AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Hur kan VW har så bra rykte ?

Visad 9.180 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14.878 st
Postad/Inlagd2016-07-18 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
Den behöver inte vara så värst basutrustad. Den behöver ha något mindre motor (150hk) och vara tvåhjulsdriven.

Det här är att alla helt plötsligt "måste" ha fyrhjulsdrift kommer försvinna lika fort som det kom. Det har varit en ren kampanjgrej hos Volvo och VW. Om det är FWD som uppoffringen är för att köra Volvos senaste modell som tjänstebil kommer många antagligen göra det utan nämnvärd tvekan.

Drag kostar någon tusenlapp mer till V90 än Passat, klimatpaket är billigare till V90 än Passat. Halvskinn kostar 5000spänn. Full-led (aktiva) ingår i businesspaket till V90 men kostar extra till Passat.

-------
//Lövet           IP: ...[.56.184]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2016-07-18 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Saken är den, om det nu inte kommer kraftigt rabatterade tjänstebilserbjudande, att V90 (och V60) drar iväg kraftigt i pris. Extrautrustningen till Volvo är betydligt dyrare.

Exempel V90: Dragkrok 11900:- + backkamera 4900:- + bagagerumsmatta 1570:-. Passat dragpaket 9900:-.

Kunderna vänjer sig med att "behöva" mer och mer utrustning, knappast en trend som du påstår.

Återstår att se, men jag tror personligen att Passat kommer gå om V90 i föräljningsstatistiken.

MVH Christofer           IP: ...[191.250]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2016-07-18 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är också en av dem som inte riktigt förstår varför VW säljer så bra. De är ju inte ens speciellt billiga längre. Provkörde nyligen nya Tiguan, som ju fått mycket bra recensioner, för att jag var nyfiken hur den skulle kännas jämfört med min X3:a.
Slutsatsen blir väl att den kändes som en VAG-bil att köra. Var mycket lik min förra Skoda Superb i känslan om än lite bättre isolerad.

IP: ...[76.1.89]
Antal inlägg14.878 st
Postad/Inlagd2016-07-18 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Crille: Det där är en skön logik (som även används åt andra hållet ibland) nämligen att utrustning som ingår i ett paket "måste" läggas till på den andra bilen. Det är backkameran jag avser främst, om den är oprisvärd till den andra bilen tror jag helt enkelt många hoppar över den. Många Volvoägare har använt samma argument vad gäller dieselvärmare som tidigare varit standard eller väldigt billigt till Volvo men oerhört dyrt till många andra märken (25k till BMW ofta, tidigare 18k hos VW men nu äntligen lite billigare) och därmed alltid tippar över alla jämförelser till Volvos fördel. Jag tror helt enkelt förare kan vänja sig vid lite annorlunda spec om ett tillbehör är oproportionerligt prissatt på olika märken.

Passat är en bra, rymlig och prisvärd bil men Volvo har tagit ett rejält kliv till designmässigt där åtminstone jag själv lätt skulle ge upp 40hk för att åka V90 istället för Passat. Det räcker med att öppna dörren för att få den känslan. Interiören är något helt annat. Exteriördesignen är också mycket mer spännande på Volvo. De känslorna är också viktiga i ett bilköp. Många är inte rationella. Passat känns som en klockren konkurrent och väsentligt bättre än utgående V70 men mot den mer designpåkostade V90 har den svårare att konkurrera på de områdena.

Jag sitter själv och räknar på V90 för ett eventuellt privatköp, Passat är inte med alls där av den enkla anledningen att jag inte "vill" ha den. Nu kommer det nog inte bli något av det alls eftersom jag är lite för duktig på matematik för att köpa ny bil... ;-)

(Det kommer säkerligen bättre businessvarianter om 1-2 år till V90 också. Man ska mjölka ur nyhetens behag lite först och ta fullpris på allt när efterfrågan är stark)
-------
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2016-07-18 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
bmw newbie: En VW känns och ser ut som en VW, en Audi som en Audi, en BMW som en BMW och en Merca som en Merca. Det var något nytt... =)

Lövet: V90 är bra mycket dyrare än Passat oberoende av utrustningsnivå, men särskilt med mer utrustning, oavsett vad du tycker. Tiden får utvisa om kunderna är villiga att betala.

