AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Hyllning till BMW E38

Visad 3.924 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.979st
Postad/Inlagd2016-09-28 11:23
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
Jag har haft svart E38 sedan 2004 och vill bara berätta - och kanske inspirera andra - om min E38, och det senaste tillskottet till den:

Jag hittade Alpina Softline 20-tumfälgar av Autopower-medlemmen Abbe. Efter telefonsamtal och en bilresa från norra Sthlm till Gävle kunde jag snabbt konstatera att Abbe inte på något sätt överdrivit fälgarnas skick för att få sälja dem, utan snarare underskattat dem. En av fälgarna var i skick som ny efter en renovering hos Intera (p.g.a påkörning, försäkringsskada), och de övriga tre var i det skick man kan förvänta sig av 18 år gamla fälgar. Inga skrap, men lite lackskador, matt klarlack etc. Dessutom medföljde ett extrahjul för reserven. Däck i ganska bra skick, halva livslängden kvar ungefär.

Mycket pålitlig och bra person vår vän Abbe - tack för god affär Abbe ! (som f.ö. kör 745 E65 precis som jag själv också - gäller att ha två 7-or om den ena skulle vara på verkstad :) )

Jag lämnade in de tre orenoverade fälgarna på Intera och fick tillbaka dem för två dagar sedan. Det är jättekul att ha Alpina 20 i nyskick, med navkåpa med lås och nyckel.

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder på Autopower, annars hade jag kunnat visa hur bilen ser ut med Alpina-fälgarna monterade. Även resten av bilen är ganska sevärd för en E38-entusasit tror jag.

Bilen är en långvariant, en svart 740 iL med tvåfärgad highline-liknande inredning. Highline var ett tillval de senare åren och bestod av ljusbeige skinnklädsel (ljusare än den vanliga sandbeige, nästan vita) med blå pipes insydda, svarta mattor och tvåfärgade dörrklädslar.

Det är champagne-färgade contourstolar och baksäte med blå isydda pipes, svart matta, svart innertak i alcantara, tvåfärgade dörrsidor (highline) i svart / champagne helläder (grepp och allt klädda i skinn) och interiörlister i högblank valnöt, champagne läderklädd mittkonsoll med sömmar, skinnklädd svart instrumentbräda och skinnklädda champagnefärgade handskfack och pistolfack. Originalratten är omstoppad med tjockare grepp och klädd tvåfärgat i champagnefärgat nappaläder och svart alcantara (även på airbagen), 16:9-skärmen med MK4-GPS.

Nyrenoverade strålkastare med friska ballaster och nya xenon-lampor, nya täckglas och packningar samt angel eyes och nya blinkers i vit/klar form som matchar strålkastarna tycker jag.

Jag hittade instegslister i krom/highline och grepphandtag i ljusbeige läder/trä med tjock klarlack som jag tror matchar det svarta innertaket fint. Har även Alpina-stripes liggande som jag tänkte skulle på karossen.

Yttre dörrhandtagen är belysta (vitt) och inre dörrhandtagen och förvaringsfacken är belysta (orange).

Det finns många fina E38 tycker jag, och det finns många bilar med mer utrustning än min -- det vet jag -- men det jag tycker är så kul med den, är att hitta nya (begagnade) delar att komplettera den med, och att fixa och planera för förbättringar. Det är inte särskilt dyra delar till dessa bilar, och en rätt trevlig hobby. Särskilt mörka, snöiga vinterkvällar när man längtar efter våren.

Just nu planerar jag för vårens projekt: att klä skuffen i antacitfärgad alcantara och att byta högtalarelementen i DSP-systemets subwoofer som ligger i hatthyllan. Jag ska i med fyra nya 5.25-or för att få ett rejält bastryck utan att behöva ha en baslåda och slutsteg i bakluckan. Jag tänker också byta stötisen bak eftersom jag inte vill ha synliga ändrör. Jag tycker inte det passar på en 7-serie personligen (om det inte är väldigt diskreta, smäckra ändrör), så jag tänker kapa de som sitter på bilen nu och sätta dit en stötfångare som inte är söndersågad. Inte ens Alpina B12 har snygga ändrör tycker jag. Det förstör hela bilen, man vill ju inte förknippas med M3 och M5 om man kör 7-serie (även om de är fina bilar).

