AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Motorvärmare , kabeldragning in i kupen 218 AT-16

Visad 1.331 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg67st
Postad/Inlagd2016-07-27 08:26
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
518 -90
Saab 9-3 SC-09
218 AT -16
Jag ska montera motorvärmare på min 218i AT. Jag hittar inte info om var man skall borra hål för kabeln in till kupen. Ev om det finns en gummigenomföring eller så. hoppas nån har koll därute :-)

Thomas           IP: ...[5.67.44]
Annons
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2016-08-04 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
518 -90
Saab 9-3 SC-09
218 AT -16
För att komma in i kupén med kabeln så får man skruva bort skyddsplåten under motorn. Vid balken nederst på torpedväggen finns en knytnävs stor bula, där är det
ett perforerat "lock" i själva isoleringen som lätt petas bort. Bakom där så finns ett lite större gult gummilock. Där kan man sen borra upp ett passande hål, sticka in sladden och fiska upp den under mattan på passagerarsidan.
Det går alltså inte att nå kupén uppifrån "under huven".
Fick tipset från en Bmw handlare i Norrland där det monterats en del värmare.
Hoppas nån frusen F45 ägare kan ha användning av detta i framtiden :-)
Antal inlägg1.281 st
Postad/Inlagd2016-08-05 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
maysula: Gick du på DEFA eller Calix?
Som jag förstått det kör DEFA med blockvärmare/kontaktvärmare och Calix med slangvärmare, i alla fall för dieselmotorerna (aktuellt för min del). Så det blir Calix för min del...

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2016-08-05 16:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
518 -90
Saab 9-3 SC-09
218 AT -16
Defa, dom har både kontakt och slangvärmare. Jag valde slang för att den har högre effekt och skall vara betydligt effektivare. Att det blev Defa beror på att där jag brukar handla har dom detta fabrikat. Dessutom skall det monteras nån slags pump på en till slang. Har än så länge bara förberett monteringen, får grejorna om nån dag.
Har bensinare själv.
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-09-02 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
220dA Gran Tourer -17
Jag ska snart installera en Calix slangvärmare på en 2-liters diesel med automat. Funderar på tömningen och fyllningen av kylvätska. Som jag förstår det finns det tömningspluggar både i kylaren och i motorblocket och det kanske räcker med att tömma kylaren?
Slangenvärmaren ska monteras enligt: [LÄNK]

Vid återfyllningen ska man kunna köra elektriska vattenpumpen och lufta systemet utan att starta motorn genom proceduren på denna sida: [LÄNK]
Se även nedan.

Stämmer det? Har jag missat något?

// Hans

* On models that have a bleeder screw on the lower radiator hose and/or on the expansion tank, open the bleeder (s) (if not equipped, ignore this).
* Fill expansion tank slowly with the 50/50 coolant mixture.
* If bleed screws were opened, close each as the coolant begins to come out of the bleeder.
* Once the bleeder on the expansion tank (if equipped) is flowing coolant and has been closed, fill expansion tank to the lower edge of the filler neck.
* Install the coolant cap.
* Connect a battery charger to the battery or jumper cable ports under the hood.
* Turn ignition to the ON position. If equipped with a START button, push button (with key fob installed or active), but do not depress the brake or clutch pedals. This will turn the ignition on, but not crank the starter.
* Set heater temp to MAX and blower to low speed.
* Press the accelerator pedal to the floor for 10 seconds.
* The self bleeding procedure will begin (via the electric water pump) and will run for about 12 minutes. During this time the water pump will alternately turn on and off. Do not remove cap while bleeding procedure is running.
* When bleeding is complete, double check coolant level and adjust as required. Replace coolant cap.
          IP: ...[.35.244]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-09-02 15:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
En 2-serie med dieselmotor har ingen elektrisk vattenpump. Vattenpumpen är mekanisk och drivs utav multiremmen.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-09-02 18:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
220dA Gran Tourer -17
Ok tack för svaret Chris87. Det står lite olika på nätet om B47 motorn men det stämmer enligt bildelslistor ser jag. Det är ju så himla trångt under huven så man ser ju inte ett skvatt ovanifrån.
Skumt att de gått över till mekanisk drivning igen när allt annat blir elektriskt.
          IP: ...[.35.244]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-09-02 18:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW har mig veterligen aldrig haft en elektrisk vattenpump på någon dieselmotor. Enbart några få bensinmotorer har haft det. Ingen av de nya B-serie bensinmotorerna verkar ha elektrisk vattenpump.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-09-02 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
220dA Gran Tourer -17
OK tack för den infon! Jag läste det felaktiga här: [LÄNK] "The water pump is an "intelligent" on-demand electric type".
Frågan är om B47 har någon mer bleed skruv än den som sitter vid expansionkärlet (går en slang till radiatorn från den med). Det kanske du vet med? Vore dumt att missa någon.           IP: ...[.35.244]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-09-02 23:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har aldrig arbetat med någon framhjulsdriven BMW så jag har inte en aning om hur kylsystemet enklast luftas på dessa modeller. De framhjulsdrivna modeller är byggda på ett annat sätt än de traditionella BMW modellerna och ser helt annorlunda ut under huven.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-09-03 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
220dA Gran Tourer -17
OK! Jo det har jag noterat :) Mycket tack för den info du gett iaf.           IP: ...[.35.244]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-10-30 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
220dA Gran Tourer -17
För den som ska göra montera motorvärrmare (Calix slangvärmare för automat) så var det förhållandevis enkelt. Det svåraste var att komma in i motorrummet med elkabeln utifrån vid registreringsskylten. Det gick dock precis att komma igenom längst upp till vänster om kylaren (framifrån sett) genom ett hål täckt med gummiflärpar.
Återfyllningen av kylvätska ställde inte heller till några problem.           IP: ...[.35.244]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 449.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91