AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Funktionstest av nivåsensorer till xenon

Visad 4.055 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg155st
Postad/Inlagd2016-08-04 19:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 330iX -16
I våras hissade jag upp bilen (E91 LCI) så alla fyra hjulen hängde fritt, efter det så fungerar inte ljusregleringen ordentligt. Vid tändning=på så går båda ljusen ner och upp, men längden på halvljuset är avsevärt kortare än förr. Inga fem meter som jag läst om då systemet lagt av, snarare 15-20 m, men det borde vara drygt det dubbla. Felsökning pågår förstås, rent visuellt ser allt ok ut. Inget har varit bortmonterat. Jag har OlaO's INPA men hittar inte i vilken meny jag ska in i för att se funktion o fel.

Fråga: Är det möjligt att snäppa av kulleden till sensorarmen, slå på tändningen, och manuellt långsamt röra armen/sensorn och se på ljuset om det rör sig? Måste motorn vara igång? Jag har provat med tändning på men motorn av, och får ingen respons varken med den främre eller bakre. Kurvljuset reagerar på rattrörelser, har inte koll på vilken sensor som används till det. De två jag har provat med sitter i de vänstra hjulhusen.

IP: ...[253.194]
Antal inlägg155 st
Postad/Inlagd2016-08-04 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330iX -16
Hittade nu en funktionstest i INPA och där fanns felkod 9CB4 registrerad vilket leder mig till [LÄNK]. Frågan ovan kvarstår dock fortfarande.

Antal inlägg2.767 st
Postad/Inlagd2016-08-04 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 320dA -09
Var i Inpa hitta du detta funktionstest?           IP: ...[5.151.4]
Antal inlägg155 st
Postad/Inlagd2016-08-04 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330iX -16
Får ta det lite ur minnet nu, har nattparkerat såväl bil som INPA-datorn.

Efter att ha startat INPA och valt modell E90 kommer en ruta upp där vänstra fönstret listar några rubriker "Select E90 V1.32, Engine, Transmission" etc. Den högra halvan lite tester inom resp nivå. Väljer jag "Select ..." till vänster så finns bara ett alternativ till höger, "Functional Jobs". Dubbelklick
på den.

Här någonstans kunde jag välja FRM, och det finns (iaf för mig) två st, en fungerade. Detta var lite otippat för mig, hade inte koll på att det finns en relation mellan FRM och Xenon. I denna FRM-modul gick det dels att läsa ut felmeddelanden, dels att kolla livedata för de båda givarna. Den främre visade nominellt 3 V, och när jag gungade på framvagnen så ändrades värdet. Den bakre visade stabilt 0 V. Gissar på en kortis någonstans, att rycka lite i kablaget ger inget.

Jag kan kolla mer exakt i morgon.

Antal inlägg2.767 st
Postad/Inlagd2016-08-05 00:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 320dA -09
Ok tack! Min inpa fungerar inte som den ska så tyvärr får jag ingen kontakt med frm modulerna :-(. Hoppas det löser sig för dig iaf. Det kan ju vara så att modulen som sensorarmen sitter kopplad till har pensionerats sig?           IP: ...[5.151.4]
Antal inlägg155 st
Postad/Inlagd2016-08-05 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330iX -16
Sådär, då har jag kollat hur menyerna ser ut.
Det jag föreslog igår (Select FuncJobs) stämmer nästan men ger bara info om fel, inte livedata.

Bättre är då
Select/kaross-serie - Footwell module driver II. Därefter väljer man att kolla i fel-loggen, eller kolla livedata.

Fel: F4 (Error memory) - F1 (read error memory) --> visar fel i FRM-modulen, aktuella och historiska.
Live: F5 (read status) - F5 (LWR, ALC and sensor data) --> ger livedata för främre och bakre sensorn i Volt. Främre rör sig när jag gungar på framvagnen, medan bakre är stumt =0.

Och då kan jag även på sätt och vis svara på min första fråga. Halvljusen i sig rör sig inte alls bortsett från den initiala självkontrollen, FRM kanske deaktiverar hela nivå-regleringen om fel finns på endera eller båda givarna, däremot fungerar alltså INPA-live, och det behövs inte motor igång till det, det räcker med ljus. Vilket är ett bättre alternativ för mig då jag misstänker givare eller kabel just nu. Således: fram med multimetern.

---

Ovanstående skrevs i morse men jag glömde skicka det. Under eftermiddagen har jag mätt, hittat felet och lagat det.

Det går att testa nivåsensorn för att utesluta att det är den. Man kan tro att det är en enkel potentiometer men det tycks vara lite aktiv elektronik inblandad och går alltså inte att Ohm-mäta hur som helst. Kontakten har sex stift varav tre används, stiftnummer finns i kontakten. Nr 1 är jord, nr 5 är +5 V, nr 4 är retur till FRM, och det är denna som styr ljusen. Utan matning till sensorn, ingen retur.
Demontera alltså sensorn, anslut nr 1&5 till en 5 V spänningskälla, mät mellan 1&4 och se att spänningen varierar då länkarmen ändras. I mitt fall var det OK.
Då halvljusen klarade självtestet ner-upp, INPA kunde verifiera funktion för främre sensorn och bakre sensorn tycktes fungera i sig, så misstänkte jag kabelbrott bakåt.

Det kan ju vara lite tricksigt att hitta rätt kablar från FRM till nivågivaren men under instegslisten till vä bak finns två kabelstammar, den mindre av dem har de tre kablar (svart/vit (gnd), svart/grå (+5V) och svart/grön (retur) ) som går till nivåsensorn. Här gick det att mäta (med en penetrerande nål) att det fanns +5 V på den svart/gråa medan spänningen inte nådde ända ut till sensorn. FRM gjorde alltså vad den kunde, felet var mellan baksätet och hjulhuset bak.

Det var alltså kabelbrott på +5 V till sensorn. Brottet var ungefär där kabeln försvinner bakom innerskärmen i bakre vänstra hjulhuset. Den går parallellt med ABS-kabeln, men den senare har ett extra nötningsskydd som nivåkabeln saknar.

Någonstans har jag läst om en som drabbats av samma fel, och för er som ännu inte åkt dit kan det ju vara en idé att förstärka isolationen på sensorkabeln där den rundar en chassidetalj några cm innan den försvinner utom synhåll bakom innerskärmen. Det känns lite slumpartat vilken kabel (ABS eller nivå) som ligger närmast chassit, den förra har ett extra skydd.

Hoppas denna avrundning hjälper i händelse av felsökning.

Antal inlägg2.767 st
Postad/Inlagd2016-08-05 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 320dA -09
Tack för ett bra mektips! Synd att inte mitt inpa lirar ordentligt med min bil :-(.           IP: ...[5.151.4]
Antal inlägg2.767 st
Postad/Inlagd2016-08-07 12:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 320dA -09
Fick kontakt med sensorerna. Mina stod på 2 sedan när man gungar lite på bilen växlar den 2-3.           IP: ...[5.151.4]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 229.000:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 5.800:-

BMW 325  -89