Modellen är fortfarande den överlägset snyggaste 7-serie som BMW byggt anser jag, och den är fortfarande modern i formerna märkligt nog, trots att den senaste årsmodellen är 2001.

Det märks inte minst i alla filmer som haft en E38 i framträdande roller - det finns lite "magi" kring en fräsch E38.

Det finns en internationell E38-sida (E38 Registry) som sköts från Kanada av en trevlig kille som heter Valter. Där finns min bil på bilder, men bara med fälgarna jag hade innan -- inte med Alpina-fälgarna.

[LÄNK]

Hoppas alla E38-diggare inspireras -- det är jättefina bilar ni har, ganska mycket coolare än de flesta andra modeller.           IP: ...[107.128]
Antal inlägg634 st
Postad/Inlagd2016-09-28 12:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Tack för trevlig läsning! Godis!! Håller med e38 har nåt klassiskt som jag gillar. Följer m intresse din förädling. Grattis t en härlig vagn!!           IP: ...[156.179]
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2016-09-28 17:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Mysigt!

Postad/Inlagd2016-10-01 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 328 ti-00
BMW 318 cab-92
BMW CS 2802
Se där! Extra kul och läsa att du är nöjd med vår affär, tycker själv att det var en fröjd och ha dig dom köpare!

Hade varit skoj och se slutresultatet blev, om du har mitt nr kvar så mms:a gärna foton!

Håller helt med att E38 är fortfarande en av de snyggaste bilarna BMW byggt, jag saknar min! E65:an är otrolig mycket mil för pengarna men inte lika skön att se på! För övrigt ligger min 745:a på blocket just nu, grabbens hockey prylar tar för mycket plats så kombi behovet är stort!

IP: ...[1.86.33]
Antal inlägg156 st
Postad/Inlagd2016-10-01 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 3.0 -04
740iA -00
Skönt med en entusiastisk köpare.

Här finns bilder på åkets utveckling.

[LÄNK]           IP: ...[187.149]
Antal inlägg1.290 st
Postad/Inlagd2016-10-02 00:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Helrätt med 20" Alpina softline! ;)           IP: ...[.60.129]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2016-10-03 20:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 M5 '00, VW Up! '15
Valter är en trevlig pöjk. Min gamla 750 finns f.ö med på registret. Den enda bil jag ångrar att jag sålt...

Din ser kanonfin ut Lasse, synd att det är en iL, annars har jag 6st dubbelglasrutor till en kort...           IP: ...[158.163]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2016-10-04 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5-2006 #033
540iA-2003

BMWCS#7034
Kan bara hålla med ångrar också försäljningen av min E38 750. Blir säkert en E38 i framtiden när jag skaffat ett större garage.

BMW 4 Life
          IP: ...[.47.142]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2016-10-05 12:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -01
No1Maximus: tack för länken. Jag la in lite bättre bilder, tagna med kamera, så att man kan ser hur hjulen blev.

Jag är jättenöjd. Interas lackering gjorde att de ser ut som nya igen.           IP: ...[107.128]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2016-10-05 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -01
Karlsson72: vilken är din? Tack för tipset om rutor, men den har dubbelglas. (varianten med luftspalt).

CTech: jag var utan E38 i tre år, men suget blev för starkt. :) Min första E38 köpte jag hösten 2004, en svart 740i med lavendelgrå skinninredning. Den bilen växte sig på mig, från början hade jag inte väntat mig det - jag köpte den egentligen för att ha en bra bil på vintern.

Men jag upptäckte hur mysig den var, och hur kul det var att tvätta den och göra den fin. Det finns en känsla i E38:ans linjer och material som inte finns i så många andra bilar, tycker jag.

