Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej på er Jag har haft min 218d Gran Tourer i några månader nu. Köpte den som premium selection ett år gammal med 3k mil på mätaren. Idag 4,5k mil. Tänkte dela med mig av problem jag upplevt, vore kul om vi kunde fylla på med era erfarenheter. Sedan jag köpte den så märkte vi missljud vänster bak i först 60-70kmH. Alltid. Och alltid i den hastigheten. Slutade när vi kom över 75. Jag störde mig på det någon månad och till slut in till Bavaria som testade, hörde missljudet, bokade verkstad och det visade sig senare vara ett hjullager som gått. Efter 4000 mil. Galet dåligt. Har haft problem med att bagageluckan inte går igen ordentligt, har inte automatisk funktion utan bara för hand. BMW hittar inga fel. Men många gånger får jag stanna efter 10 meter för att den varnar att bagageluckan är öppen. Måste ta i för hårt. Idag, 1november 2.5 grader och spöregn så tyckte jag att bilen tog väl lång tid att få igång värme i kupen. Efter några minuter konstaterade jag att INGEN värme kommer. Bara kallluft. Familjen var lagom nöjda att sitta i en kall bil lite halvblöta. Åkte till Bavaria som snabbt kunde kolla på bilen. Visade sig vara läckage i en slang från värmesystemet. Dvs ingen vätska i systemet. Tydligen har slangen skavt mot någon annan del i utrymmet. De kunde laga den provisoriskt och fylla på vätska. Men nu ska bilen alltså in för garantiärende igen. Bytte till vinterhjul förra helgen. Tydligen dålig hjulinställning vänster fram, skiljer 2mm i slitning mellan inner och ytterkant av däcket. Inte hela världen men tappar lätt en säsong av däckets livslängd. I det stora hela är jag nöjd med bilen, men valde BMW igen för att jag inte vill ha problem. Har jag fått ett måndagsex eller är det vanliga fel? | |
Det låter som ett måndagsexemplar. Även om BMW verkligen snålat in kvalitets- och kostnadsmässigt på de framhjulsdrivna modellernas komponenter bör de inte krångla så mycket som din bil verkar ha gjort. | |
Problemet med bakluckan finns även på E46:an och E91:an. Dom verkar köra med samma underleverantörerem för tid och evighet utan att lösa dom problem som uppkommer. Verkligen tråkigt att det ska behöva vara så här på en premiumbil. Ett annat typfel är att bakrutetorkaren slutar fungera. |
|
Har kört snart 5000 mil med min 218d, hittils (peppar peppar ta i trä) ingenting. Har gått som en klocka. Det enda var vid senaste servicen så var det nån åtgärd som de gjorde som de fått uppmaning om, kommer inte ihåg exakt vad det var, de kan ha sagt något om nån EGR-ventil eller nåt. Men som sagt inget som var fel i sig som jag har märkt vid körning utan en förebyggande åtgärd som jag förstod det då strulat på några andra individer. | |
Drygt 2000mil sedan Februari, lite visselljud från A-stolpen på förarsidan samt ett dött kombiinstrument är det som hänt hittills. Visselljudet har ingen lösning än och kombiinstrumentet byttes naturligtvis på garanti. I övrigt mycket nöjd, har kört många BMW modeller innan men måste ändå säga att BMW känslan är där om än en annorlunda sådan. Fantastisk flexibel och stor inuti. |
|
