AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Saker i trafiken som stör mig.

Visad 13.136 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg578st
Postad/Inlagd2016-10-05 07:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
God morgon kamrater!

Klockan är i skrivande stund 06:01 och jag har precis avklarat en sju mil lång strapats norrifrån med slutdestination Göteborgs hjärta. Mitt kontor. Vanligtvis brukar trafiken vara görlugn så här dags med inga eller väldigt få störningar, men inte idag. Ögonbrynshöjande många idioter ute på vägarna och fler än vanligt betedde sig som otorkade rövhål. Låt mig helt utan inbördes ordning lista några av vilka jag menar, och vad som irriterar mig i trafiken.

1) Folk som ligger i högerfilen och segar bakom exempelvis en lastbil och som helt sonika kastar sig ut i vänsterfilen oavsett hur litet utrymmet är mellan mig och framförvarande bil. Död åt er. Lär er byta fil när det finns utrymme så slipper jag stå på bromsen.

2) Små hantverksbilar. Deras Berlingos med 75hk gör inte mer än 130 men ändå ska dom försöka köra om allt och alla hela tiden och i varje uppförsbacke sackar dom efter igen.

3) Folk som inte vet vad farthållare är. Jag kan ligga med min farthållare satt på 140 mil efter mil men ändå köra om samma bil femton gånger. Hur orkar dom?

4) Lastbilar med öppna flak som spottar ifrån sig grus och sand. Hamnade i två sådana stenregn idag och fick front o ruta blästrad. Tack för det.

5) Idioter som ligger i vänsterfilen i 110 och cruisar helt utan uppsikt bakåt.

Jag själv gör inga av dessa sakerna som jag listat här ovanför. Däremot gör jag säkert saker som andra stör sig på så nej - jag är ej felfri.

Vad har ni att tillägga?

Mvh           IP: ...[.37.180]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-10-05 07:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
6) Det är vanligt med rondeller där det finns övergångsställe i utfarten. En del personer lämnar helt riktigt företräde för fotgängare som korsar på övergångsstället, men stannar så långt från övergångsstället att de i onödan blockerar biltrafiken i rondellen. Samma fenomen kan ses i många vanliga korsningar också.

7) Människor som blir stående som får bakom en buss som stannat vid en hållplats. Därigenom blockerar de bilister som på ett sansat sätt vill köra om bussen. Jag tror inte heller bussförarna gillar att ha en lång svans av bilar efter sig.           IP: ...[209.219]
Antal inlägg10.321 st
Postad/Inlagd2016-10-05 08:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i Touring -01
Folk som blinkar vänster före , genom och ut ur rondellen på tredje avfarten.           IP: ...[4.94.59]
Antal inlägg506 st
Postad/Inlagd2016-10-05 08:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i Touring(E46)
Cadillac CTS Coupé
Undertecknar på allt som hitintills sagts!

IP: ...[.251.57]
Antal inlägg989 st
Postad/Inlagd2016-10-05 09:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e91 335im Touring LCI -11

Seat Leon x-perince TDI 4wd -16

Fiat 500X -17

http://www.garaget.org/madick1
Och tyvärr är dem största idioterna därute alldeles för ofta BMW förare som skiter i allt vad heter blinkers, heldraget och som bara måste om till varje pris för att sedan korsa två filer och svänga av på nästa avfart. senast imorse på Söderleden i GBG kom en E90 320D med Nurburgring dekal förstås som korsade heldraget utan att blinka och drog rätt in framför mig i min lilla compact så jag fick bromsa in och göra plats åt idioten. Kom han snabbare till jobbet än mig? Nja kanske någon enstaka sek. är det värd det att alltid köra på detta viset eller hade det gått lika fort att planera körningen eller gå upp 5min tidigare kanske?

Man ser dem varje dag inte bara BMW förare förstås men dem är tyvärr överrepresenterade idioterna som måste tränga sig i sista stund istället för att blinka och lägga sig i rätt fil lite tidigare. Följden blir bara att alla andra får bromsa in kraftigt med fler köer som följd. Man kan till 99,9% säkerhet se vilka dem är när dem kommer flygandes i ytterfilen samtidigt som dem letar en lucka att i sista stund kränga in sin bil i.

