AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
9.255

Barnsjukdomar f46, vad har ni varit med om?

Sida 2 av 2
Några "icke-original" växellådor finns inte. De är tillverkade helt enligt BMW:s specifikationer.
Det är inte så att samma låda sitter in andra märke.

Det ej heller så man kan köp de direkt av tillverkarna.

Mycket fria fanatasier som blir till "fakta":

Billigast är att köpa en begagnade och hoppas den håller. Men till de priserna borde det nästa vara läge att skota bilen.
We
927
Weiman
118i M-Sport -24
Ska3: Ja det var därför jag undrade vad som menades. Även om det är samma låda i grunden, så kan du knappast ta en från en Toyota eller Volvo och sätta i en BMW. Varje tillverkare och modell lär ha sina anpassningar vad gäller utväxlingar, programvara m m.
ma
72
maysula
Z3 1998
218 AT -16
Hejsan.
Jag köpte min 218 i AT 2016 manuell, juli 2016. det var en demo bil som gått 80 mil då.
Jag har nu kört över 14 tusen mil med den.
Det jag råkat ut för förrutom byte bromsar som är en normal slitage grej. Kort tid efter köpet så fick jag en varning på displayen om driv lina, ingenting hände praktiskt som jag märkte av, fick en mjukvaru uppdatering gjord .
En säkring i säkringslådan som sitter till höger vid passagerarens fotutrymme hade ergat och gav dålig kontakt, rengjorde den och allt funkade igen. Jag kunde inte öppna bildörren med fjärrkontrollen , fick ta den manuella nyckeln och sen starta bilen med nödstartaren, vid rattstången.
Så den har inte kostat mig mer än vanlig service, tycker det är mer än godkänt .
Har pendlat 7 mil om dan , mest landsväg , förbrukningen ligger på 0,6-0,65 , helt ok . Upplever den som pigg också, helst med sportläget i.
En än så länge mkt problemfri bil så jag är mkt nöjd , väldigt praktisk också ! Bilar är ett lotteri! Jag har väl haft tur :-)
En
8
Enhörning
218 Gran Tourer -16
Hej!
Jag vet faktiskt inte vad som menas med en "icke-original" men som jag förstod det så skulle den fungera för oss, kan det var en annan tillverkare än Aisin kanske? Men jag har nu även kikat på utländska leverantörer och där verkar man kunna hitta renoverade lådor för halva priset (ink. garanti). Vi ska försöka köra en omgång med försäkringsbolaget eftersom de första varningarna uppkom innan 15 000 mil men är inte superhoppfull.
Jag tror de problem som finns gäller de automatväxlade varianterna av GT och AT och när man läser på Aisins hemsida (växellådetillverkaren) så rekommenderar de ett byte av växellådeolja redan efter 2 år eller 2000 mil, absolut inte "sealed for life" som BMW hävdar.
Har dock en undran, har fått tag på felkoderna och undrar om någon kan "tolka" dem och se vad det är som hänt?

Modules with faults:
ELECTRONIC TRANSMISSION CONTROL(GSAW01) (GSAW01) 6 Faults
4218C1 High transmission oil or transmission control units temperature
4203A1 Gear ratio monitoring, gear 2: Clutch C1 or B1 open incorrectly
4203C1 Gear ratio monitoring, gear 4: 6-speed transmission: Clutch C1 or C2 open incorrectly; 8-speed transmission: Clutch C1 or C4 open incorrectly
4202E1 Gear ratio monitoring, gear 8: Clutch C2 or B1 open incorrectly
4217C1 Gear ratio monitoring, gear 8: Clutch C1 or C3 or C4 jammed
420201 Converter lockup clutch: stuck in open position
DIGITAL DIESEL ELECTRONICS(D70BX7A0) (D70BX7A0) 3 Faults
279800 Radiator blind, limit position open: Detected too quickly
CD9468 Signal (status, transmission control unit, 0x39A) invalid, transmitter EGS
2AF800 Information automatic transmission: Transmission emergency program active

Tack!
Om det går att läsa ut km eller tidstämpling när de inträffade (framförallt de på växellådan) så kanske det går att reda ut händelseförloppet.
En
8
Enhörning
218 Gran Tourer -16
Dessa felkoder uppstod nu när vi körde hem från fjällen och den första varningen kom efter ca 5 timmars körning (drivlina) och sedan efter ytterligare en stund "växellådan överhettad" men att det gick att köra vidare. Vi kom hem med en väldigt hackig växellåda och dagen efter gick bilen inte att köra då den var låst på ettans växel. Milantalet är snart 16 000 mil.
Vi har ju som sagt tolkat "drivlina" (med gul motorlampa) som problem med EGR-ventilen eftersom det varit det alla de andra gångerna, symptomen ganska lika dvs bilen "hackat" eller svarat dåligt vid gaspådrag. Dessa felmeddelande började dyka upp redan innan 14 000 mil.
Men jag blir väldigt nyfiken, alla felkoderna har alltså inte med växellådan att göra?
bl
2.158
blixten
325i -88
Ska3 skrev:
Några "icke-original" växellådor finns inte. De är tillverkade helt enligt BMW:s specifikationer.
Det är inte så att samma låda sitter in andra märke.
Det ej heller så man kan köp de direkt av tillverkarna.
Mycket fria fanatasier som blir till "fakta":
Billigast är att köpa en begagnade och hoppas den håller. Men till de priserna borde det nästa vara läge att skota bilen.

Intressant med folk som anser att att det är fria fantasier att det väldigt ofta (nästan alltid), går att hitta reservdelar med originalkvalitet eller t o m original, till ett väsentligt lägre pris utanför Sveriges gränser. Ingen har nämnt att det skulle gå att köpa direkt av tillverkarna.
TS har ju exempelvis redan hittat renoverade lådor till halva priset med garanti utomlands.
Blixten...det finns inga "ej original växellådor".
Reservdelar kan man säkert köpa ej original men några kompletta växellådor finns inte.
Finns säkert renoverade men det är något annat.

Men att köpa en "original del för 1/3 av priset" är en stor chansning. Risken du får en kinakopia är överhängande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.