Har bara haft vår Gran Tourer i ett halvår och 1000 mil men inga fel än så länge. Vet inte var påpekandet att det skulle vara delar med lägre kvalitet i de framhjulsdrivna bilarna kommer ifrån. Jämfört med min 320d från 2014 så upplever jag exakt samma kvalitet och känsla i allt från interiör till slitagedelar och då har jag gått igenom bilen i minsta detalj. I övrigt är vi extremt nöjda med bilen och glada att vi valde BMW igen när vi fick behov av en sjusitsig bil (tre barn numera och alltför ofta kompisar eller svärmor som ska åka med). Provkörde 7 olika sjusitsiga bilar innan vi valde denna, bl a Renault Espace (katastrofal väghållning, kändes som man skulle blåsa av vägen trots vindstilla och mycket dålig sittställning i framsätet), Ford C-max och S-max (roliga att köra men gud så tråkig inredning, kändes väldigt billig som Ford ofta gör), Citroen C4 Picasso (luftig kupé men världens fulaste bakdel och billiga materialval även där, fulaste assymetriska tygklädsel som jag sett på en bil någonsin). Gran Tourern är riktigt rolig att köra (lite Mini Cooper känsla vilket kan bero på samma bottenplatta kanske). Trecylindriga motorn i 218i är ett mästerverk, känns som 200 hk med draget i exakt rätt läge och häftigt ljud, känns t.o.m häftigare än min 320d trots 50 hk mindre. Interiören är överlägsen konkurrenterna. Utseendemässigt kan jag säga att det var lite ovant till en början med BMW-njurar på en så hög bil men nu tycker jag att den är riktigt snygg, vit alpinvit lack med tonade bakrutor och svarta 18 tums fälgar gör mycket (originalfälgarna på 16 tum har BMW inte lyckats med så de tänker jag sälja). Utrymmet i baksätet är mycket bra och skjutbara säten är praktiskt. Skönt att kunna fördela ut barnen med en allra längst bak och de andra två på varsin sida i baksätet. Övriga säten (mittsäte bak och ena sätet längst bak) har vi i nedfällt läge utom då vi behöver dem vilket ger bra lastutrymme. Övrigt som vi är supernöjda med: LED-strålkastarna fram och bak (grymt snygga i mörker och fantastiskt ljus framåt), All snygg belysning i dörrhandtag mm (har satt dit LED-belysta instegslister vilket jag gillar skarpt), Nyckellöst (+öppnar bakluckan med en fotrörelse), Park Assist (lyckas perfekt varje gång till skillnad mot många andra märken, se tester på nätet), Ljudnivån i kupén, iDrive. Saker som vi varit lite mindre nöjda med: A-stolpen skymmer en del av sikten (tur att den har autobroms ;), men man vänjer sig rätt snabbt var man ska titta. Nedre delen av instrumenteringen skyms av ratten om man som jag vill ha ratten högt upp. I det stora hela så är vi som sagt supernöjda och får hoppas att inga fel dyker upp för denna bil kommer vi vilja behålla länge. |
|
Hejsan Jag tror att F45 kan räknas in i den här tråden också. Håller med Ranger 99 i det mesta han skriver, men vill säga att jag är inte hundra nöjd med sportstolarna, det har skrivits en del om just dessa stolar i andra trådar. Ryggstöden är kanon men upplever att sidostöden på sitsen är på tok för hårda eller om dom är för låga/ små helt enkelt. Jag får ont i yttersidan av låren under långkörning, tror det är samma problem i andra modellserier då jag har en kompis som har en 320 -10 som upplever samma sak. Gällande Led ljuset är halvljuset mycket bra och hel är väl rätt ok, däremot så upplever jag att många bilister blinkar åt mig för dom tror att jag har heljuset på. Jag känner att jag skulle vilja sänka lysena något men vet ej om det går?! Har haft bilen (218 i -16) sen i somras ,den har gått ca 800 mil och är för övrigt mycket nöjd med den, planerar att ha den mycket länge. |
|
Veckan efter vi köpte vår började motorlampan att lysa och bilen blev orkeslös. Bärgning till BMW Karlskrona där de läste av nyckeln och det visade något med AGR-ventil. När vi hämtade ut bilen va det att kontakten hade hoppat ur! Dock va ventilen bytt tidigare. Märkligt att de behövdes byta på en årsmodell -16 med 2200 mil på mätaren... Utöver det, ingenting. Bilen går som en dröm! |
|