IP: ...[.70.154]
Antal inlägg21.800 st
Postad/Inlagd2016-10-05 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gamla gubbar i keps.
Hipsters i skägg och hatt.
Kärringar i bil.
Fjunisar med en halv dosa snus under läppen och ett avgasrör grovt nog att stoppa in små hundar i och som är tillverkat av en rörmokare.
Dieselbilar som förpestar luften.
Alla som kör Volvo.
Alla som kör Audi.
Alla som kör....något annat märke än BMW.
Alla andra som kör BMW....

Äh, jag hatar alla andra i trafiken - det blir lättare så! ;)

Jag har generellt slutat att irritera mig på alla idioter som gör dåraktiga saker i trafiken och ser numer alla andra som "mot-trafikanter" och försöker därmed hålla en aktivt defensiv profil där jag förutsätter att vilken mot-trafikant som helst kan göra vad som helst, när som helst.

Den enda jag dock kan ändra på, är mig själv....

Men jag erkänner att det händer att jag blir irriterad när någon gör något extra korkat som framförallt kan gå ut över min säkerhet! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[9.91.27]
Antal inlägg3.699 st
Postad/Inlagd2016-10-05 10:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Bra inlägg Johan B.

Generellt kan man väl sammanfatta att det kollektiva kunnandet därute vad gäller framförande av motorfordon är långt ifrån tillräckligt.

De mängder av misstag som mina medtrafikanter gör tar fram mina sämsta, diskriminerande sidor - då jag ju märker vilka som mest "felar" i trafiken, Top 3:

- Kvinnor (Ett fall av inget intresse => Ingen kompetens..?)
- Nysvenskar (Mycket attityd, litet ödmjukhet är en farlig kombination)
- Manliga & malliga Svenssons av övre medelklassen, som är ute o luftar sin nya värstingdiesel / Tesla, ska fram till varje pris för att häva sin överlägsenhet!

Grov generalisering, förstås - men....alltför sann, ofta.

//Sani (strävandes mot perfektion)

IP: ...[229.130]
Antal inlägg4.589 st
Postad/Inlagd2016-10-05 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Panamera 4S -14
Golf -14
Stör mig på alla Skoda/Toyota/Hyundai som kör 30-35km/h på 40 väg. Har lust att preja *Grrrrrrr*

IP: ...[5.68.61]
Antal inlägg983 st
Postad/Inlagd2016-10-05 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3
Ligga i vänsterfilen utan att gå åt sidan eller utan att ligga nära framförvarande bil. Resulterar i två saker. 1 jag ligger 14mm bakom kofångaren tills dom ökar eller går åt sidan, efter någon minut är även helljuset på. 2. Jag kör om på insidan.

Fattar inte hur svårt det kan vara, håll trafikrytmen i vänsterfil eller ligg till höger.

Det hände mer och mer att jag använder hornet också.

(Det underlättar med mer effekt än de flesta då dom givetvis gasar fullt när jag kör om på insidan) Detta är 2-filig 70-väg vi pratar om.

(Sedan är jag allmänt aggressiv i trafiken men alltid lugn utanför bilen, konstigt fenomen så även jag är inte perfekt :))           IP: ...[.219.22]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-10-05 10:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kvinnor med mobilen i högsta hugg är farligast. Har sett det överallt. Från motorväg till stadstrafik. Mobilen i höger hand uppe vid ratten och blicken fokuserad på mobilen snarare än trafiken. Säg så här, de stannar inte vid övergångsställen direkt. :)

Det där med att folk svänger ut i vänsterfil när man minst anar det brukar jag ta höjd för. Ligger det en bil bakom en lastbil eller nåt och jag närmar mig i vänsterfil så har jag stenkoll på bilen bakom lastbilen. Vet att den när som helst kan svänga ut utan att se sig för.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.571 st
Postad/Inlagd2016-10-05 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Normalt förstår folk att man ska ligga i vänsterfilen när man ska svänga vänster, men när det handlar om tvåfiliga rondeller ligger många i högerfilen när de ska ta tredje avfarten/svänga vänster.

Fast det som stör absolut mest, väcker mest irritation är såna som inte visar nån hänsyn (som ex tidigare i tråden), kör upp i arslet på framförvarande och blinkar med helljuset, och tror alla bara ska häva sej undan. Och kör om på insidan.
Fullkomliga idioter! Såna skulle ju överhuvudtaget inte få köra bil, och det är ju inte bara förstagångsväljare det handlar om.
(Man vet inte vad man skulle göra med dom.)

