AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Tjutande ljud i högtalare

Visad 1.493 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg33st
Postad/Inlagd2016-10-26 21:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
740iA -99
528i -98
Hej!

Har sedan en tid tillbaka fått problem med att tjuter i högtalarna på höger sida av bilen.
Ljudet följer varvtalet på motorn och jag har försökt att koppla ur i stort sett alla komponenter till ljudsystemet, men det försvinner inte förräns jag antingen kopplar ur högtalarna eller stromkontakten som sitter vid vänster baklykta.

Jag har 4:3 huvudenheten utan något extra tillval på slutsteg från fabrik.
Det enda som jag gjort med ljudsystemet är att jag har bytt högtalare till ett par nya från JBL och har installerat ett bluetooth interface(Grom) som ersätter cd-växlaren, där jag testat att koppla bort den sistnämnda.

Någon som har några idéer på hur jag ska gå vidare?

Mvh Grahl

IP: ...[150.141]
Annons
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2016-10-27 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
728iA -98
Förr i världen, när jag var ung så var det ju klassiskt generatorn som störde. Något måste det ju vara eftersom det följer varvtalet. Koppla ur ljudsystemet tar ju inte källan som jag ser det.....           IP: ...[1.188.4]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2016-11-03 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -99
528i -98
Hade också en tanke om att det skulle kunna vara generatorn, men då känns det som att ljudet borde vara i alla högtalare och inte isolerat till de som sitter på höger sida av bilen?

Anledningen till att jag kopplade bort komponenter var för att utesluta att felet kom från en enstaka del av ljudsystemet.

Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2016-11-03 17:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Nu är jag tillbaka hos min käpphäst: radiomodulen, BM24. Din och min årsmodell befinner sig mitt i svärmen av kallödningar i denna enhet. Tjut har jag hittills aldrig hört talas om, men varför inte?
Det brukar oftast handla om bortfallande ljud eller sprakande. Men eftersom du gjort ingrepp i systemet, kanske nya fel kan hitta fram.

Helt klart kan åtminstone ljudfel uppstå i enstaka högtalare.

Alldeles nyss har temat varit uppe här, då också en länk till mektips lämnats av mig. Sök på "BM24". (Skriver på plattan, och då riskerar jag att tappa hela inlägget om jag försöker leta fram länken.)

/Lennart

EDIT: Jag utgår från att felet har kommit långt efter dina "moddar". Om det uppkom alldeles i samband med dem, faller mitt resonemang.           IP: ...[129.143]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2016-11-03 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -99
528i -98
Är det den som sitter bakom CD-växlaren, mot bakljuset sett med en blå och en vit kontakt? För även när jag kopplade ur den så fungerade fortfarande radion och tjutet kvarstod.

Har sett på en del bilder där det sitter en metallåda under navigationsdatorn och den lådan har inte jag. Är det den du menar lenwib?

Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2016-11-03 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,
Den låda, som du beskriver, är videomodulen. I ett originalsystem, med navigatorn MKII, behövs den för att ge bild till monitorn. På den gamla analogtiden kanske också TV.

Radiomodulen, BM24, sitter längst in mot skärmen, bakom en massa grejer som måste bort. Inte särskilt komplicerat, men det gäller att dokumentera eller komma ihåg hur allt sitter. I mitt fall var det först ut med navigatorn och dess antenn-modul, Cd-växlaren och dess monteringskonsoll, videomodulen, telefonmodulen och antagligen lite till.
Sen gäller det att hålla reda på en massa kontaktstycken och hur kablar är lagda.

Jag lossade även larmets lilla lutningsavkännare, men det behövdes nog inte.

Radiomodulen sitter såsmåningom gömd bakom en isoleringsmatta och alldeles innanför vänsterflygelns plåt.

Jag har bilder och lite minnesanteckningar från mitt eget projekt. Delar gärna med mig.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2016-11-03 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -99
528i -98
Okej!

Då blir det till att riva i det i helgen.
Jag återkommer med hur det går.

Tack för hjälpen så länge!

Antal inlägg798 st
Postad/Inlagd2016-12-21 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E21 320i -78
E39 528ia -97 ACSchnitzer
Har också ett vinande ljud i mina högtalare. Har försökt att hitta orsaken i snart 2 år utan resultat. Kopplat ur och bytt plats på det mesta nu. Dock har jag inte gett mig på radiomodulen än så kanske är där felet ligger.           IP: ...[.50.228]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2016-12-21 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Som sagt, problemet med tjut är inget jag har någon egen erfarenhet av, men kanske Grahl har kommit vidare och kan rapportera något?

Positivt resultat eller inte, en avslutning på tråden ger forumet mervärde.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2017-08-02 08:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -99
528i -98
Oj, nu var det ett bra tag sen jag skrev här...

Sedan jag skrev sist så har generatorn skurit och blivit utbytt mot en rekonditionerad enhet från Bosch men tjutet är fortfarande kvar.

Jag började forska lite mer om de vanliga felen med radiomodulen och kom fram till att jag hade 95% av allt ljud genom högtalaren på passagerarsidan och vänster bak var det inget ljud i alls.

Då valde jag att beställa en reparationssats i form av en förstärkarbrygga som jag lödde dit själv enligt instruktion. Även efter detta kvarstår tjutet...

Efter det har jag inte lagt så mycket fokus på problemet, men en tanke jag har är att eftersom högtalaren med största sannolikhet har överbelastats att det är någon kortslutning i denna som orsakar tjutet?           IP: ...[161.201]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2017-08-12 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
750
Har du aux kabeln i varje gång? För på min låter det tjutande/brusande i samband med att aux kabeln är i annars låter det bra.

Om så är fallet kolla [LÄNK]

Bmw _ B Mästar W..D _ 😎           IP: ...[6.80.47]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02