jaa, köpte bilen augusti 2015 med 300 mil på mätaren alltså nästan ny bil. 218 d, automat. Började med att byta AGR vetil 2 ggr. Efter 6000 mil fick vibrationer höger fram vid gaspådrag. Visade si att jag drivaxel var kass, ingen garanti eller goodwill från BMW. nu har jag 8000 på mätaren, felmeddelande när man parkerar bilen o lägger växel i P-läge. Enligt BMW fel på växelspaken, ingen garanti. Lacken på dörren börjat flagna.... Måndag efter firmafesten, exemplar... |
|
Hej! Hittade denna tråd när jag sökte efter andra som har haft problem med växellådan. Vi köpte en fabriksny 218 Gran Tourer diesel med automatlåda 2016. Redan efter ca 200 mil så fick vi felmeddelandet "Drivlina" vilket verkstaden kopplade till att EGR-ventilen var trasig och bytte den. Detta felmeddelande har sedan kontinuerligt dykt upp och vi har bytt EGR-ventilen åtta (8!) gånger under årens lopp (några gånger på kampanj men de flesta för att bilen gav felmeddelande) När bilen hade gått 14000 mil fick vi felmeddelande igen och trodde som vanligt att det var EGR-ventilen, det visade sig dock vara fel på växellådan. Bilen gick in i limp mode och kan numera inte växla. Vi måste då byta ut växellådan för ca 100 tkr eftersom bilen passerat milantalet för att försäkringen ska täcka denna maskinskada. När jag sökte runt på nätet så fann jag många forum i Storbritannien där ägare till 218 har haft precis samma problem med sina växellådor och att detta är en känt fel. Växellådorna är alltså dåliga redan från början och man varnar för köp av denna modell. Jag är förtvivlad eftersom vi köpte denna bil för att kunna ha den under en lägre tid, den är i storleken den perfekta familjebilen men nu har vi en stillastående bil som kommer kosta mer än sitt värde att reparera. Är nu nyfiken på om någon annan har samma erfarenhet som vi med växellådan i denna modell? Går det att på nåt sätt se i bilens logg hur länge det här felet har funnits? Jag tycker det är helt galet att en BMW-växellåda inte håller mer än 15 000 mil. |
|
Är det bmw som lämnat det priset? | |
Hej! Ja, så de är såklart dyra. Jag har nu även fått pris på en låda som är icke original med 12 månaders garanti och en renoverad BMW-låda (11 000 mil) men utan garanti. Båda dessa landar på ca 65-70 tkr ink olja och arbete så fortfarande väldigt mycket pengar. Vet inte alls vad som kan vara bäst att välja i det senare fallet, är icke-original lådorna ok? Eller ska man välja en original men då utan garanti? Skulle vara intressant att veta var den renoverade lådan kommer ifrån, om det är från någon i samma situation som vi. Oavsett så tycker jag det är katastrof att en BMW-låda bara håller 15 000 mil. |
|
Hände mig med på min Active Tourer, kommer inte ihåg exakt miltal men runt 15-18 000 mil var det. Kommer inte ihåg exakta priset då, 2021, men kände då att det inte var värt att lägga så mycket pengar på den, var ju nästan mer än vad den var värd om jag skulle sålt den. Gick ut på nätet och fick den värderad av en sån där firma på nätet som köper in bilar och trots att jag nämnde att det läge att byta låda fick jag mer betalt för den än vad jag hade i skuld på den så beslutet var lätt. Tänker att de sätter i en begagnad låda och eftersom de har egen verkstad så blir det inte lika dyrt för dem som utpriset till kund. Nu vet ju inte jag något om din bil eller din situation men är det verkligen vettigt att lägga så mycket pengar på en snart tio år gammal bil, är det inte bättre att använda dem till att skaffa en nyare? | |
Jag håller med men frågan är vad vi kan få för en bil som inte går att köra överhuvudtaget? Tanken var att vi skulle få en liten peng att investera i nästa bil. Ska man byta lådan och sedan sälja? Framförallt är jag så besviken över BMWs ställning i det här och att växellådan på en premiumbil bara håller 15 000 mil, det är verkligen inte ok. Och som sagt, på andra europeiska forum så framgår det tydligt att detta problem är väldigt vanligt förekommande och att växellådan har ett fabrikationsfel. |
