AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.323

Hastighetsöverträdelse Österrike

På väg hem från Ungern genom Österrike i en mysig liten by hoppar en liten gubbe fram från buskarna som jag lite för sent ser är polis med sin fina laserpistol i handen, av ren reflex bromsar jag och kollar på mätaren som står strax över 50km/h på en 50-väg.

Nu sådär ca 12 veckor senare kom ett tjockt kuvert från Polismyndigheten i Poppendorf Österrike, men en ganska utförlig beskrivning om fortkörningen osv. (17km/h var överträdelsen)

Summan att betala in är visserligen inte mer än €50 så den har jag tänkt att betala men de intressanta är just om jag INTE skulle betala så höjs denna summa till € 5000 !!! Helt sjukt faktiskt :)

Så... finns det någon som fått böter från Österrike tidigare och vågat strunta i att betala?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Nog bara att pröjsa o se glad ut :))
Orkar riskera nåt tjafs om 50k för en femhunka..
Jag vet inte hur det är i Österrike men i Sverige går det enbart bötfälla den som körde bilen, inte bilens ägare. Har de inte bifogat något fotografi som styrker att det är du som begått trafikbrottet har jag svårt att se hur de skulle kunna kräva dig på några pengar.

Den höga avgiften på €5000 känns som en taktik inriktad på att skrämma folk till att betala. Ocker om du frågar mig.
Chris87 -
Det står i brevet att den som står som ägare på bilen vid tillfället för brottet blir betalningsskyldig finns även ett bifogat brev där jag kan ange ev. Förare av bilen men det är inte som i Sverige att man kan överklaga eller neka till brott som vid tex. En bot från fartkamera. Kan bifoga en bild senare på hur brevet ser ut

Bild: Länk
Transocean
Ja det var hårda bud och verkar stämma Länk

Knappast värd att testa om även 5000€ boten hamnar i brevlådan? Någon som bor/bott i just österrike och kan detta?
Transocean
"Als Zulassungsbesitzerin/Zulassungsbesitzer muss man grundsätzlich immer wissen, wer das eigene Fahrzeug zu einem bestimmten Zeitpunkt gelenkt hat. Es besteht eine gesetzliche Pflicht, Aufzeichnungen (Fahrtenbuch) zu führen, falls dies notwendig ist.

Eine Nicht- oder Falschauskunft, verspätete oder unvollständige Auskunft ist strafbar. In diesem Fall wird zusätzlich zur Strafe für das begangene Verkehrsdelikt eine Strafe wegen Verletzung der Auskunftspflicht verhängt."

Ja som ägare måste du alltid veta vem som körde; de kan till och med kräva att du har en "körbok". Säger du ingenting eller ljuger, svarar för sent eller låter bli att ge fullständiga upplysningar straffas du inte bara för som i ditt fall hastighetsöverträdelsen men även för att du lämnat inga/ofullständiga upplysningar.

Säger dom i österrike alltså....hittade dock ett fall från 2003 där en tysk blev fotad och inte visste vem som kört....han drog hela saken så långt som i den europeiska människorättsdomstolen, vann saken och fick 7000 € från Österrike.....Länk

Så hur mycket vill du bråka :-)
Bra forskat Transocean, ja de finns ju alltid dem som anser sig vara oskyldiga... Men som sagt, €50 inget o riska femsiffriga bötesbelopp för :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.