Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej allihop, tänkte dela med mig lite. Har sedan en tid haft felkod på misständning cylinder 2. Bytte stift, sedan spole, sedan tog jag beslutet att låta göra en Walnut Blast på insugsventilerna, de flesta som vet hur en direktinsprutad motor fungerar vet också att det injektorerna inte sprider bränsledimman i insuget före ventilerna. Detta sammantaget gör att vevhusgaser som skall förbrännas lägger sig på ventilerna och bygger på ett lager skit. I samband med detta så bytte mekanikern plats på spridare 1 och 2 för att se om felet följer med. Till sin förvåning saknar spridare 2 packningen i metall som den sitter på och en lite metallstyrning är av! Så den spridaren har läckt kompression, ingen spridare var heller kalibrerad i Inpa. Alla spridare är bytta på garanti för flera år sedan och en har monterats fel och inte kalibrerats in, detta på en BMW-Verkstad. Nu går bilen som en dröm, kan ju givetvis både ha med spridarna och blästringen att göra, inte alls lika rå i gången och ännu bättre skjuts!!! Lite före och efterbilder för intresserade. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk MVH / Tompa | |
Som nytt! | |
Vad kostar en sådan "operation"? | |
Jag gav runt 4000kr på JMB Optimering i Halmstad. | |
Låter ju helt underbart! Undrar om detta skulle hjälpa min n53 3.0liters motorn? Den är ju hopplöst ryckig när den är kall men funkar när den är varm. |
|
Det vågar jag inte svara på. Mvh Tompa |
|
EVO tankar du 95 eller 98? Jag märker stor skillnad på min 325ti ja jag vet inte samma motor men på 95 oktan är den också ryckig och liksom hoppar till när men försöker segdra lite istället för att kanske växla ner. Men på 98 oktan är det problem helt borta. |
|
Kör 98 hela tiden. Ok/q8, kanske är deras soppa som är skit? | |
Nej jag kör också ok/q8 98 och då går min mjukt och fint nuvarande tank är st1 95 oktan och då rycker den direkt. Men din motor N53 har ju många problem tyvärr |
|
Är ju samma konstruktion på n53 ,ska ta bort insuget å kolla, å ev blästra bort ev sot... |
|
tompathepilot är det en N54 eller N55? | |
N54 | |
Har idag rengjort mina insugs ventiler, det va inget roligt jobb, hade det funnits någon här i Stockholm som gjort jobbet ,så är det värt varenda krona. Men det blev hyfsat rent iallafall [IMG]Länk [IMG]Länk Körde med sodabläster, men krossade valnötsskal tar nog bättre på sotet. |
|
👍👌 | |
Evo Kände du någon skillnad, mindre ryckighet o bättre gång? |
|
Tyvärr försvann inte att motorn typ misständer när den är kall. Men den kändes som att den varvade ur lättare, och att den känns piggare på höga varv. Men annars ingen större skillnad. Tråkigt att ha spridare rätt in i förbränningsrummen, ser ju stora problem i framtiden med motorer och Audi TFSI motorer. |
|
evo hur långt har din bil rullat? vh |
|
Hej, Jag skulle nog behöva göra det på min bil också. Finns det nån verkstad i Stockholmsområdet som gör sånt jobb? |
|
Min har gått snart 10000mil. | |
Min har rullat 11.000 mil, så det behövs nog en blast, frågan är vem i stockholmsområdet som utför detta. Ja dessa misständningar är mkt skumma, samt går nog inte att får bort, men hade varit intressant att veta varför de uppstår, som ingen tycks kunna svara på. Kikade du på fanns ansammlingar av sot i insugets plenum / insugsrör också när du demonterade insuget Evo? |
|
Har nyligen bytt insug till ett 330i insug, så det är nog ganska rent, däremot i mitt gamla insug så va det rätt så mycket olja som samlats, det droppade en del om det. Tror det blir mest sot å koks bildning på ventil skaften då dom är rätt så heta. Vet att Sterman motorsport har gjort det på nån Audi TFSI maskin, kolla med dom? Dom ligger visserligen i Nynäshamn, men det är ju Stockholm det med, har jag hört... |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.