|
Näe, jättesvårt, prova att kontakta några firmor som köper in bilar och var tydlig med läget och se vad du får för den, kanske inte servera dem lösningen på de priser du fått på icke original-låda vs renoverad utan det får de ta ställning till. Risken är ju såklart att du får ett förslag som är jättelågt och inte funkar men då har du ju iaf kollat av alternativen. Inte för du bad om det ;) men jag skulle kört på lådan med garanti, om det inte finns några andra klara skillnader/nackdelar jmf med original, är ju inget kul att köra originalet ett halvår och så rasar den med, även om du säljer den så snart du fått nya lådan på plats måste det vara ett bättre argument ur försäljningssynpunkt att ha en låda med garanti jämfört med att ha en utan tänker jag? | |
Stor tack för input! Vi ska fundera på bilens öde men fasen vad surt det känns. Vi har också en Active Tourer med 10 000 mil på mätaren och den har fungerat prickfritt hittills. Men då är det nog läge att göra sig av med den så fort som möjligt innan den också havererar. | |
Ja fy vad surt, förstår dig, var själv oxå svinbesviken på min. Så nöjd i övrigt med bilen, en av få bilar jag haft mer än tre år, hade den i sex år, innan jag bytte och min tanke då var att köra den några år till, utan lån så att man ”sparade” lite pengar inför nästa bil. Men tji fick jag, hade alltid drömt om en BMW och när den kom var den perfekt för oss som familjebil, galet smart att kunna flytta baksätet när man skulle packa fullt inför fjällresan, kul att köra och även om en del andra purister såg ner på den så hade den rätt BMW-vibe för mig. Men svårt att tro att det blir en BMW igen någonsin efter den upplevelsen. Så nu har man hamnat i en könlös KIA istället, så jag gav helt upp allt vad bilintresse heter och accepterade att man kan ha en bil för att bara åka från punkt A till B :) tror jag…. | |
Vad menas med "icke original"? Det kanske är en fördel då det verkar vara BMW som har mest problem med den här lådan.. |
|
Sant, icke original = ej BMW. Originallådan tillverkas tydligen av Aisin Warner och sådana sitter även i tex vissa Volvo-, GM- och Toyota/Lexusmodeller. Har dock inte funnit att övriga bilmärken har haft samma problem som BMW med dessa. | |
I ditt ställe hade jag försökt ta reda på automatlådans artikelnummer och därefter googlat på det. Ofta kan man då hitta en ny reservdel från de som levererar till bmw, audi etc, till halva eller en tredjedel av priset som en originaldel kostar. Många gånger verkar det som att när en vara passerar landsgränsen och säljs av ett svenskt företag, så stiger priset av någon anledning, många gånger med upp till 50%. Sedan kan man ju undra om det är så att automatlådan skulle servats på något sätt som inte blivit gjort, typ byte av olja vid vissa intervall. Har hört att tex ZF rekommenderar att man byter olja i deras lådor vid 10 000 mil, men bmw anser att det inte behöver göras... |
|
Hej! Tack för tips, låter som en bra idé! Ska kika vad som finns. Vi har följt samtliga serviceintervaller och servat bilen hos BMW, som lekman tänker man att de då följer tillverkarens rekommendationer men det är helt klart möjligt att det inte har gjorts. Jag håller med mape48 om att det är den absolut perfekta familjebilen, bränslesnål och väldigt gott om utrymme, men mycket tveksamt om det blir en BMW igen. Så, nu ska jag sluta gnälla :) och försöka lösa detta på bästa sätt. Jag tackar för all input! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.