AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Att speca en 2-coupe - ingen adaptive cruise control (ACC)?

Visad 1.433 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg8st
Postad/Inlagd2016-07-19 22:56
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A3 tdi q-2014
Hej

Kan någon med en 2 -coupé vänligen bekräfta om det stämmer (som det verkar från BMW:s bilbyggarkonfigurator) att man inte kan utrusta bilen med "adaptive cruise control", varken till BMW 230 eller 240, men däremot till "tourer"? Lite märkligt på en premiumbilar som det är. Någon insatt som vet om det är på gång kanske?

Har det i nuvarande bil, mycket användbar funktion. Speciellt som boende i stan, ofta sittande i köer och körande mycket i tät trafik känns det ju som att gå tillbaka till 1800-talet, dvs lite trist alltså. Annars verkar det ju vara en riktigt rolig bil ,har försökt övertyga mig själv om att jag varken behöver bränsledriven motorvärmare eller fler dörrar än 2, eller men detta håller mig just nu tillbaka en aning (inte minst eftersom jag tänkt att använda den för dagligt bruk till jobb).           IP: ...[6.40.16]
Antal inlägg1.789 st
Postad/Inlagd2016-07-19 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns inte på M-bilar heller, riktigt dåligt.           IP: ...[151.228]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-07-19 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A3 tdi q-2014
Ja, märkligt. Ett under att BMW överlevt så här länge.. M-bils-ägare kanske inte förväntas använda sina bilar i tät och/eller köig trafik? Vad tänker de med, tyskarna i Bayern? Det är väl bara att smacka dit i optionslistan, och därefter låta kunderna välja? Får se om jag kan leva med detta (ska ringa BMW och höra efter för säkerhets skull).           IP: ...[6.99.68]
Antal inlägg1.075 st
Postad/Inlagd2016-07-20 06:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bra att BMW får höra om sina misstag! Att inte ha parkeringsvärmare är också 1800-tal (har funnits sedan 50-talet!!) i Sverige. Finns dock för eftermontering innan bilarna kommer till återförsäljaren. Mycket får man oftast tillbaka av kostnaden i form av ökat andrahandsvärde! Att sätta sig i en nedkyld premiumbil verkar inte genomtänkt.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg8.330 st
Postad/Inlagd2016-07-20 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
M-bilar har som sagt av någon outgrundlig anledning inte möjlighet att få aktiv farthållare trots att MB E55 AMG W211 hade det redan 2003, Audi RS6 C6 hade det 2007/2008.

Även 2serie Coupé/Cabrio saknar möjligheten att få aktiv farthållare, trots att det är ett 3600kr/tillval på Skoda Fabia (VW/Skoda går att få med manuell låda och aktiv farthållare i motsats till alla Audi/BMW/MB och Porsche). BMW E60/E61 med 6cyl/V8 innan LCI och 6cyl E90/E91 gick att få med aktiv farthållare tillsammans med manuell låda, men den möjligheten är borta idag...

Enklare modeller av 1serien går att få med aktiv farthållare som 125d medan M140i inte går att få med det?! Märklig politik från BMWs sida. Jag förstår inte vad problemet är.

Stephan           IP: ...[0.86.88]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2016-07-20 11:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag tycker det är bra att HUD inte finns, det sparade jag 10kkr, för om det funnits hade jag valt det. :)

Däremot tycker jag det är tråkigt att M235i inte gick att få med dragkrok, dels för att kunna köra nåt släp då och då, men främst för cykeltransport eller parkeringsskydd.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-07-20 12:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A3 tdi q-2014
Kollade med BMW segeltorp idag, det var en vänlig försäljare som självskulle beställa en 240 som med hjälp av en kollega bekräftade att det inte fanns tillgängligt, eller var planerat till kupén. Det är BMW Tysklands marknadsavdelning som stoppar det, man vill driva kunderna att köpa 3 seriens slagskepp istället. Det är så korkat så man hissnar. Varför skulle det ena utesluta det andra? Rena DDR. Audi (Samt WW/Skoda, som nämnts ovan), och tror jag, även Mercedes, har det som tillval i alla sina bilar, även de små, så varför inte BMW? Jag ser det som ett flagrant fall hur inskränkt BMW resonerar och/eller inte verkar hänga med i den tekniska utvecklingen.

