AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Vandaliserad bil, var hittar man övervakningskamera?

Visad 2.044 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg216st
Postad/Inlagd2016-10-28 23:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Nu har jag tyvärr redan efter en vecka med min nya M235a fått bakskärmen förmodligen insparkad.

Nu vill jag inte höra om "du får inte filma så osv"

Var hittar man trådlös kamera som spelar in på minneskort medans bilen står parkerad 8 timmar, gärna en sån som bara spelar in när aktivitet runt bilen händer typ rörelsevakt. och om något hänt så kan man koppla minneskortet till datorn och få upp inspelningarna.

gärna en kamera som filmar 360grader eller 2 kameror som man kan ha fram och bak.           IP: ...[124.190]
Antal inlägg1.768 st
Postad/Inlagd2016-10-29 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det finns gott om kameror som filmar framåt och bakåt, men kan inte minnas att jag sett någon som filmar i 360 grader. Kolla vad Blackvue har i sitt sortiment, fått intrycket av att det är genomgående bra grejer.

Så sent som i veckan så ändrades regelverket gällande kamera i bil, nu får du ha kamera när du kör, osäker på hur det är när du är stillastående.

IP: ...[5.81.53]
Antal inlägg14.402 st
Postad/Inlagd2016-10-29 13:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du får bara filma med dashcam om du sitter i bilen. Men nu verkar inte TS bry sig om de lagliga aspekterna ändå ;-)           IP: ...[.56.184]
Antal inlägg10.280 st
Postad/Inlagd2016-10-29 14:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du måste sitta i bilen för att det ska vara tillåtet, annars kommer det att klassas som en övervakningskamera (en av skillnaderna mellan kamera och övervakningskamera är just närheten av en person för att hantera kameran).

Däremot är jag själv intresserad av en rörelseaktiverad kamera som sparar ned på minneskort.

Sitter och funderar, eftersom en sådan kamera självklart kommer att klassas som övervakningskamera och eftersom bilen kommer att stå på ställen där allmänheten har tillträde måste man således ansöka om tillstånd.

Men finns det inte en möjlighet att få ett sådant tillstånd? För att få ett sådant måste syftet med kamera vara att ”förhindra, utreda eller avslöja brott samt att förebygga olyckor” - vilket ju det uppenbarligen är.

Nu har det garanterat skickats in hundratals sådana ansökningar och alla fått avslag - men varför? Vad är det som hindrar att få tillstånd för en sådan installation?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.563 st
Postad/Inlagd2016-10-29 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
Tråkigt med bilen! :(

Netgear Arlo verkar vara en bra lösning som jag själv hade tänkt köpa när Webhallen hade kampanj, men det var slutsålt när jag fick tummen ur. [LÄNK]

Den spelar in baserat på rörelsesensor och lägger upp filmerna i molnet, så du kan kolla på filmerna från din mobil. Det förutsätter förstås att bilen står där du har ett nätverk, så kanske inte är fallet?           IP: ...[114.195]
Antal inlägg14.402 st
Postad/Inlagd2016-10-29 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Övervakningskamera är inte tillåten på en plats dit allmänheten har tillträde. Dvs är det en allmän parkering kommer det aldrig beviljas.

Men strunt i det. Nu verkar främst Shirack vara trött på att få bilen vandaliserad och i Sverige har vi fri bevisprövning vilket innebär att det inte spelar någon roll om filmen kommer från en "olaglig" kamera. Dock undrar jag vad poängen är lite med kameran. Den lär inte avskräcka och på filmen kommer det antagligen bara synas två snorungar med keps och sådana finns det sånt överflöd av att det inte lär spela någon roll.

-------
//Lövet           IP: ...[.56.184]
Antal inlägg216 st
Postad/Inlagd2016-10-29 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Netgear arlo har ja med tittat på men om jag haeethernetenheten hemma så når ju förmodligen inte kamera signalen till kamrorna i bilen.. mest intresserad av att ha de då det skedde på min arbetsplatsparkering och då lär man ju veta vem det är om man har en kamera installerad..           IP: ...[124.190]
Antal inlägg164 st
Postad/Inlagd2016-10-29 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tråkig läsning. Kan du inte lägga upp en bild på skadan? Kan ju trots allt bara vara en parkeringsskada från ett högre fordon eller nått om man nu inte ser en tydlig 44 i plåten :)           IP: ...[4.170.6]
Antal inlägg1.880 st
Postad/Inlagd2016-11-18 10:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Jag lämnar de juridiska aspekterna åt sidan eftersom du uttryckligen ber om det och säger att jag sett kameror på två typer av butiker: dels hos elekronikformor typ teknikmagasinet, kjell&co och likannde och dels i jaktbutiker där de kallas åtelkamera - (jägare lägger ut mat för att locka fram djuren, åtel, och vill filma vad man lockat fram då jägarn inte själv sitter på pass. Hade jag varit du hade jag gått till valfri elktronikfirma med en kravspec och låtit dem föreslå. Sen toksurfat och jämfört priser och prestanda.

Lycka till!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.81]
Antal inlägg912 st
Postad/Inlagd2016-11-18 15:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag vet inte vad du har för förutsättningar, om det går att filma från fönstret eller om du måste montera utomhus o.s.v.

Men har du en gammal iPhone liggandes så finns det en app som heter manything som kan förvandla den till en övervakningskamer som automatiskt laddar upp filmen. Tror den har rörelseaktivering också.

/DJ           IP: ...[165.122]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 55.000:-

BMW 318Cabriolet  -92