AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.375

Optimera eller inte?

Sida 1 av 4
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag har beslutångest och vet inte om jag ska optimera min BMW eller inte. Såg att GDM optimera för 3000kr och ge min BMW 530d 2008 till 300hk. Mycket intressant. Men ännu mer lockande är DPF off steg 2 som ger 315hk. Tänkte mest på att båda få mer kraft och slipper problemet med igensotad diselpartikelfilter.

Men sen har jag också läst många som har haft problem med sina bilar efter mappning osv...
Är det ingen som kan förklara till mig om det är bra att optimera bilen eller inte?
Sen undra jag om växellådan osv.. klara av det nya kraften bilen kommer få?
Jag har för mig att 530d och 535d har inte samma automatväxellåda??? stämmer det??

Sen omd et är grönt med optimera bilen. Så har jag beslut ångest om jag ska göra en STEG 1 eller STEG 2?? Just det med DPF off att jag måste plocka ned den själv osv.... Jag är inte alls duktig på meka med bilar speciellt detta. Så våga inte gå på det själv. Men då kostar det mycket pengar om jag ska be någon göra det åt mig.

STEG 1 är mest smärtfritt. Åker ditt han optimera .. Färdig! Men risk för igensatt DPF i framtiden.

Nån som kan vägleda mig?
js
1.862
jsn
i5 m60 -24
Tja, personligen skulle jag inte fultrimma en bil, ffa inte en diesel.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det är fantastiskt bra att fultrimma (= "optimera") bilen,
om du har en mycket stark vilja att öka risken för att du ska få problem.

Läs olika forum med lite kritiska ögon, prata med folk som kan ge en nyanserad bild, och du ska finna att det gällande massor av skiftande problem är en väldig överrepresentation på bilar som är eller har varit "chiptrimmade" och/eller "optimerade".

Problemen brukar dock förnekas väldigt kraftfullt (inte sällan på ett nästan rabiat sätt...), både av dem som säljer detta och av dem som har valt att göra modifieringar på sin bil.
Förnekas självfallet av fullt förståeliga skäl..?

Sedan snart 40 år har jag erfarenhet av trimning, prestandaökning, motorsport och tävlingskörning med många olika bilar och motorfordon av de mest skilda slag.
Men jag personligen är mycket glad att jag gjort ett medvetet val att INTE "fultrimma/chiptrimma/optimera" någon av mina privata BMW-bilar.
Men jag har under årens lopp sett massor av dåliga exempel som har fått problem pga att de gjort ett annat val än jag...

Om jag skulle önska en prestandaökning på min BMW så skulle jag byta till en annan BMW-modell eller möjligen "optimera" med hjälp av BMW:s egna PPK. Men ALDRIG genom någon annan s k "optimering".
thekinglives
Frågan är om det är "motoroptimeringen" eller mänskliga faktorn som dödar bilen i förtid?

Att merparten av bilar som optimeras brukas av gasglada piloter är nog ett faktum.

Jag lät optimera min förra bil 535d, blev ingen större prestandaökning, men en mycket trevligare upplevelse med jämt och fint vrid.
Det negativa var att den luktade som en gammal Merca.
Bränsleförbrukningen sjönk med min körprofil 1/dl per mil, långresor snittade jag under 0,6l/mil.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Det är ju i många tillverkares fall defakto så att de använder "samma" motor till olika modeller där endast mjukvaran skiljer. I dessa fall bör ju en optimering omöjligt kunna skada, förrutsatt att den är i linje med tillverkarens mjukvara.

Sen är inte alltid samma motor just samma motor, kan ju räcka att en enda del i kedjan är svagare så sitter man där med skägget i brevlådan.

Annars tror jag ofta det är som thekinglives skriver, många fel på optimerade kärror beror nog på att just de som optimerar görna töjjer på gränserna.. och ibland går över.
BM
451
BMW 580
530D -09
Falsterbo: Dem har inte samma nr och serie siffror. Tar jag 530d part nr och klistra in och söker så finns 535d inte med där att den funkar till den t ex.

530d: GA6HP26Z - W3E , part nr: 24007581583
535d: GA6HP26Z - W1E , part nr: 24007581581

Så det måste skilja sig nåt mellan dem.

Och ja om jag skulle optimera skulle jag valt göra steg 2 med DPF off.

Men nu efter läst ULF530 recension så blev man lite osäker.

Sen har Thekinglives också en poäng i sin teori..

Jag kör normal körning dagligen faktisk. Men när man vill busa på lite ibland så klart man vill ha lite mer kräm. Men mest för att dem säger det sänker lite på bränsleförbrukningen som är intressant bl a.

Så här resonera jag det:

Positivt: Mer kraft, mindre bränsleförbrukning och slipper igensotad DPF som kostar skjortan att byta.

Negativ: osäker om det kommer pajar motorn i förväg eller andra komponenter.

Sen är det det att alla säger så olika..... Svårt detta fan! :)
sa
274
sarli
I4 m50 G26
Min automat i 535d (e60) gillade inte optimeringen efter några tusen mil och jag körde lugna pendlarmil (nästan alltid). Mitt resonemang var att jag nästan aldrig skulle utnyttja det där lilla extra men tydligen slet det mer vid varje växling ändå.

