010 - 12/2013) Dvs ingen annan motor till "min" låda. |
|
Bilen besiktigades i dag och ny effekt samt en dragkrok finns nu registrerade hos Transportstyrelsen. Carspect kontrollerade noga chassinummer, motorrummet samt växellådenummer m.m. Det tog 30 minuter innan bilen var klar. Kostnad 800kr. Jag har nu en hyfsat unik BMW och ångrar fortfarande inte åtgärden. |
|
Varför registreringsbesikta dragkroken? Det har ju inte behövts på flera år. ------- //Lövet |
|
Varför inte om det inte kostade mig något extra? Nu syns även dragkroken i registreringsbeviset och monteringen är kvalitetssäkrad. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.