AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.480

F11 -14 ut F11 -17 In

Sida 1 av 2
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Jaha, det gick inte att hålla sig, blev ett bilbyte. Kombinationen bra inbytespris, riktigt trevliga rabatter, låg ränta och att nuvarande bil går över till helförsäkring gjorde att skillnaden blev typ 70:-/mån att beställa ny F11.

UT:
* F11 520da
* sportpaket
* drag

IN:
* F11 520dx
* M-sport (vitt/ljus skinn, 19")
* Lounge paket
* Tonade rutor
* Alpinvit
* Drag
* Utökat kluster
* +något mer kryss

Harman Kardon, panorama, vit (ljus) skinninredning och M-sport är saker jag kommer uppskatta grymt tror jag.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
:-) 70:- . Tror du kommer bli mkt nöjd!
Kommer bli kanon.
Vet inte om bränsleförbrukningen sjunkit också men då blir skillnaden ännu lite mindre.
8-10 veckors leveranstid?
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Misstänker x-drive kommer inverka negativt på bränsleförbrukningen mot nu. Leveranstiden får jag förmodligen reda på under veckan. Hoppas jag hinner åka 19" några veckor innan det blir tråkfälgar.
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Min säljare hittade en ledig slott så det blir leverans om 6 veckor. Bilen byggs nästa vecka, dvs en vecka från beställningen. Vilket iofs innebär att jag inte kan göra några mer tillval, vilket nog är lika bra. Blev infällbara backspeglar och backkamera också.
Differensen på 70kr/månad kan väl inte stämma? Sett till värdeminskningen för en ny bil måste det skilja väldigt mycket mer.
Verdi
Beror ju på hur stora poster han har för nya däck, repearationer, service... :)
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Givetvis finns det en värdeminskning. På nuvarande bil har den legat ganska långt ifrån de 50% som man ibland läser om (närmare 33%). Värdeminskningen på gamla kommer finnas kvar, då börjar jag istället om på ny bil och den lagda kontantinsatsen flyttas över till nya bilen.

För mig handlar kostnaden för en bil vad månadskostnaden blir. Det jag amorterar + ränta är så att säga "pengar i sjön" mer som en hyra. Sett till detta så blir skillnaden ca 70:-/mån. Min nuvarande bil är snart tre år och kommer börja kräva service/reparation/däck osv. Det blir några hundralappar i månaden, som jag är beredd att lägga på nytt.
Sedan skulle jag kunnat köpa en ny exakt likadan bil som jag har och kalkylen skulle sett ännu bättre ut, men nu är man BMW-nörd...
Verdi
Jag tycker du gör en tankevurpa. Men är du lycklig så kör på! :)
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Lycklig som en liten pojke! Tankevurpan jag gör är väl att köpa ny BMW och inte en Dacia Duster. Jag räknar (lite kallt givetvis) att värdeminskningen kommer ha legat i samma härad på nya bilen jämfört med att behålla den gamla om jag ser tre år framåt i tiden.
Verdi
Kommer en ny 5-serie nu så lite mer värdeminskning får du räkna med.
Ja att det skulle skilja 70 spänn i månaden att byta till en ny bil (i princip vilken som...) då skulle nog väldigt många flera byta bil än som det är idag. Men som sagt, huvudsaken är att du själv tycker det är bra. Det framgår inte riktigt vad som händer med din gamla bil, byter du in den hos åf? Jag inbillar mig att beg F11 tappat en hel del nu när man rabatterar de nya så kraftigt.

/Anders
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Nya femman har givetvis varit med som en ingående parameter i min kalkyl, här tror jag att de rabatter som nu ligger på x-drive, M-paket etc inte kommer finnas som val direkt när G31 presentera, vilket bör vara om ca 1 år. M-paketsfemmor brukar hålla värdet "relativt" bra även när ersättaren kommer, iaf i början. Det som skulle bli den största kostnadsökningen för mig genom att behålla den gamla är att försäkringen blir nästan 500:- dyrare i månad, F11 verkar vara dyra att försäkra! Att gå från 4,5% i ränta till 2,5% gör även sitt på månadskostnaden. Jag kommer alltså betala lite mer på nya än om jag behöll den gamla med hänsyn till ex ökningen av försäkringen.

Min nuvarande bil kommer bytas in till åf, fick nästan 30 000:- mer än vad den lokala Volvohandlade gav när jag tog offert på V90.

Men till slut så handlar det givetvis om prioriteringar och i mitt fall är jag beredd att lägga någon krona extra i månaden för att få åka fin(are) bil.
Verdi
Skulle du inte kunna få 2,5% även på gamla bilen?
e3
336
e39520it
520dT -14
Sabba inte danielb's goda känsla av att göra ett kap;)
Så klart lönar det sej aldrig att köpa en ny bil, men jag brukar själv utesluta fakta som förstör det roliga.
Tex så tycker jag att min F11 är jättebillig att äga, kostar typ bara diesel och däck varje månad...ingen ide att tänka på värdeminskningen, den är ju till stor del redan förlorad vilket som:D
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
E39520it: Tack för stöttningen, Excel ljuger inte :-)
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Sådär ja, imorgon blir det pick up av nya kärran. fyra veckors leveranstid ifrån påskrivning till uthämtning. Ganska bra marscherat!
Grattis, jag har 4 veckor kvar om det går enligt plan.
Hoppas det går lite snabbare här med.
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Förvånad hur stor skillnad det är mellan två LCI, nya bilen känns tajtare och tystare. Varje skuv är åtdragen ett halvt varv extra typ. Ljus inredning, svart golv/tak och panorama är väldigt porrigt!

Bilder Länk

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
danielb; Verkligen en snygg kombination! Stort grattis.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Supersnyggt! Underbart och se! Så skall min nästa se ut. Den är snarlik nu faktiskt, fast jag har ljust innetak (dock med panorma). Gillar alla kontrasterna mellan ljust och mörkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.