I jämförelse med det, är det väl nästan mest komiskt/sorgligt med sistagångsväljare som kör med konstant blinkers.

Överhuvudtaget irriterande när folk inte kan hålla avstånd - det är en säkerhetsfråga.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[220.190]
Antal inlägg983 st
Postad/Inlagd2016-10-05 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3
@Sverige, är du en sådan vänsterfilsparkerare :). Jag gör ju inte så om du har bilar framför men man måste ju kolla i backspegeln, vänsterfilen är en omkörningsfil.           IP: ...[.219.22]
Antal inlägg14.421 st
Postad/Inlagd2016-10-05 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sverige: Körskolan lär numera ut att det är helt okay att ligga i högerfil i en rondell och svänga av vid tredje avfarten. Vansinne.

Problemet med rondeller är att det finns två olika grupper som fått lära sig att köra på helt olika sätt. När jag tog körkort sågs rondellen som en fyrvägskorsning. Numera anses den vara en enkelriktad väg med helt andra regler.

-------
//Lövet           IP: ...[.56.184]
Antal inlägg14.421 st
Postad/Inlagd2016-10-05 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
För övrigt glömdes en kategori i ovanstående lista: Mittfilsåkarna. Runt Stockholm har det blivit så jävla märkligt att mittfilen nu går långsammast och både höger och vänster fil går snabbare än mitten. Där ligger alla lastbilar, släpvagnar och annan skit. De ska för f-n ligga till höger!

-------
Antal inlägg570 st
Postad/Inlagd2016-10-05 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det finns ju pilar som markerar hur du får köra ut ur en rondell. högerfil = rakt fram eller höger, vänsterfil = rakt fram eller vänster. Hur kan man då lära ut att det är ok att styra ut i 3e avfart i högerfil? Detta är för mig en gåta och något jag ska hålla färskt i minnet. Rena vansinnet..

// Jonas

IP: ...[0.2.253]
Antal inlägg902 st
Postad/Inlagd2016-10-05 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Håller med TS på alla punkter
Om man ligger med farthållare kör om en bil och sedan själv blir omkörd av samma bil och för att man sedan får köra om samma bil igen osv några ggr till så kan man ge sig fan på att det är en tjej :)

Sen har vi alla jävla idioter som ligger i mittenfilen när det är 3 filig motorväg. Folk fattar inte att de ska gå in så långt till höger som möjligt. Inte ens när tempot till höger om dom verkar vara högre än deras eget . Under helgerna när alla söndagsbilister är ute och kör så är det ju en extrem trafikfara och ligga i mittenfilen och såsa...           IP: ...[.60.130]
Antal inlägg14.421 st
Postad/Inlagd2016-10-05 19:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
JcN: Om det är tvåfiler och ingen markering i marken så är det ok att svänga vänster i höger fil.

-------
Antal inlägg201 st
Postad/Inlagd2016-10-05 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 -08
Om jag nu skall kolla pilarna som markerar körfältet så kan jag ju inte kolla Facebook...           IP: ...[.42.147]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2016-10-05 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT X-drive -17
Ogillar också mittfilsåkandet starkt. Tror dock att det delvis är skapat av att man bygger vägar där den filen längst till höger blir en avfartsfil. Finns väldigt många exempel på det och jag kan inte förstå att man bygger så. Det naturliga hade väl varit en avfart samt att vänsterfilen försvinner om det ska gå från 3 till 2 filer?           IP: ...[248.141]
Antal inlägg3.037 st
Postad/Inlagd2016-10-05 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Utöver det som nämnts ovan så blir jag fullständigt rosenrasande av lastbilar (primärt östeuropeiska trailerdragare) som kör om andra lastbilar på motorväg - helst i uppförsbacke. Jag pendlar upp och ner på E6 mellan Varberg och Falkenberg varje dag och råkar ut för sattyget nästan varje dag. Det värsta exemplet är en omkörning som påbörjades vid en påfart och avslutades vid en annan drygt 2 km längre fram.

/Masten           IP: ...[3.85.63]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2016-10-05 23:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
318d E91 -10
skönt att höra att man inte är ensam att generalisera ute på vägarna! :)           IP: ...[.239.86]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07