Får väl vänta och se om det kommer till Gran Coupe (om den kommer). Varför tillåter man sig att förlora förbannade presumtiva kunder så enkelt?           IP: ...[6.99.68]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-07-20 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror mer på packningsproblem än att BMW inte vill erbjuda det. Det är inte helt omöjligt att radarn inte får plats i fronten på 1/2-serie modeller med den raka sexan. Kylpaketet verkar sitta längre fram på de sexcylindriga varianterna än vad det gör på de tre- och fyrcylindriga varianterna. Gissningsvis för att sexan i och med sin längd kräver mer utrymme än en tre- eller fyrcylindrig motor.

1/2-serien är nog inte utvecklad med adaptiv farthållare i åtanke utan det är en efterkonstruktion som tillkommit på grund utav en stor efterfrågan. Det samma verkar gälla kombinationen utav xDrive, diesel och automat. Det fanns inte heller från början men en stor efterfrågan gjorde att det kom i samband med ansiktslyftningen utav 1-serien. Den som tittat under en 120d xDrive med automat inser att det är kompakt paketerat innanför plastskydden. Det finns inte så mycket plats över.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg866 st
Postad/Inlagd2016-07-21 00:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-Sport Valencia -14
Förklaring vad gäller M135i/M140i:
[LÄNK]

Övriga 1-serie fick ju aktiv farthållare iom LCI. Är väl inte omöjligt att det kommer till F22 LCI nästa år, förutom M240i då.           IP: ...[.89.253]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-07-21 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A3 tdi q-2014
Att det inte skulle "finnas plats" tror inte alls på, det är en "radarplatta" som kan sitta bakom kofångaren - och det går ju redan nu att få plats givare för parkeringshjälp både fram och bak. Sen att det inte skulle erbjudas toppmodellerna (med ett M) är ju så pantat så man tror att de har tappat förståndet helt. Om jag, eller vem som helst annan, köper en M240 (eller en M140) (dvs inte ens äkta M-bilar) så kommer jag/den förstås att köras som vilken bil som helst, det innebär både vardagskörning och, mer sällan, inspirerad körning.

I förarpaket och teknikpaket till bilen finns redan nu i princip allt att välja på utom aktiv farthållare med stop and go (och HUD) då. Jag är ju faktiskt en Audi ägare som vill byta över till ärkefienden BMW, men nu överväger starkt att vänta med mitt köpa tills dess BMW slutat med sina barnsligheter. Stärkande att se att det inte bara är jag som reagerar på konstigheterna.           IP: ...[6.99.68]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-07-21 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A3 tdi q-2014
Weiman: Tack för länken.

Som du sjölv säger, om det bara vore för kylningen på den 6-cylindriga så hade man ju från start kunnat inkludera det i den 4-cylindriga? Jag tror man skyller från sig, "damage control".

Antingen är det lathet/dålig ingenjörsinsats eller så bryr man sig inte helt enkelt, man hoppas att kunderna inte skulle märka. Eller, som tredje alternativ, som handlarna själva säger, är det marknadsavdelningen som inte vill att 2 -serien ska marknadsföras som en bil att köras i vardagen (trots att tex drivers assist paketen finns tillgängliga).

Ett problem är ju att frånvaron av tekniska självklarheter riskerar att göra den mer svårsåld när den ska säljas om några år, då vardagskörare boende i tätort kommer att undvika årsmodellen (i ett situation när alla bilar kommer att ha detta tillval). Inte premium.           IP: ...[6.99.68]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94