MVH Christofer           IP: ...[191.250]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2016-07-18 23:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag menade att trots Tiguan är en helt ny bil på en ny plattform så kändes den likadan att köra som min Skoda Superb som byggde på PQ35 plattformen. Den smällde på samma sätt över ojämnheter, och styrningen kändes kusligt lika. Och nej alla VW känns inte lika. En Touareg är en helt annan upplevelse än en Tiguan. En mycket lyxigare sådan.           IP: ...[.121.62]
Antal inlägg2.890 st
Postad/Inlagd2016-07-19 23:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
@Keiser:

Vet inte om Opel men lite om PSA: Köpte en Citroën C5 1.6 HDI 2008, hösten 2009 med 600 mil i klockan. Den hadde säkert 50 fel under de fem åren jag hadde nöjet att åka med fanskapet. Rostade som fan sex år gammal. Peugeot 508 är tekniskt samma bil. Lycka till. Renault har ännu sämre rykte .....för den som vågar.....

IP: ...[207.240]
Antal inlägg1.720 st
Postad/Inlagd2016-07-19 23:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Transocean: de delar absolut en hel del teknik men är långt ifrån samma bil, vilket tex AMS begagnadguide indikerar. C5an har jag inte nämnt ovan... Rykte och verklighet är inte samma sak, vilket väl just VW bevisar! Många märken har ryckt upp sig och konkurrensen hårdnat. Våga gå utanför boxen.

[LÄNK]
          IP: ...[.137.22]
Antal inlägg1.028 st
Postad/Inlagd2016-07-20 16:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volkswagen är en katastrof, har haft en del vanliga standard Golfar och aldrig haft så mycket strul med dom, mycket småfel men den sista Golf IV jag hade som bruksbil fick jag byta växellåda tre gånger, designfel där nitarna inte orkade med slutdrevet, fick sätta GTI bultar och då höll lådan i vajre fall, topplockspackningen gick också men fungerade att köra med i runt 10000mil, drog mycket vatten....

Under 25000mil jag hade den sista Golfen kostade den mig runt 130' i verkstadskostnader, bilen kostade ny 175', sensorer av olika slag slutade fungera, fönsterhissarna sprack, centrallåset hade eget liv, AC kompressorn skar sig efter 4000mil vilket i sin tur gjorde kortslutning i hela bilen, smart konstruktion eller hur?!?

Sen massvis med skitfel.

Sen tror jag generellt Tyska märken inte är som förr, BMW har ju en hel del problem med sina nya bilar, jag tror generellt på att leverantörerna har för dålig kvalitetskontroll i kombinationen med att hålla kostnaderna nere och ibland så ligger de för ofta på gränsen att produkterna inte håller.

Volkswagen är annars populära hos pensionärer och det är väl ett gammalt rykte som håller sig att dom gör bra bilar, dock inte längre.           IP: ...[184.206]
Antal inlägg14.878 st
Postad/Inlagd2016-07-20 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Golf IV kom 1997. Det kan ha hänt saker på 19 år också.

-------
Antal inlägg1.393 st
Postad/Inlagd2016-07-23 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
En bekant köpte en lupo trots varningar från mig. Bilen gått 12k mil. Massor av fel finns. Senast är att 5an slutat fungera. Därefter hjullager drivaxel avgaser fel på bilprovningen. Bilen åker till skroten inom kort. Ett bra exempel på vw kvalitet? Bilen har ju bara gått 12k mil!!

Kollar man på liknande lupo så har många av dom en gedigen rephistorik. Vilken skitbil.           IP: ...[.132.31]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2016-07-24 00:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Hur gammal är Lupon då?

Tipsade du din bekant om någon annan felfri små bil som är 12-18 år gammal?

Din tråd och dina inlägg börjar mer och mer likna en fars...

Man drar upp exempel på 90-talsbilar i prisklassen 10-20´ i syfte att "bevisa" att Volkswagen minsann krånglar mer än andra bilmärken. Komik på hög nivå! =)

MVH Christofer           IP: ...[8.53.20]
Antal inlägg1.028 st
Postad/Inlagd2016-07-24 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
@crille82

Du verkar inte så smart eller ska du försvara din penistorlek igen?

Allvarligt talat du är antingen dum eller blind om du inte vet historiken med problem hos VWs bilar ändå från sent 90-tal, rasade DSG lådor i dussin är ett känt problem med både Passater och annat skit från VW, för att inte prata om dess ständiga skitkvalite på småsaker som håller på andra bilar.

Finns en anledning taxifirmor hatar VWs bilar.           IP: ...[184.206]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2016-07-24 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Vem är det som inte är så smart egentligen?

Faktum är att jag troligtvis är den som har bäst insikt hur VW fungerar och vad som är vanligt förekommande fel av de som skriver i tråden. Jag jobbar på en VW-verkstad.