Jag sålde den 2009/2010 när vi skaffade vovve och jag köpte en E39 540 Touring i stället, men jag har ångrat att jag sålde den. Så nu har jag skaffat en E38 igen och är tillbaka i träsket. :)

Jag är en sådan där som behåller vissa bilar länge, inte säljer vidare utan i stället fixar till dem gradvis, så att de blir bättre och bättre.

Är det någon som vet var min gamla E38 tog vägen? Tror den är i Västerås någonstans. PZP 145: [LÄNK]           IP: ...[107.128]
Antal inlägg3.494 st
Postad/Inlagd2016-10-05 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 328 ti-00
BMW 318 cab-92
BMW CS 2802
Blev ju sjukt snyggt med fälgarna! Nästan så att jag ångrat att jag sålde de! 🙂

IP: ...[1.86.33]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2016-10-07 22:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 M5 '00, VW Up! '15
Lasse. Jag köpte min av han som köpte den av CTech. Har tyvärr sålt den, vilket jag ångrar gruvligt, men situationen just då gjorde att jag var tvungen, men den går sparsamt på somrarna hos en BMW-nörd ganska nära där jag bor och jag har första tjing igen om han ska sälja. Har redan varit på honom, men han ville behålla den ett tag till.

Det är den Antracitgrå med Style 32 radialekerhjulen, med M-paket, alltså lägre fjädring, svart innertak, satinsvarta lister etc etc.           IP: ...[158.163]
Antal inlägg2.484 st
Postad/Inlagd2016-10-07 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iA -02
Lasse500 Din gamla E38 lär vara i småland någonstans enligt denna [LÄNK]           IP: ...[9.58.79]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2016-10-08 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -01
Tack Henke, men tråkigt att se att min gamla E38 verkar vara nersunkad och ägd av Sveriges största bilmålvakt. Redan 2009 ägde han över 6 000 bilar. Brukarna betalar honom 600 - 800 kr/mån enligt GP, och för det kan de köra, parkera hur som helst utan att betala p-avgifter, skatt eller försäkring.

Bilmålvakten tar in över en miljon svart i månaden på detta och var 2009 skyldig samhället 7.7 miljoner, men kronof fick inte in en krona. Nu har skulden vuxit till 26 miljoner.

Min gamla fina bil används, men den har inte besiktigats eller skattats på nästan 5 år.

Enbart i Göteborg uppskattas ca 20 000 bilar rulla på detta sätt, troligen minst lika mycket i Malmö och Stockholm -- så det är rätt många bilar man ska se upp med, för blir man påkörd av en oförsäkrad bil så får man ingen ersättning.

Sjukt.

Så här har de tillåtits håla på i tio år nu, och av ca 80 000 svarta bilar så har Kronof och polis beslagtagit 10 (tio) bilar. Sjukt.

När jag vara skyldig 20 kr i trängselskatt och betalade det en dag för sent, så åkte jag på förseningsavgift med 500 kr direkt. Så den lilla vanliga personen som försöker sköta sig sätter myndigheterna åt STENHÅRT, men bilmålvakten som drar in över en miljon i svarta, skattesmitande pengar - låter myndigheterna hållas i tio år....

Nästan en miljard i svarta pengar smiter de ifrån skatter varje år. Mer än vinster i välfärden (den del av vinster i välfärden som hamnade utomlands - en halv miljard - är hälften så mycket som bilmålvakternas verksamhet tydligen)

[LÄNK]

[LÄNK]

Fan om man kunde köpa tillbaka bilen och rädda den? När jag sålde den 2010 var den jättefin. Enbart Schnitzer-spoilern fram (äkta) får man ge 2000 kr för begagnad, men senast såldes den tydligen nu för 6 500 kr på Blocket.... Hur nersunkad har den blivit då???

Så här såg den ut när jag ägde den (och besiktigade, betalade skatt och försäkring för den)

[LÄNK]

... sorgligt.... Förra ägaren (som sålde den till den 56-åriga målvakten), och sannolikt brukaren, verkar bo i Lund. Man får hoppas att han åtminstone tvättar och sköter den... Åhhh, vad sorgligt...