BMW har nog räknat ut vad som är lämplig effekt på bilen i sin helhet i långa loppet. Så klart att det går att trimma men partikelfiltret är bara en del av allt som belastas mer. Förstår ditt dilemma men jag lägger mig röst på otrimmat.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Nått som aldrig kan gå i hop är kombinationen mer kraft mindre bränsle
Enda möjligheten till det är att verkningsgraden i motorn höjs
Och hur trollkonstnärerna i sina garage kan lyckas med det vet jag inte då biltillverkare har ett stort antal experter som har som arbetsuppgift att jobba just med minimering av bränsleförbrukning och utsläpp
Mer effekt kan bara uppnås genom att förbränna mer drivmedel.
Men tydligen så fixar dom det magiska med att med minskad förbrukning få mer effekt. Konstigt för vore det så så borde ju en 550d dra jättelite soppa.
Men så klart tar man samtidigt bort alla former av rening så sjunker förbrukningen
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Nått som aldrig kan gå i hop är kombinationen mer kraft mindre bränsle
Enda möjligheten till det är att verkningsgraden i motorn höjs
Och hur trollkonstnärerna i sina garage kan lyckas med det vet jag inte då biltillverkare har ett stort antal experter som har som arbetsuppgift att jobba just med minimering av bränsleförbrukning och utsläpp
Mer effekt kan bara uppnås genom att förbränna mer drivmedel.
Men tydligen så fixar dom det magiska med att med minskad förbrukning få mer effekt. Konstigt för vore det så så borde ju en 550d dra jättelite soppa.
Men så klart tar man samtidigt bort alla former av rening så sjunker förbrukningen
BM
451
BMW 580
530D -09
Sarli: tog du bort optimering sen eller? Och vad exakt gick snett för dig??

Ja fan men hur kan så många vara nöjd med optimering va jag läst recensionen. Man blir inte riktigt klok på detta snart.
sa
274
sarli
I4 m50 G26
BMW 580: Den började spöka. Missljud vid växlingar under gaspådrag (lock up gissar jag som inte orkade med momentet) och varierande varvtal vid jämn hastighet. Bytade olja men hjälpte inte. Tog bort trimmet och allt blev bra men slitaget fanns ju redan där.

Även motorgången blev i mitt tycke något sämre. Även om det blev mer krut. Vid fullgas (höga varv) kände jag inte så stor skillnad mellan trim och otrim men vridet blev betydligt bättre.

Lite offtopic: Hade en Ådi 2,7t och min kompis en Ådi 2,7t som var tjippad. Min gick bättre till "vardags" men hans var mer ketchup :) Var ju bensinare dock...
BM
451
BMW 580
530D -09
Sarli: OK. Hade du Lci eller pre-Lci?? Hur mycket mil hade den gått??
sa
274
sarli
I4 m50 G26
Jag hade pre-lci. Lci fick bättre låda har jag läst men vet inte på vilket sätt. Hade den från 2k mil till dryga 10k (knappt 3 år). 2-3k mil med trim i början.

thekinglives
Goc: regenerering av pdf tar väl lite diesel? Högre verkningsgrad utan pdf låter inte heller osannolikt.

BM
451
BMW 580
530D -09
Sarli: jaja ok. Enligt va jag ha hört är det mer "säkrare" optimera en Lci.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Behövs inte PDF vid besiktning och dylikt?

BMW 580
530D -09
Enligt många så mår motorn bättre utan dpf:en .....
BM
451
BMW 580
530D -09
Sen är en faktum man kanske borde tänka för är: om det skulle visa sig att optimering skulle vara dåligt. Hur kan olika företag fortfarande överleva i branschen?? Dör exempelvis såna stora som BSR ha ju säkert sålt hur många som helst ju....

Sen fick jag en förklaring från GDM: vad tror du dem auktoriserad bilmärke ha sin egen trim märke/bolag som M-performers , Volvo har polestar, osv..... enligt gdm gör dem samma sak som dem.
Det låter ju inte helt fel heller. Eller vad tycker ni??
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Jag hadde tidigare en optimerad 520d f11 LCI
BMW PPK, enorm effektökning till 200hk och 420 NM :)
Det jag värdesatte med det var framförallt att alla garantier fanns kvar, den mycket trevligare programvaran i växellådan och betydligt mindre turbo lagg vid gaspådrag. Men en raket nej, värt pengarna ja, faktiskt.
Inte nått fultrim utan helt ny motorstyrning och större intercooler. Allt så klart väl utvecklat av dom som byggt motorn och anpassat för att få en förändrad karaktär ( lite rappare ) på bilen utan att det försämrar bilens hållbarhet.
Det som du riskerar med fultrim är, så högt vridmoment att transmissionen pajar, turboaggregat som övervaras ( ja dom har ett maxvarv som inte bör överskridas, lager och belastning på roterande delar som dom inte är dimensionerade för )
BM
451
BMW 580
530D -09
Goc: vad innebär ppk? I mitt fall så försvinner garantin (1år) men i värsta fall kunde GDM återställa till original igen. Så garantin inte märker bilen ha varit optimerad.
Fick du byta intercooler och ny större turbo?

Tog du bort dpf:en?

Vad fick du betala??
Go
295
GoC
MB GLC 220d
PPK är Bmw M-power original trim. Monterat på BMW verkstad när jag köpte bilen 2014 års modell, skrev inte det. Självklart togs inte några grejer bort som behövs för rening av avgaserna. Typbeiktade den oxå med trimmet. Likvärdigt med Volvo polestar. Kostar mellan 10-15 tusen.
Skulle aldrig komma på att fultrimma en BMW som dels har stort effektuttag från början och är svindyra att reparera om något pajar.
Men summa summarum så fick jag i stort sett en 525d prestandamässigt för betydligt lägre kostnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.