Jag försvarar absolut inte dåligt kvalitet, men jag reagerar på att folk som inte begriper bättre skriver en massa dumma inlägg...           IP: ...[8.53.20]
Antal inlägg486 st
Postad/Inlagd2016-07-27 00:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dumt skrivet @lanab..
Alla bilar går mer eller mindre sönder även BMW!
Om man tror att 12-16 år gamla bilar är felfria så kan man sluta att köra bil.
Jag har under åren ägt över 60 bilar och mer eller mindre har det alltid varit något, och jag har inte bara kört VW. Och visst finns det måndags exemplar av alla märken, finns ingen personbils tillverkare som kan säkerhetsställa sin process till 100% Jag har själv haft en ny Polo som var behäftad med så mkt fel att de till slut tog tillbaks den, men innebär det alla Polo går sönder? Min sista Golf GTI gick problemfritt i 6,5 år och nästan 9400 mil trots massa skriverier om kamkedjeras och hög oljeförbrukning på 2.0 TSI motorerna. Räknar man sedan procentuellt så är felfrekvensen ganska låg gentemot övriga tillverkare som inte alls har höga volymer som VW. Var på skroten häromdagen och det är ingen försäkringsskrot, utan en skrot där folk helt enkelt lämnar in sina bilar, kan säga att det stod en hel del E46:or sena E39:or dvs 02 och uppåt så @lanab vore de felfria så hade de inte hamnat där.. ingen som vill reparera dessa reliker då oftast reparations kostnaderna överstiger bilens hela värde, gäller alla märken självklart och en gammal bil är en gammal bil oavsett fabrikat.           IP: ...[4.35.34]
Antal inlägg1.393 st
Postad/Inlagd2016-07-27 08:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Otur kan man alltid ha men naturlagarna har oftast störst makt :-)
Vw har levererat mycket skitbilar som inte håller rätt nivå av kvalitet.
Det finns mer prisvärda bilar idag.

Vad gäller bmw har dom också vissa motorer o annat som är dåliga men i grund och botten en mycket roligare bil och det rättfärdigar fler reparationer.

Tycker taxi har bevisat att vw inte håller måttet och vw har erkännt och slutat sälja bilarna dit. Rätt enkelt faktiskt.           IP: ...[132.205]
Antal inlägg318 st
Postad/Inlagd2016-07-27 09:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat 2,0tsi.
2017.

Exakt vad är roligare?           IP: ...[.127.53]
Antal inlägg276 st
Postad/Inlagd2016-07-27 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej
Vi har haft 2 passater som tjänstebilar och en privat (170,177,190 hp dsg)
innan de fick vara nog,alla 3 bilarna har fått galvsläpp/rost inom 2år vilket inte VAG tar på garanti efter 2år vilket är tiden för deras "lackgaranti".
Kolla noga på en bil som är ett par år gammal i starkt ljus efter små bubblor längst dörrar bakskärmar/baklucka med förstoringsglas och du kommer att bli förvånad hur vanligt det är på vag bilar.

Spridarras,dsgras,svänghjul som glappade efter 5000 mil,bränslepump som rasade efter 2500 mil utanför köpenhamn en lördag=jätteskoj upplevelse :)
Galvsläpp som gjorde att mr cap avbröt rekonden på frugans bil (3år gammal då) för att lacken släppte vid polering.

Har även en nära bekant som tog ut en Audi S4 ny och fick erfara detta efter1 års ägande,3år 4 omgångar med omlackeringar av allt,även delar som varit skyddade av folie.... utom tak känns som en 700" bil inte skall bjuda på.

[LÄNK]

VW är helt värdelösa att ha och göra med som serviceorganisation och goodwill...... glöm det.

All min kritik står jag för 110% blir aldrig en VAG bil här igen.

Angående eran diskussion om V90 vs passat så har volvo gått ut och sagt att dom kommer släppa KRAFTIGT rabatterade erbjudanden för tjänstesektorn tex likvärdigt utrustad d3 momentum för under 7,5 pbb för att inte tappa marknad till konkurrenter.
Ingen raketforskning där precis samma sak som MB gjort med sina fleetedition bilar i antal år,inte ovanligt med 80-90" i rabatter mot listpris på utvalda modeller.

MVH Robert           IP: ...[141.216]
Antal inlägg5.114 st
Postad/Inlagd2016-07-27 12:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är på väg att sälja vår Golf -14 TDI 105. Inte för att den är dålig, istället bara för att förnya vagnparken. Den har varit riktigt bra och uppfyllt alla behov som den är och var avsedd för. Det enda felet som den haft är att fästena till solskydden släppte på vardera sidan i princip när den var ny. Efter knappt 900 mil är den ännu i nyskick. Riktigt nöjd med den och bra bil för pengarna.

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg14.878 st
Postad/Inlagd2016-07-27 14:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
900 mil? Då ska den ju vara nyskick minst sagt. Eller menar du 9000 mil?

-------
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10