Är det någon som kan få fram tel.nr till föreg ägaren i Lund? (Svara via PM), så ska jag se om jag kan köpa tillbaka den.           IP: ...[107.128]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2016-10-08 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
318d Touring Sportline -13
Man ska nog inte köpa en sådan bil. Stor risk att det följer med en hel del skulder till staten till en ny ägare.           IP: ...[.97.241]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2016-10-09 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
728iA -98
Kanske lite OT men varför kan man inte beslagta bilarna??           IP: ...[1.188.4]
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2016-10-11 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Polisen är bakbundna av byråkrati är not förklaringen. Resurser finns knte           IP: ...[229.230]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2016-10-11 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5-2006 #033
540iA-2003

BMWCS#7034
Karlsson72: Kul att höra att min "ex" E38 är i bra händer. 750 med M-paket från fabrik är inte så vanligt. Lagt massor på den bilen under min tid och kostat på den största rostskyddsbehandlingen så den kommer nog stå sig extremt länge om den fortsätter att vårdas väl. När den blir till salu igen säg gärna till mig om du inte kan eller vill köpa den då, vid rätt skick är jag definitivt intresserad om jag bara lyckas hitta ett garage till ;-)

BMW 4 Life
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2016-10-11 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5-2006 #033
540iA-2003

BMWCS#7034
Med rätt skick menar jag att den inte förfallit nämnvärt... inte sett den live sedan 2012 .

BMW 4 Life
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2016-10-12 15:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 M5 '00, VW Up! '15
Den är inte i mint condition, men med det sagt kan jag ändå säga att jag inte sett EN enda 750 i Sverige i bättre generellt skick. Var ju tyvärr inte problemfri, Fläkten lät med AC på, men knäpptyst med AC av, topplagringarna var dåliga när jag köpte bilen, och gnisslade så man höll på att bli galen, framrutan var ju bytt vid nåt tillfälle men inte inpassad korrekt så vindljud gick igenom, lite matta lister etc, men det sista kan man ju förstå, är ju en 16 år gammal bil och lätt fixat.

Jag skötte den efter konstens alla regler, bytte lite slitdelar och däck bl.a. Är ju över 40, så kör inte som en vilde heller :D Hade jag haft den kvar så hade min tanke varit att fixa ovan nämnda fel, greja ett riktigt bra chassie, alltså inget coiloverskräp, utan bra dämpare/fjärdar och byta stag och bussningar och fixa ett set Style 37:or i bra skick och kört den så. På sommaren..

Tomasz, det ska mycket till innan den släpps till nån annan ;) förutsatt han ska sälja den. Säger till dej isf, det lovar jag.           IP: ...[158.163]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2016-10-13 01:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -01
Apropå chassi så tycker jag Airlift systems är fina. Luftfjädring med antingen enkla eller dubbla kompressorer och en kontrollpanel i bilen för att reglera bilens höjd.

Ganska dyrt, och troligen mjukt (men det gillar ju jag, som inte tycker att en E38 ska försöka köras som om den vore en M3).

Jag tror att de systemen går på bortåt 30 000 kr, så det är mycket pengar för en bil som inte är värd så mycket. Priset på E38 tycks variera vilt; en "vanlig" bil i lite "halvsunkigt" tillstånd är inte dyr, men det finns folk som är villiga att betala ganska mycket mycket för välskötta ex, eller exemplar med utrustning / utseende lite mer ovanligt, utöver det vanliga (svart / silver kaross med svart läder) :)

En bekant sålde en E38 i fint skick; standardfälgar 16 tum, men i fint skick, och fick 85 000 kr för den på Mobile i Tyskland. En annan medlem här; TurboVin fick också rätt mycket för sin tror jag (men hans var ju lite extra, med ovanlig inredning och Alpina-fälgar).

[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[107.128]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02